عامل ترور نافرجام آیت الله خامنه ای که بود؟

خانه / دسته‌بندی نشده / عامل ترور نافرجام آیت الله خامنه ای که بود؟

معروف‌ترین و جدی‌ترین عملیات سوءقصد نافرجام علیه آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به ۶ تیرماه سال ۶۰. این عملیات ترور ـ که منجر به مصدومیت و از کارافتادگی یک دست ایشان شد ـ را بازماندگان گروهک فرقان ترتیب دادند.

تیر 1360

امام جمعه تهران ترور شد

 آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران که در مسجد ابوذر تهران مشغول سخنرانی بود مورد سوء قصد قرار گرفته و به شدت زخمی شد . به دنبال این سوء قصد گروه ها ، افراد و جریان های سیاسی در پیام های جداگانه ای خطاب به آیت الله خامنه ای ضمن آرزوی سلامت برای ایشان ترور را محکوم کردند.

آیت الله منتظری : این ترور به دست عمال آمریکا و گروه های منحرف رو به سقوط صورت گرفت

آیت الله منتظری در پیامی تاکید کرد : شکی نیست که این توطئه که به دست عمال آمریکا و گروهک های منحرف و رو به سقوط انجام شد جزئی از جریان آمریکایی ضد انقلاب اسلامی است که اخیرا نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کرد که بحمدالله با درایت و قاطعیت رهبری و حضور یکپارچه امت مسلمان و بیدار در صحنه خنثی گردید . وی ادامه داد : اینجانب مطمئنم آمریکا با به راه انداختن یک سری درگیری های مسلحانه و بمب گذاری ها و حمله به شخصیت های اسلامی و مکتبی مرگ سیاسی خود و عمالش را در منطقه نزدیک می سازد .

مجلس شورای اسلامی نیز در اطلاعیه ای تاکید کرد : مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن سوء قصد به جان امام جمعه تهران نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع ضمن شکرگذاری به درگاه خداوند اعلام می دارد که ملت ایران تا پای جان در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی خویش از پای نمی نشیند و این گونه حوادث در اراده او خللی وارد نمی سازد .

رجایی : روح بزرگ و ایثارگر آن برادر مجاهد شهادت را فیض عظیم می داند

محمد علی رجایی نخست وزیر نیز در اطلاعیه ای خاطر نشان کرد : به قطع و یقین می دانم که روح بزرگ و ایثارگر آن برادر مجاهد شهادت در راه اسلام و انقلاب اسلامی را فیض عظیم و الهی می داند و در راه بندگی خدا و خدمت به اسلام و امام و امت شهید پرور از بذل جان خویش دریغ نداشته و ندارد .

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به آیت الله خامنه ای تاکید کردند : اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما  که از سلاله رسول اکرم وخاندان حسین بن علی هستید میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند.

پیام آیت الله بهشتی یک روز پیش از شهادت به مناسبت ترور آیت الله خامنه ای

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور نیز در تلگرامی تصریح کرد : سوء قصد نافرجام دشمنان اسلام و انقلاب و میهن اسلامی به آن برادر بار دیگر نشان داد که این دشمنان قسم خورده اسلام و ملت در راه مقاصد شوم خود از هیچ جنایتی خودداری نمی کنند. آیت الله بهشتی در ادامه تاکید کرد : از خدای متعال خواستارم که نعمت سلامت را هرچه زودتر به آن برادر عزیز و مجاهد بازگرداند و به جهاد خود در سنگر اسلام همچنان ادامه دهید .

ستاد مشترک ارتش، جامعه روحانیت مبارز تهران و …نیز در اطلاعیه های جداگانه ای این ترور را محکوم کردند.(1)

سرتیپ فلاحی : ارتش عراق باید بدون قید و شرط از ایران خارج شود

تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک گفت : عراق باید بدون قید و شرط بیرون برود البته بیرون نمی رود ما بیرون می کنیم و درست است که ممکن است تلفات و ضایعاتی داشته باشیم اما او بیشتر دارد و اگر با پیروزی مطلق نظامی این جنگ تمام شود محاسن زیادی برای قراردادهای این ملت و این کشورخواهد داشت .

فلاحی در مورد مسئله 56 میلیون دلار نیز گفت : مسئله 56 میلیون دلار یک مسئله جداگانه ای است و انشاء الله دنبالش هستند شاید و شاید بشود یک مقداری از آن را بازپس گرفت و البته این از وظایف و مسئولیت های دولت و در کادر وزارت دفاع است که در این راه اقدام کند .

وی در مورد عقب نشینی های عراق نیز گفت : البته این عقب نشینی اختیاری نیست به اعتقاد من اگر می خواست تن به یک عقب نشینی اختیاری بدهد هرگز تعرض نمی کرد . اگر عقب نشینی هم وجود داشته باشد اجباری و تحت فشار مستمر نیروهای رزمنده ایران است و این فشارها از مقدماتی ترین آن از آتش مستمر ما آغاز می شود. (2)

ارتش آمریکا در صحرای سینا مستقر می شود

طرح مقدماتی استقرار یک نیروی چند ملیتی در صحرای سینا روز پنجشنبه گذشته مورد توافق آمریکا ، مصر و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت .  نیروی چند ملیتی که بخش اعظم آن متشکل از سربازان آمریکایی است در فروردین ماه آینده در صحرای سینا مستقر خواهد شد . یک سخنگوی سفارت آمریکا در قاهره گفت : اسناد طرح مذکور که به وسیله هیئت های نمایندگی سه کشور در سفارت آمریکا در مدت دو روز تهیه شده است برای تائید به دولت های متبوع تسلیم خواهد شد .

لازم به یادآوری است که با انجام این طرح برای اولین بار آمریکا خواهد توانست نیروی نظامی خود را به طور دائم در منطقه خاورمیانه مستقر کند.(3)

ناخدا بهرام افضلی : لیبرال ها همیشه استبداد را به ایران آورده اند

ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی گفت : در 50 سال گذشته لیبرال ها همیشه استبداد را به ایران آورده اند. وی که در جمع نمازگزاران جمعه مشهد سخنرانی می کرد اظهار داشت : الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا در اولین روزهای ورود خود به کاخ سفید اعلام داشت که ما طرفدار ایجاد یک حکومت معتدل و میانه رو در ایران هستیم و این چراغ سبزی بود برای ضد انقلاب ، سازشکاران و کسانی که در خط آمریکا عمل می کردند .(4)

زندان اوین تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

روابط عمومی دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای اعلام کرد زندان اوین تا اطلاع ثانوی تعطیل است . بر اساس این اطلاعیه ملاقات های زندانیان نیز تا اطلاع ثانوی ملغی گردیده است . (5)

اظهار نگرانی دیوان عالی آمریکا از قرارداد با ایران بر سرگروگان ها

قضات دیوان عالی کشور آمریکا دیروز به طور غیرمنتظره ای نگرانی عمیق خود را درباره قانونی بودن قرارداد ایران و آمریکا در مورد آزادی گروگان ها ابراز داشتند. این قضات در جلسه اضطراری برای بررسی این مطلب که این موضوع در قدرت رئیس جمهوری بوده که دستور انتقال میلیاردها دلار پول ایران به خارج از آمریکا را بدهد یا نه شرکت کردند. آن ها به شدت دولت را مورد سوال قرار دادند که چرا با کنگره پیش از اعلام تصمیم نهایی در این مورد مشورت نکرده است .(6)

آیت‌الله خامنه‌ای: «من بدین وسیله از همین جا عرض سلام و ارادت بی‌پایان خودم را خدمت امام امت می‌کنم و به ایشان عرض می‌کنم که در مقابل حوادثی این چنین، ما هیچ انتظاری نداریم و توقعی نداریم که کمترین رنجشی به خاطر ایشان بنشیند. ما معتقدیم که «سر خمّ می سلامت، شکند اگر سبویی.»

7 تیر 1360

انفجار بزرگ ؛ آیت الله بهشتی و 72 یار و همراه امام به شهادت رسیدند

بر اثر انفجار بمبی قوی در محل اجتماعات حزب جمهوری اسلامی آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور و بیش از 70 نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، 27 نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

بر اساس گزارش کیهان «حدود ساعت 21 امشب دو بمب بسیار قوی در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد که بر اثر شدت انفجار قسمت‌هایی از ساختمان فروریخت و موجب شهادت ده‌ها تن از مقامات مملکتی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و چند تن از وزرا گردید.»(7)

روزنامه اطلاعات نیز در گزارشی نوشت : احتمالا دو بمب بسیار قوی منفجر شده که صدای انفجار آن تا شعاع حداقل یک کیلومتر به وضوح شنیده شده است. این انفجار به هنگامی روی داده است که جلسه هفتگی حزب با حضور اعضای حزب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و احتمالا چند تن از وزیران در این محل تشکیل شده بود.

اطلاعات می افزاید : گزارش خبرنگاران در ساعت 23 دیشب [7 تیر] از مقابل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران حاکی بوده است که در زمان مخابره خبر 20 مجروح به وسیله آمبولانس به بیمارستان‌های مختلف تهران از جمله بیمارستان طرفه و سینا انتقال یافتند و از بیمارستان طرفه خبر رسید که تا آن ساعت 8 شهید که پیکر آن‌ها به کلی متلاشی شده را به این بیمارستان آورده‌اند. یکی از این شهدا آقای طباطبایی نماینده مجلس بود اما هویت هفت نفر دیگر هنوز مشخص نشده است. خبرنگاران در گزارش خود اضافه کرده‌اند که در فاصله ساعت‌های 23 تا 24 دیشب 24 جسد را از زیر آوار خارج کرده‌اند.(8)

تلگرام امام خطاب به« سربازی فداکار در جبهه و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات »

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به آیت الله خامنه ای تاکید کردند : اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما  که از سلاله رسول اکرم وخاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می‌باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است : اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیونها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‌دار نمودند. اینان آنقدر از بینش سیاسی بی‌نصیبند که بی‌درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند، و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است.

رهبر انقلاب همچنین تاکید کرد : اینان در این عمل غیرانسانی به جای برانگیختن و رعب، عزم میلیونها مسلمان را مصمم‌تر و صفوف آنان را فشرده‌تر نمودند. آیا با این اعمال وحشیانه و جرایم ناشیانه وقت آن نرسیده است که جوانان عزیز فریب خورده از دام خیانت اینان رها شوند و پدران و مادران، جوانان عزیز خود را فدای امیال جنایتکاران نکنند و آنان را از شرکت در جنایات آنان برحذر دارند؟ آیا نمی‌دانند که دست زدن به این جنایات، جوانان آنان را به تباهی کشیده و جان آنان به دنبال خودخواهی مشتی تبهکار از دست می‌رود؟

امام خمینی همچنین افزودند : ما در پیشگاه خداوند متعال و ولی بر حق او حضرت بقیة الله – ارواحنا فداه – افتخار می‌کنیم به سربازانی در جبهه و در پشت جبهه که شبها را در محراب عبادت و روزها را در مجاهدت در راه حق تعالی به سر می‌برند. من به شما خامنه‌ای عزیز، تبریک می‌گویم که در جبهه‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده، و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.(9)

برادر و خواهر سعادتی عضو برجسته منافقین دستگیر شدند

گروهی از رهبران درگیری های اخیر شیراز دستگیر شدند. بهشتی حاکم شرع و رئیس دادگاه شعبه 2 انقلاب اسلامی شیراز در مورد حوادث اخیر این شهر و وضع رسیدگی به پرونده دستگیر شدگان گفت : این حوادث تماما زیر چتر پوششی حمایت از بنی صدر بوده و مسئول تمام این تشنجات و کشتارها ایشان است .

وی همچنین اعلام کرد : در تمام ایران اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق دستگیر شده اند که در شیراز حدود 6 نفر از مهره های اصلی مجاهدین چون برادر و خواهر سعادتی ، فاطمه زارعی ، روزی طلب و چند نفر دیگر دستگیر شده اند. وی ادامه داد : البته گروه زیادی از هواداران آن ها نیز دستگیر شده اند که 40 نفر از آن ها جرائم سنگینی دارند این عده همراه با سلاح های سرد در حین درگیری های مسلحانه بازداشت شدند و پرونده آن ها در دست بررسی است .(10)

میرحسین موسوی وزیر خارجه شد

در دومین جلسه شورای موقت ریاست جمهوری میرحسین موسوی به عنوان وزیر خارجه پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت . ساعت 22 دیشب جلسه شورای موقت ریاست جمهوری تشکیل شد . در این جلسه محمد علی رجایی نخست وزیر میرحسین موسوی را به عنوان وزیر امور خارجه معرفی کرد .

گفتنی است کابینه رجایی نزدیک 9 ماه بود که وزیر خارجه نداشت . (11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 7 تیر 1360 ، صفحه 12 ، معروف‌ترین و جدی‌ترین عملیات سوءقصد علیه آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به 6 تیرماه سال 60 و یک روز پیش از حادثه افنجار دفتر حزب جمهوری اسلامی می‌شود. این عملیات ترور ـ که منجر به مصدومیت و از کارافتادگی یک دست ایشان شد ـ را بازماندگان گروهک فرقان ترتیب دادند.

پس از آنکه گروهک تروریستی فرقان در سال 59 متلاشی شد، محمد متحدی از بازماندگان اصلی آن، گروهک «رهروان فرقان» را گرد هم آورد و در همان جهت‌گیری گروهک فرقان، عملیات ترور آیت‌الله خامنه‌ای در دستورکار قرار گرفت. مسجد ابوذر تهران محل سخنرانی ایشان بود که به عنوان محل انجام عملیات ترور هدفگذاری می‌شود و تروریست‌ها طرح ترور را از طریق بمب‌گذاری در ضبط صوت پی می‌گیرند.

فرار با فولکس واگن

امیرمسعود تقی‌زاده که عامل اصلی این سوءقصد بود، در اعترافاتش درباره نحوه ترور آیت‌الله خامنه‌ای در ششم تیرماه 60 در مسجد ابوذر می‌گوید: «طرح استفاده از ضبط صوت برای عملیات از قبل توسط مهدی (محمد متحدی) مطرح شده بود، چون من برای یک خبرنگار ژاپنی کار می‌کردم، از طریق ترجمه او و چند بار برای مصاحبه مطبوعاتی پیش بهشتی هم می‌رفتند و معمولاً خبرنگارها ضبط صوت را روی میز می‌گذاشتند… تا اینکه مطلع شدیم (آیت‌الله) خامنه‌ای در محل یک برنامه پرسش و پاسخ دارد.

من روز قبل برای شناسایی مسجد رفته و فردایش با ضبط به محل رفتم. قبلاً مهدی آن را با چراغ امتحان می‌کرد و خوب عمل می‌کرد، ولی روز عمل صبحش که من چند دفعه آزمایش کردم، متوجه شدم که زیاد هم قابل اعتماد نیست و باکمی تکان از حالت معمولش بیرون می‌آید. به هر حال من ظهر به مسجد رفتم و دیدم که یک نماز به امامت خود (آیت‌الله) خامنه‌ای خوانده‌اند و نماز بعدی را هم من شرکت کردم و سپس وقتی وی برای سخنرانی به پشت میز بزرگی که قرار داشت رفت، من بعد از یکی دو دقیقه ضبط را به کار انداخته و جلوی وی گذاشتم.

البته چون میز بزرگ بود، او برای برداشتن کاغذ سؤال‌ها به آن طرف و این طرف خم می‌شد، من امکان اینکه به هدف بخورد را زیاد نداشتم و دیگر اینکه چون ترس داشتم، قبل از رسیدن نوار به آخر بمب عمل کند هر چه سریع‌تر به کناری رفته و جوراب‌هایم را پوشیدم و سپس به توالت رفتم و از آنجا خارج شدم و از کوچه پشتی به میدان ابوذر که فولکس را آنجا گذاشته بودم، رفتم و از محل دور شدم.»

37 واحد خونی برای آیت الله خامنه ای

در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای در حین سخنرانی به طرف دیگر میز حرکت می‌کند، انفجار ضبط صوت صورت می‌گیرد و ایشان بی‌هوش روی زمین افتند. یکی از محافظین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روایت می‌کند: «هر طور بود راه را باز کردیم و خودم برگشتم پشت تریبون، ضبط‌صوت مثل یک دفتر 40 برگ از وسط باز شده بود. با ماژیک قرمز هم روی جداره داخلی‌اش نوشته بودند: اولین عیدی گروه فرقان به جمهوری اسلامی!»

با هر زحمتی که بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به بیمارستان منتقل می‌کنند. وخامت حال ایشان مسأله‌ای بود که تمامی پزشکان حاضر در صحنه به آن اذعان می‌کنند. دکتر میلانی که از پزشکان معالج رهبر معظم انقلاب بود، روند مداوای آیت‌الله خامنه‌ای را چنین بازگو می‌کنند: «جراحت خیلی سنگین بود، سمت راست بدن پر از ترکش و قطعات ضبط صوت بود، حتی یکی از ترکش‌ها زیر گلوی آقا جا خوش کرده بود. قسمتی از سینه ایشان کاملاً سوخته بود. یکی دو تا از دنده‌ها هم شکسته بود. دست راست هم کاملاً از کار افتاده بود و از شدت ضربه ورم کرده بود. استخوان‌های کتف و سینه کاملاً دیده می‌شد. 37 واحد خونی و فراورده‌های خونی به آقا زده بودند که خود این تعداد، واکنش‌های انعقادی را مختل می‌کرد… دو سه بار نبض آقا افتاد و چند بار مجبور شدیم پانسمان را باز کنیم و دوباره رگ‌ها را مسدود کنیم… خیلی عجیب بود، انگار هیچ چیز به اراده ما نبود…».

«سر خمّ می سلامت، شکند اگر سبویی.»

تقدیر الهی اما بهبودی معجزه‌آسای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را رقم زد و عملیات ترور محدود به جانبازی و از کارفتادگی یک دست ایشان شد. با بهبودی آیت‌الله خامنه‌ای و برگشت خوردن اولین عیدی، امام خمینی(ره) آن پیام را خطاب به ایشان صادر کردند .

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در اولین مصاحبه در بیمارستان پس از ترور، جان‌باختگی و ارادت خود را نسبت به حضرت امام خمینی(ره) ابراز کرد و گفت: «من بدین وسیله از همین جا عرض سلام و ارادت بی‌پایان خودم را خدمت امام امت می‌کنم و به ایشان عرض می‌کنم که در مقابل حوادثی این چنین، ما هیچ انتظاری نداریم و توقعی نداریم که کمترین رنجشی به خاطر ایشان بنشیند. ما معتقدیم که «سر خمّ می سلامت، شکند اگر سبویی.»

ردپاها پیدا می شوند

پس از عملیات ششم تیر نیروهای دادستانی انقلاب توانستند ردپاهایی از گروهک رهروان فرقان را در مشهد بیابند و در شهریور 60 محمد متحدی و مسعود تقی‌زاده دستگیر شدند.

مسعود تقی‌زاده در بازجویی‌ها اعترافات فراوانی را به تفصیل بیان کرد ولی محمد متحدی به جز چند خط سخنی نگفت و در دادگاه نیز حاضر به دفاع از خود نشد.

دادگاه انقلاب تهران به ریاست آیت‌الله محمدی گیلانی پس از محاکمه این دو را به اعدام محکوم کرد و حکم اعدام در تاریخ هشتم بهمن 1360 در محل برگزاری نماز جمعه تبریز به اجرا درآمد. ترور آیت‌الله خامنه‌ای درست یک روز پیش از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی باعث شد تا ایشان در محل حادثه حضور نداشته باشند و این حادثه غم‌انگیز را نیز پشت سر بگذارند؛ حادثه‌ای که چند روز بعد از آن اطلاع یافتن و باعث شد علاوه بر سنگینی جسمانی عوارض سوءقصد، سنگینی روحانی فقدان همرزمان را نیز متحمل شوند. رک روایت 4 سوء قصد ناکام علیه آیت الله خامنه ای ، ماهنامه رمز عبور ، شماره 3 ، صفحه 88

2-  اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 3

3-  اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 16

4-  اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 15

6-  اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 16

7-  کیهان ، 8 تیر 1360 ، صفحه 1

8-  اطلاعات ، 8 تیر 1360 ، صفحه 1

9- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 503

10- اطلاعات ، 7 تیر 1360 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 7 تیر 1360 ، صفحه 1 و 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *