عالم با ایمان با علم رابطه درست دارد و جهل خود را راحت می‌پذیرد |حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

خانه / پیشنهاد ویژه / عالم با ایمان با علم رابطه درست دارد و جهل خود را راحت می‌پذیرد |حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

ایمان صفای باطن است که وقتی افزایش پیدا کند انسان با علم رابطه درست برقرار می‌کند و راحت می‌تواند جهل خود را بپذیرد و آن را برطرف کند.

عالم با ایمان با علم رابطه درست دارد و جهل خود را راحت می‌پذیرد |حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

هیاتحجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» در برنامه زنده تلویزیونی تحت عنوان تکیه که در کربلای معلی برگزار شد گفت: جامعه بین دوگانه علم و ایمان گیر کرده است.

وی افزود: امروز جهان ادعا می‌کند که از نظر علمی پیشرفت کرده در حالی که ما با علم محض مواجه نیستیم بلکه علم ابزاری در دست ابرقدرت‌ها به خصوص صهیونیست‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما با جهان صرفاً علمی مواجه نیستیم به همین دلیل اداره جهان به دلیل به دست سردمدارانی است که از آثار علمی برای سلطه بر بشریت استفاده می‌کنند، عنوان کرد: آنها از ابزار علم برای کوبیدن معنویت هم استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان ادامه داد: بسیاری از ادبیات رایج در حوزه، دانشگاه‌ و رسانه سوءتفاهم برانگیز هستند مثلا وقتی شما به کسی می‌گویید که علم به ایمان و تعهد نیاز دارد این دوگانه سازی است و به خودی خود بر آن فضای دوگانه سازی کمک می‌کنید در حالی که علم ایمان و تعهد می‌آورد.

عالم با ایمان با علم رابطه درست دارد و جهل خود را راحت می‌پذیرد |حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

وی با بیان اینکه هیچکس بر مخالفت با علم افتخار نمی‌کند، اما برخی در مخالفت با دین افتخار کرده و دین را تمسخر می کنند، اظهار کرد: هیچ کس در جامعه ما دندانپزشکی را مسخره نمی‌کند اما حجاب را بسیار راحت مسخره می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص ریشه‌های این دوگانه‌سازی‌ها گفت: روند آموزش دین در جامعه اینگونه است که ابتدا برای دانش‌آموز وجود خدا را ثابت می‌کنند سپس پیامبری که برای هدایت بشر آمده و پس از آن معادی که باید از ترس آن دستورات الهی را اجرا کند در این حالت شخص احساس تحمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با استناد به فرمایشی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه دین برنامه‌ای برای زندگی است، ابراز کرد: ۸۰ درصد قرآن به مسائل دینی و اجتماعی بشر مربوط است چگونه می‌شود که برخی به علمای دینی می‌گویند بروید به مسائل دینی خود برسید.

وی با بیان اینکه شیوه آموزش و بیان دین سوءتفاهم فرنگی است، عنوان کرد: یکی از عوامل سوء‌تفاهم‌برانگیز شدن دین این است که دین همان سخنان علمی را می‌گوید اما پیچیدگی فراوان و عمیق آن سبب شده که بسیاری فکر ‌کنند مقوله‌های دینی علمی نیست و ارزشی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از آموزش‌های دینی ما سوءتفاهم برانگیز است، گفت: مردم ما فکر می‌کنند کاری خالص است که انسان نسبت به فایده و مزایای آن خبر نداشته باشد در حالی که اینگونه نیست زمانی عمل انسان ارزش بیشتری پیدا می‌کند که نسبت به فایده و مزایای آن عمل آگاهی دارد اما از نظر قلبی خدا را در نظر دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بسیاری مقوله ایمان، اخلاص و معنویت را غیر علمی و غیر واقعی تلقی می‌کنند یا به نوعی حرف می‌زنند که غیر واقعی و به دور از واقعیت‌ها تلقی شود، عنوان کرد: هر آنچه را که خداوند از نعمت و بلا عطا کرده عامل امتحان مومنان است که رشد پیدا کنند در این زمینه انسان باید نخسین کاری که می‌کند علم خود را بالا ببرد.

وی افزود: برای افزایش باور و ایمان اولین کاری که باید انجام دهید این است که علم خود را افزایش دهید که عوامل مختلف را مشاهده کنید. وقتی انسان به این عوامل مختلف که برای ایجاد حادثه موثر هستند توجه کند هیچ زمان تعجب نمی‌کند چرا که بسیاری از عوامل را در نظر می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در مقابل امتحانات الهی برای پیروزی باید علم خود را افزایش بدهید که همه ابعاد آزمایشات الهی را ببیند و دچار سوءتفاهم نشوید و ارتباط خود را با خداوند قطع نکنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان افزود: وقتی به شما می گویند ایمان خود را افزایش دهید یعنی صفای باطن خود را افزایش دهید، انسانی که صفای باطن دارد در قضاوت عجله نمی‌کند صبورانه بررسی می‌کند. ایمان صفای باطن است که وقتی افزایش پیدا کند انسان با علم رابطه درست برقرار می‌کند و راحت می‌تواند جهل خود را بپذیرد و آن را برطرف کند.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *