عربستان چگونه تفکر وهابیت را در یمن گسترش می‌دهد؟

خانه / گوناگون / عربستان چگونه تفکر وهابیت را در یمن گسترش می‌دهد؟

عربستان سعودی موسساتی در یمن برای تعلیم تفکر وهابیت و آموزش عناصر مسلح برای مبارزه با شیعیان بویژه جنبش «انصار الله» تاسیس کرده است.

هزینه‌ای که عربستان سعودی برای گسترش تفکر وهابیت در منطقه می‌پردازد، دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ گاهی این رژیم فعالیت گروه‌های تندرو برای تبلیغ این تفکر تکفیری را از سرمی‌گیرد و گاهی گروه‌هایی را برای تاسیس یک «حکومت با شمشیر» تسلیح می‌کند.در یمن حرف و حدیث‌هایی درباره دست داشتن ریاض در «تسلیح صدها نفر برای بحرانی کردن اوضاع امنیتی» این کشور منتشر شده بود، به تازگی موسساتی تحت حمایت مالی عربستان سعودی شناسایی شده است که در ابتدا تصور می‌شود این موسسات ویژه آموزش مذهبی و حفظ قرآن است، اما در واقع، ماموریت این موسسات تعلیم وهابیت و آموزش عناصر مسلح برای مبارزه با کسانی است که آنها را «شیعیان خوارج» می‌نامند!

یک منبع بلندپایه یمنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العهد» تصریح کرد، «عربستان سعودی به تلاش خود برای انتشار تفکر وهابیت در یمن ادامه می‌دهد و این کار را از طریق راه‌اندازی برنامه درسی «تکفیری تندرو» در دانشگاه‌ها، مدارس و آموزشگاه‌های یمنی صورت عملی می‌سازد. دانشگاه «الایمان» وابسته به حزب «اصلاح» یمن که تحت حمایت عربستان است، از مهم‌ترین مراکز آموزش تفکر تکفیری به‌شمار می‌رود.

در همین راستا، منبع یاد شده تشریح کرد که چگونه عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‎فارس سازمان‌های خیریه‌ و دینی با نام‌های مختلف تاسیس  و برای حمایت از دانشگاه «الایمان» پول‌های فراوانی سرازیر کرده‌اند و از این دانشگاه شمار زیادی از عناصر سازمان تروریستی «القاعده» معروف به «عرب افغان» فارغ‌التحصل شده‌اند. منبع مذکور افزود دانشگاه الایمان شعبه‌هایی در برخی استان‌های یمن از جمله در استان‌های «لحج»، «حضرموت»، «شبوه» و «عدن» در جنوب این کشور دارد.این مسئول یمنی در ادامه گفت‌وگو با «العهد» بر ضرورت آگاهی از «این موسسات دینی که تفکر وهابیت را آموزش می‌دهد و برای جذب جوانان یمنی بویژه در رده سنی پایین، تلاش می‌کند» هشدار داد و عنوان کرد «این موسساتی که آموزش گروه‌های سنی پایین را هدف قرار داده است، معمولا شاگردان خود را از میان کودکان زیر 12 سال خانواده‌های کم‌درآمد انتخاب می‌کند و به آنها تغذیه رایگان، حقوق ماهانه و مشوق‌های مالی ارائه می‌دهد.»

این منبع درباره این سیاستی که آن را «استثمارگرانه» توصیف کرد، هشدار داد و تصریح کرد خطر این موسسات آموزشی در تربیت کودکان کم‌سن با تفکر افراط‌گرایی و تندرویی نهفته است به گونه‌ای که این کودکان در آینده از عناصر «القاعده» یا «انصار الشریعه» یا هر گروه تروریستی دیگر خواهند شد. این موسسات، اخیرا در همه مناطق یمن تاسیس شده است که در ابتدا به نظر می‌رسد موسسات آموزشی برای تعلیم قرآن کریم، شریعت و اندیشه اسلامی است اما در واقع مراکز آموزش افراط‌گرایی و تروریسم است.

این منبع افزود: موسسات آموزشی مذکور حتی فراتر از تبلیغ تفکر وهابیت برای یمنی‌ها اقدام می‌کند و به مراکزی برای جذب «فریب‌خوردگان» از سراسر جهان عرب تبدیل شده است. به تازگی نیز شبکه‌هایی وابسته به عربستان سعودی که ویژه یارگیری از جوانان کشورهای عربی بویژه از تونس، مغرب و الجزائر هستند، در یمن شناسایی شده است. این موسسات، جوانان «فریب‌خورده» را با افکار «جهادی» اشباع می‌کند و آنها را درقبال پرداخت مبالغ مالی برای خانواده‌هایشان، برای جنگ آماده می‌کنند.

در «آموزشگاه دماج» چه می‌گذرد؟

در همین راستا، منبع بلندپایه یمنی فاش کرد بعد از آنکه جنبش شیعه «انصار الله» بر استان دماج، اخیرا تسلط یافت «آموزشگاه دماج» وابسته به «دانشگاه الایمان» بسته شد و حزب تندروی «الاصلاح» مجبور شد مکان جایگزینی را برای اقامت دانشجویان خارجی که در این آموزشگاه تدریس می‌کنند، انتخاب کند.به گفته این منبع، در این آموزشگاه جوانانی از کشور الجزائر نیز تحصیل می‌کردند و بعد از آنکه شماری از آنها که به کشورشان بازگشتند به اتهام «عضویت در گروه تروریستی فعال در خارج از کشور» به 5 سال زندان محکوم شدند. همچنین فاش شده است یک کارشناس لیبیایی اقدام به آموزش سلاح به آنها می‌کرده است که در صورت جنگ با کسانی که آنها را «شیعیان خوارج» می‌نامند، آماده باشند.علاوه بر آنچه گفته شد، این منبع بلندپایه یمنی به «العهد» گفت: دانشجویان در این موسسات آموزشی در کنار آموزش «افراط‌گرایی»، همچنین استفاده از سلاح و مبارزه را تعلیم می‌بینند. شمار زیادی از این افراد (عمدتا تونسی‌ها) در میان حزب تکفیری «الاصلاح» علیه جنبش شیعه «انصارالله» در استان «عمران» جنگیده‌اند و شمار زیادی از آنها نیز کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *