عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رشد می دهد

عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رشد می دهد

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رشد می دهد

حجت الاسلام عالی گفت: عاشورا به عنوان مکتب کامل انسان سازی، محصول دست هر چهارده معصوم علیهم السلام است که عالَم را رشد می دهد تا به دست چهاردهمین معصوم علیهم السلام برسد و وقتی ظهور رخ داد، مردم بفهمند ظهور محصول عاشورا است.

عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رشد می دهد

عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رشد می دهد

به نقل از خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام «مسعود عالی» در سخنرانی ای درباره «ادب باطنی عاشورا» مباحث جذابی را مطرح کرده که در آستانه اربعین حسینی در بخش هایی کوتاه به حضورتان تقدیم می شود:

منبری و کارشناس مذهبی اظهار کرد: ادب عاشورا یک ُبعد ظاهری دارد اعم از اقامه شعائر مثل سیاهپوشی، سیاه زدن، در مجالس شرکت کردن، گریستن و توسل و عزاداری که جزء وظایف شیعه است و اگرچه ظاهری است اما ارزش دارد و انسان را رشد می دهد.

وی تصریح کرد: اما … مهمترین ادب باطنی عاشورا آن است که انسان با آن سالک شود، راه بیفتد و بتواند مناظری را که در زیارت عاشورا بیان شده به عنوان کسی که می خواهد با شفاعت ولی خدا رشد کند، طی و درک کند.

حجت الاسلام عالی بیان کرد: عرفان عاشورایی با سردمداری سیدالشهداء علیه السلام با همه عرفان ها متفاوت است و خیلی از آسیب های عرفان های قلابی را ندارد، عرفانی است از مدخل بلا!

وی تاکید کرد: به طور کلی بلایا برای انسان رشد به ارمغان می آورد، عبادات نیز اینطور اند، با این تفاوت که عبادات ممکن است دو آفت داشته باشد که بلا آنها را ندارد؛ عبادات و ریاضت ها ممکن است برای برخی عُجب بیاورد و آنها به اعمال شان تکیه کرده و بتدریج از خدا طلبکار شوند اما بلا، روحیه شکستگی و انکسار به انسان می دهد.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: ثانیاً ریاضت ها و عبادات ما به اندازه وسع مان است، یعنی اعمال ما محدود است و نمی تواند نردبان رسیدن به قله ها شود و اهداف بلندبالا شاید اینچنین به دست نیاید؛ اما بلا را خدا می فرستد و تا اندازه ای بُرد دارد یعنی اگر انسان بتواند از آن خوب استفاده کند نردبان بلندی است آنهم بلایی به بزرگی عاشورا.

وی با بیان اینکه عاشورا محصول دست همه ائمه علیه السلام است، ابراز کرد: اگرچه در ظاهر سیدالشهداء علیه السلام این واقعه را رقم زدند اما میثاق این بلا در ابتدا از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گرفته شد؛ چنان که مرحوم مجلسی در جلد 28 بحارالانوار نقل کرده که خدا به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: می خواهیم تو را در سه چیز امتحان کنیم تا صبرت را محک بزنیم.

عالی ادامه داد: آن سه چیز آنکه: در مسیر رسالت سختی و تهمت بسیار می بینی و تو را انکار می کنند؛ دومین بلا آنکه برادرت علی علیه السلام که همچون نفس و جان ات است مظلوم می شود چنان که بر دستان اش بند می زنند؛ سومین بلا آنکه فرزندانت (از زهرای مرضیه سلام الله علیها تا ….) مبتلا می شوند. و … پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هر سه را پذیرفت این یعنی در ابتدا این بلایا متوجه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.

این سخنران سرشناس تاکید کرد: چنان که وقتی به حضرت ابراهیم علیه السلام گفته شد اسماعیل علیه السلام را ذبح کن، مخاطب اصلی ابتلا، ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام بود در عاشورا نیز آن تیری که بر قلب سیدالشهداء علیه السلام نشست ابتدا بر سینه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشست.

وی در ادامه بیان کرد: عاشورا که مکتب کامل انسان سازی است و انسان ها را تا قیامت به قُرب برساند، محصول دست هر چهارده معصوم علیه السلام است که عالَم را رشد می دهد تا به دست چهاردهین معصوم علیه السلام برسد تا وقتی ظهور رخ داد مردم بفهمند بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف محصول سیدالشهداء علیه السلام و ظهور  محصول عاشورا است.

حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: سیدالشهداء علیه السلام خود نیز در شب عاشورا فرمودند: فردا یک روز بیشتر نیست … اما مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ما خواهد آمد و این خون ها ابتر نمی ماند، اینها بار می دهد. این یعنی عاشورا، بزرگ ترین عبادتی است که به اراده خدا و توسط معصومان علیهم السلام تعبیه شده تا نهایت رشد و قُرب را به انسان هدیه دهد به شرط آنکه  کسی با آن سالک و همراه باشد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *