عالمان دینی درباره فتنه ۸۸ چه گفتند؟

خانه / مطالب و رویدادها / عالمان دینی درباره فتنه ۸۸ چه گفتند؟

عالمان دینی درباره فتنه ۸۸ چه گفتند؟

fetne3

همان‌طور که امام صادق(ع) می فرمایند، علما امانت‌داران دین هستند، در سال‌های اخیر، به خصوص در فتنه سال ۸۸ آنها نشان دادند که چه خوب امانت‌دارهایی هستند.

روشنگری علمای دینی در طول تاریخ، بسیاری از دسیسه‌های دشمنان دین را خنثی کرد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران نیز قلم و نطق علما همراه و همیار خون شهدا، نظام اسلامی را به سلامت به امروز رساندند.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به گوشه‌ای از مواضع علمای دینی و مراجع عظام تقلید نسبت به فتنه سال 88. بزرگانی که حق را به موقع تشخیص دادند و در روشن کردن فضای غبارآلود فتنه نقش مهمی را ایفا کردند.

آیت الله حسن زاده آملی

در اوج فتنه سال 88 ، جملاتی از حضرت آیت الله حسن زاده آملی منتشر شد. ایشان فرمودند: گوشهایتان تنها به کلام رهبری باشد چون گوش ایشان به کلام حجت ابن الحسن (عج) است.(1)

آیت الله علوی گرگانی

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فتنه 88 و دشمنان اسلام عنوان کردند: فتنه 88 یک حرکت ضد نظامی و دینی بود و نشان داد که نظام دشمنان زیادی را دارد، با حماسه مردم در روز 9 دی دشمن به این نتیجه رسید که مردم پیرو خط رهبری و ولایت هستند و در همه حال در صحنه حضور پیدا می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کردند: ایران برای آن‌که یک حکومت اسلامی داشته باشد شهیدان زیادی داشته است و رهبر شهیدان برای زنده نگه داشتن اسلام امام حسین (ع) است که مردم ایران‌‌ همان طور که همیشه در صحنه حضور داشتند و پیرو شهدا و رهبری بودند امروز هم باید پیرو این افراد باشند و در حفظ این نظام تلاش کنند.

آیت‌الله علوی گرگانی افزود: برخی از افراد حماسه 9 دی را یک حرکت مثبت تلقی نمی‌کنند در حالی که حضور مردم در روز 9 دی سبب بسیاری از دشمنان اسلام بدانند که مردم در همه حال پیرو رهبر و مراجع تقلید هستند.(2)

آیت الله واعظ طبسی

آیت الله واعظ طبسی ، نماینده معظم ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به جریان عاشورا سال 88 که حاصل فکر و برنامه‌ریزی عناصر قدرت‌های سلطه‌گر بوده است، اظهار داشتند: در طول سی و دو سال عمر انقلاب اسلامی ایران ، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داریم، حوادث تلخی که با هدف تضعیف یا براندازی نظام ، طرح و برنامه‌ریزی شده بود .

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشتند: در جریان فتنه 1388 پیچیدگی خاصی وجود داشت که در هیچ یک از فتنه‌ها و جریانات انقلاب نظیر جریان بنی‌صدر و منافقین نبوده است. فتنه 88 ، حاصل دو سال برنامه‌ریزی عناصر خارج نشین و تفاهم کلی بین سران قدرت‌های سلطه بود.(3)

آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی ضمن خطبه نماز جمعه 3 مهر 88 قم در مورد فتنه رخ داده اشاره داشتند: اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است، باید بداند که ملت ایران مقاوم بوده و در برابر هیچ فتنه‌ای سر تسلیم فرود نمی‌آورد. دشمن باید این خیال‌های باطل را از ذهن خود بیرون کند و بداند با شکستن چند شیشه، اختلاف و درگیری و فتنه در ایران رخ نخواهد داد.(4)

آیت الله نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی در دیدار با پرسنل ناجا چهارسوال از موسوی پرسیدند: شما خودتان را پیرو و دنبال رو خط امام راحل (ره) و آرمان های بلند انقلاب اسلامی معرفی می نمایید، چرا در مقابل شعار “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران” هواداران تان در راهپیمایی روز قدس هیچ عکس العملی را بروز ندادید؟

 چرا باید رهبران و گردانندگان این گروه در مقابل  شعار جمهوری ایرانی سکوت کنند؟

طرفداران شما در شهر مقدس قم و همچنین تهران و شهرهای دیگرشعار “مرگ بر اصل ولایت فقیه” را سر دادند؛ اگر شما واقعا پیرو خط امام (ره) و در زمره دوستداران ایشان هستید، چرا آنان را متوجه اشتباه و غفلتشان نمی کنید؟

شما می گویید که هیچ ارتباط و رابطه ای با بیگانگان ندارید اما همگان می دانند که آن‏ها چقدر از شما در رسانه های خود تعریف و تمجید می کنند؛ پس چرا راه خود را از آنان جدا نمی کنید؟

آیت الله نوری همدانی خطاب به موسوی گفت: شما باید به این سوال ها پاسخ روشن و شفاف دهید تا هر آنچه که مبهم است برای همه مردم ایران شفاف سازی شود.(5)

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی درباره محاکمه سران فتنه فرمودند: «با سخنان اخیر مقام معظم رهبری دیگر دستگاه قضایی عذری ندارد که در برخورد با کسانی که در جریان اغتشاشات نقش داشته‌اند، مماشات کند.»

ایشان افزودند: «برای اینکه اعتماد مردم جلب شود باید هرکس که در این جریان نقش داشته به مجازات برسد و امیدوارم دستگاه‌های قضایی به مسائل اخیر به صورت کامل رسیدگی کند.»(6)

آیت الله جعفر سبحانی

آیت الله سبحانی طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فتنه سال 88 و ضرورت اجتناب از فتنه ها فرمودند: «باید از ایجاد هر گونه فتنه در کشور چه از نوع سیاسی و چه از نوع اقتصادی پرهیز کرد؛ شاید کسانی که فتنه 88 را بر پا کردند، بگویند ما به دنبال فتنه تا این حد نبودیم، ولی کاری را آغاز کردند که سرانجامش آن شد؛ امروز هم باید مراقب باشیم که فتنه‌ای دیگر ایجاد نشود.»(7)

 آیت الله مجتبی طهرانی

سایت رسمی آیت الله طهرانی در سال88  اقدام به انتشار سلسله مباحث ایشان در محرم و صفر سال 1368 با موضوع فتنه نمود و ضمن پیامی عنوان داشت: «سلسله مباحث «فتنه» در سال 1368، ذیل عنوان «آزمایش الهی» در جلسات درس اخلاق و معارف اسلامی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مجتبی تهرانی مطرح شده است که با توجه به فضای فتنه گون اخیر جامعه، بنا به توصیه معظم له جهت استفاده تشنگان معارف ناب اسلامی منتشر می شود.»(8)

آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی

پس از حوادثی که در سال 88 رخ داد، آیت الله شبیری زنجانی، با اشاره به پیچیدگی جریانات عنوان داشتند: «این قضیه همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می کنند که هیچ کدام نمی توانستند به این شکل بحران را اداره کنند.»(9)
 

آیت الله مصباح یزدی

آیت الله مصباح یزدی در این رابطه می گوید: برخی افراد هنوز هم اتفاقات سال 88 را یک حادثه می‌دانند و نمی‌خواهند دست‌های پنهان آمریکا را در این امر ببینند در حالی که از 20 سال پیش غرب به فکر ایجاد چنین فتنه‌ای بود اما گمان نمی‌کرد مردم ایران چنین عکس‌العملی نشان دهند. 

رئیس موسسه امام خمینی(ره) در مصاحبه دیگر خود اظهار می دارند: حکومت اسلامی‌است، جمهوری اسلامی‌است. می‌گویند این پسوندی است که بعد از انقلاب شایع شده! چون اصلاً نمی‌شود مملکت را با دین اداره کرد! بنابراین وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند که فتنه خط قرمز ماست چون چیزی که بخواهد با اسلامی‌بودن نظام تلاقی داشته باشد، این خط قرمز است و فتنه سال 88 اسلامیت نظام را هدف گرفته بود. فتنه آن حرکتی است که باعث می‌شود این روح اسلامی ‌بودن نظام از بین برود. غیر این می‌شود یک نظام دموکراتیک، حالا خوب است یا بد، برای خودشان است. بالاخره واقعیت این است که این یک چیزی است و آن یک چیز دیگری است.(10)

آیت الله علم الهدی

آیت الله علم الهدی، امام جمعه شهرمشهد بیان داشتند: در انتخابات 88 به مدعیان تقلب در انتخابات گفته شد که از طریق راهکار قانونی، اعتراض خود را پیگیری کنند اما آنها قبول نکردند و از نظام تقاضای ابطال انتخابات داشتند. زیاده خواهی در حقوق ، ‘بغی’ است و حکم ‘باغی’ حکم محارب است.

آیت الله علم الهدی افزودند: در 25 خرداد 88 پس از راهپیمایی معترضان به نتایج انتخابات حدود 23 تن کشته شدند و چون مباشر این قتل ها معلوم نشد، پس مسبب قتل در حکم قاتل است و مسبب قتل کسی است که اعلامیه داده و به راهپیمایی غیرقانونی دعوت کرده است. سران فتنه بعد از 25 خرداد 88 نیز با حمایت بی بی سی و فیس بوک و توئیتر، اردوکشی خیابانی خود را ادامه دادند تا جایی که کار به سر دادن شعار ‘نه غزه، نه لبنان’ در روز قدس، پاره کردن عکس امام (ره) و آتش زدن عزاخانه امام حسین(ع) کشیده شد.(10)

آیت الله خزعلی

آیت الله خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز بارها در دوران فتنه، اقدامات فتنه‌گران را محکوم کردند،  آیت الله خزعلی در این‌باره می گویند: سال 88 عکس امام(ره) را پاره کردند و به امام حسین (ع) توهین کردند. این کارها را میرحسین و کروبی انجام دادند و الان هم دل ما از دست این‌ها داغدار است.

آقازادگی برای عده‌ای خاص است که در انقلاب بد رفتار کردند. در این بین افرادی هم بودند که از رفتار فرزندان خود تبری جستند اما عده‌ای هم با فرزندان خود، با پسران و دخترانشان خوب رفتار می کردند و توجهی به کارهای آن‌ها نداشتند.(11)

آیت الله یزدی

نایب رئیس وقت مجلس خبرگان نیز مانند بسیاری از علما نسبت به فتنه سال 88 موضع صریح و شفافی گرفتند. آیت الله یزدی با بیان اینکه مدیریت رهبری در فتنه بسیار مدبرانه و فوق العاده بود خاطرنشان ساختند: “نظام مقتدر است و می تواند برخورد صریحتری با سران فتنه داشته باشد اما آنها در افکار عمومی محاکمه و زندانی شده اند و دارند مجازات می شوند و نیازی به اعمال بیشتری نیست.”

عضو مجلس خبرگان می افزاید: ما به عنوان کمیسیون تحقیق در مجلس خبرگان از مقام معظم رهبری خواستیم که برخورد صریح تر و قاطعتری با مرتکبان فتنه شود و ایشان پاسخ دادند که برای من هنوز روشن نیست که اقدامات صریح تر و قاطعتر به نفع کشور هست یانه و منفعتش از مضراتش بیشتر نیست.(12)

آیت الله امامی کاشانی

آیت الله امامی کاشانی تولیت مدرسه عالی شهید مطهری، گفتند: یک وقتی هست که یک نفر در انتخابات رای نمی‌آورد و اعتراض می‌کند و بیانیه صادر می‌کند و می‌گوید من انتخابات را سالم نمی‌دانم و فرد منتخب من هستم و بعد هم کنار می‌رود. این اشکالی ندارد اما یک وقتی هست که یک نفر علاوه اعتراض، جامعه را هم تحریک می کند. این به معنای این است که انسان خودش را می‌بیند و نه خدا را؛ دنیا دنیایی است که اگر یک صدایی بلند شود، افرادی که قصد شوم دارند پشت این صدا پنهان می‌شوند و قائله‌های زیادی به پا می‌کنند.

آیت الله امامی کاشانی افزود: سال 88 همین اتفاق افتاد و یک اشتباه و بی تقوایی این عوارض را به وجود آورد. لطف خدا، کمک امام زمان (عج) و تدبیر مقام معظم رهبری باعث شد که این موضوع حل شود؛ در این اتفاقات برای من مشهود بود و یقین داشتم که دست حضرت در کار است که این فتنه آرام بگیرد. انشالله در آینده هم همه افراد درس بگیرند که اگر چیزی را مورد پسندشان نبود، بگویند نپسندیدیم، حتی اگر می خواهند بیانیه بدهند هم بدهند اما کاری نکنند که مورد سوءاستفاده استکبار قرار بگیرد.(13)

آیت الله تسخیری

آیت الله تسخیری در این رابطه بیان کردند: برخی خواص در فتنه 88 چهره واقعی خود را نشان دادند، آنهایی که سکوت اختیار کردند یا کنار رفتند و یا مخالف بودند همه در فتنه 88 چهره خود را نشان دادند و این به برکت انقلاب اسلامی ایران است.

آیت الله تسخیری افزود: انقلاب اسلامی ایران به عنوان حرکتی الهی امروز پس از گذشت بیش از سه دهه، در چهره بیداری اسلامی خود را نشان می دهد و ملت ها را با انگیزه های اسلامی به حرکت درآورده و طاغوت ها را سرنگون می کنند که این روند ادامه خواهد داشت.(14)

آیت الله قرهی

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه اخلاق ظرف دین است و رعایت نکردن این اصل عقلی و توجه نکردن به مباحث اخلاقی زمینه ساز ایجاد فتنه خواهد شد، بیان داشت: کسانی که در عرصه های مختلف اجتماعی و حتی صحنه سیاسی انتخابات باتقوا و اخلاق وارد می شوند، هیچ گاه عامل فتنه نمی شوند.

آیت الله قرهی اظهار داشت: آدم با اخلاق هیچ وقت برای رای آوردن وعده های دروغ و فریبکارانه به مردم نمی دهد.

رییس حوزه علمیه امام مهدی (عج) گفت: دشمنان اسلام در موضوع انتخابات و فتنه 88 روز عاشورا به پرچم مقدس اباعبداله الحسین (ع) نیز بی حرمتی کردند و کشورهای غربی از طریق کانال های ماهواره ای خط و نشان می دادند. مردم همیشه در صحنه و با بصیرت تحمل توهین به مقدسات را نداشتند و با حضور تاریخی خود فتنه 88 را برای همیشه در درون خفه کردند.(15)

پی‌نوشت:

1-خبرگزاری فارس 89/07/22
2- باشگاه خبرنگاران جوان 92/10/7
3-روزنامه خراسان 90/10/8
4-پایگاه اطلاع رسانی حوزه 88/07/3
5-شبکه ایران 88/10/16
6-پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه 88/06/6
7- خبرگزاری فارس 91/10/01
8-سایت رسمی آیت الله طهرانی 1388/11/18
9- پایگاه اطلاع رسانی حوزه 1389/10/26
10-خبرگزاری ایرنا
11-برنامه تلویزیونی شناسنامه 92/12/16
12-روزنامه جام‌جم 90/2/6
13-برنامه تلویزیونی شناسنامه 92/06/29
14-خبرگزاری ایرنا 90/10/4
15خبرگزاری ایرنا 90/10/22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *