عاشورا غیر از سیاست نیست/بهره مندی معنوی در گرو آمادگی روحی روانی است

خانه / استان ها / عاشورا غیر از سیاست نیست/بهره مندی معنوی در گرو آمادگی روحی روانی است

حجت الاسلام بخشیان در جمع سوگواران حسینی مصلای امام خمینی(ره)شهرکرد گفت: بهره مندی از مراسم دینی در گرو آمادگی معنوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری دهه اول محرم با همت هیئت ثارالله سپاه قمربنی هاشم علیه السلام و هیئت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری هر روز صبح از ساعت 6:30 تا 8:30 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار می شود.

حجت الاسلام بخشیان در سومین روز دهه محرم با اشاره به شرایط بهره مندی معنوی از مراسم محرم حسینی و همه مناسبت های مذهبی به استناد روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: همه کارهای عبادی، فردی و اجتماعی برای آنکه موفق باشند باید با آمادگی انجام گیرند.

وی، افزود: آمادگی جسمی، روحی و روانی از الزامات موفقیت در کارهایی است که انجام می دهیم و برای اینکه بتوانیم در زندگی از موانع به آسانی عبور کنیم؛ باید به قول شهید چیت سازان، قبل از هرچیزی از موانع نفس عبور نماییم.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، ادامه داد: نداشتن آمادگی معنوی، باعث شد تا کوفیان، مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین علیه السلام را تنها گذاشتند و خود امام را نیز درکربلا یاری نکردند.

حجت الاسلام بخشیان، با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق علیه السلام درباره نحوه یاری رساندن به امام حسین علیه السلام،  گفت: آمادگی قلبی، آمادگی سمعی، آمادگی بصری و آمادگی رأی و عقیده و عبور از هوای نفس از الزمات بهره مندی معنوی از مراسم ها و کارهای دینی است و با این آمادگی ها می توان در این زمان نیز یار و یاور حسین بن علی علیه السلام بود.

وی تصریح کرد:آمادگی قلبی نخستین الزام برای بهره مندی معنوی است و آمادگی سمعی و بصری به آمادگی قلبی کمک می کنند؛ زیرا آنچه می شنویم و می بینیم باید آن چیزی باشد که باعث خوشحالی امام معصوم علیه السلام باشد.

این کارشناس در بحث آمادگی رأی و عقیده نیز گفت: عاشورا غیر از سیاست نیست؛ پیرو امام حسین علیه السلام باید در ابراز رأی و عقیده نیز آنچنان عمل کند که سیره معصومین علیهم السلام است. نمی شود پیرو امام حسین بود و با ظالم و دوستداران ظلم نیز همراهی کرد.

وی، گفت: اگر کسی کاری کند که دشمن را شاد و خوشحال نماید، پیرو امام حسین علیه السلام نیست.

سخنران سومین روز سوگواری دهه اول محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد افزود: مردمی که به خاطر ترس از دنیا، تحریم و فشار مادی حاضر نشدند در کربلا یاور امام باشند، در شهادت آن امام عزیز سهیم هستند.

حجت الاسلام بخشیان افزود: امروز نیز نباید نسبت به مسایل بی تفاوت باشیم. بی تفاوتی نسبت به مسایل دینی از جمله؛ شنیدن موسیقی غیرحلال، مشاهده آنچه نباید از نظر شرع دید، بی تفاوتی نسبت به محرم و نامحرم، بی تفاوتی نسبت به حجاب و عفاف و … باعث کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می شود و غیرت دینی را از بین می برد.

وی، در پایان کنترل هوای نفس را لازمه رسیدن به آمادگی معنوی دانست و گفت: قلب سلیم، قلبی است که لبریز از یاد خدا باشد؛ زیرا اگر رابطه انسان با خدا درست شود، خداوند نیز رابطه انسان با دیگران را حل خواهد کرد.

ذکر روضه، نوحه، سینه زنی و صرف صبحانه نذری از دیگر برنامه های مراسم سوگواری سومین روز دهه محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *