طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند

طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند

خانه / پیشنهاد ویژه / طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلاب از هر راهی برای هدایت مردم استفاده می‌کنند ولی از آن‌ راه‌ها برای هدایت خودشان استفاده نمی‌کنند، در حالی که بهترین راه برای هدایت مردم،‌ هدایت خود است.

طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند

هیات:حجت‌الاسلام سیدصادق میرشفیعی سخنران و استاد حوزه علمیه قم، در جمع مدیران، معاونان و هم‌سنگران بنیاد هدایت گفت: طلبه‌ها با ورود به حوزه علمیه وظیفه خود را هدایت مردم می‌دانند، از این‌رو تمام هم و غم خود را هدایت مردم قرار می‌دهند.

وی در ادامه افزود: علت این مسأله این است که به طلاب یاد داده‌اند که شما آمده‌اید که هدایت کنید، ولی به ایشان نگفته‌اند که شما آمده‌اید که هدایت شوید.

میرشفیعی اظهار داشت: از این‌رو از هر راهی برای هدایت مردم استفاده می‌کنند ولی از آن‌ راه‌ها برای هدایت خودشان استفاده نمی‌کنند، در حالی که بهترین راه برای هدایت مردم،‌ هدایت خود است.

وی ادامه داد: آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمود: «طلبه خوب، دانه بی‌قیمت است»؛ طلبه خوب لازم نیست برای مردم منبر برود و موعظه کند، همین که مردم، اسلام را در گفتار، کردار و رفتار او ببینند، برای هدایت آنها کفایت می‌کند.

میرشفیعی خاطرنشان کرد: نمونه جالب روحانیان موفق شیخ مرتضی زاهد تهرانی است که در تهران مسجد داشت که دو تا از مراجع وقت یعنی آیت‌الله بروجردی از قم و آسید ابوالحسن اصفهانی از نجف از ایشان برای دیدار دعوت کردند و جریان حضور ایشان خدمت آیت‌الله بروجردی ثبت و ضبط شده است که آیت الله بروجردی از ایشان در خواست موعظه کرد، ایشان با کلی عذرخواهی کتابی را برداشت و حدیثی خواند و آیت‌الله بروجردی های های اشک می‌ریخت.

طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند
طلبه خوب جای منبر با رفتارش مردم را هدایت می‌کند

وی یادآور شد: از ایشان پرسیدند که ایشان چگونه بود؟ آیت‌الله بروجردی فرمودند: دیدن ایشان برای بنده موعظه بود، چه برسد به موعظه ایشان.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: هرچند ادب، علم، تواضع، احترام و… مهم است ولی یک جای دیگر باید درست شود، اگر انسان خودش را درست کند خدا در انسان موازینی حاکم می‌کند که اثرگذاری انسان را بیشتر می‌کند وگرنه در روز قیامت که پرده‌ها کنار می‌رود از خیلی کارهای خوب خود پشیمان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر انسان خودش را درست کند با اینکه تکالیف خودش را انجام می‌دهد، دیگرانی که از بیرون می‌بیند، برداشت لطیفی دارند که از شیرینی آن هدایت می‌شوند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *