علل شکست ملتها در برابر دشمنان از نگاه امام علی(علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / علل شکست ملتها در برابر دشمنان از نگاه امام علی(علیه السلام)

در این خطبه امام علی(علیه السلام)به علت های شکست کوفیان در مقابل شامیان می پردازد که می تواند درسی برای امروز ما باشد.

امام علی (علیه السلام)در خطبه بیست و پنجم کتاب شزیف نهج البلاغه به سستی کوفیان آن زمان در مقابل دشمن خود می پردازد و می فرماید: آگاه باشید من شب و روز، پنهان و آشکار شما را با مبارزه با شامیان دعوت کردم و گفتم پیش از آنکه آنها با شما بجنگند، با آنان نبرد کنید. به خدا سوگند، هر ملتی که درون خانه ی خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد. اما شما سستی به خرج دادید و خواری و ذلت پذیرفتید تا آنجا که دشمن پی در پی به شما حمله کرد و سرزمین های شما را تصرف نمود.

امام در ادامه با سخنانی که پر از اندوه است می فرماید: اینک فرمانده معاویه با لشکرش وارد شهر انبار شده و فرماندار مرا کشته و سربازان شما را از موضع مرزی بیرون رانده است. به من خبر رسیده که مردی از لشکر شام به خانه ی زنی مسلمان و زنی غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بوده وارد شده و خلخال و دستبند و گوشواره های آنان را به غارت برده است؛در حالی که هیچ وسیله ای برای دفاع جز گریه و التماس کردن نداشتند. لشکریان شام با غنیمت فراوان رفتند بدون اینکه حتی یک نفر آنان زخمی بردارد و یا قطره ی خونی از او ریخته شود. اگر برای این حادثه تلخ مسلمانی از روی تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است.
 امیر المومنین علی (علیه السلام)در ادامه می فرماید:به خدا سوگند این واقیعیت قلب انسان را می میراند و دچار غم و اندوه میکند که شامیان در باطل خود وحدت دارند وشما در حق خود متفرقید. زشت باد روی شما و از اندوه رهایی نیابید که اماج تیر بلا شده اید. به شما حمله میکنند شما حمله نمی کنید با شما می جنگند شما نمی جنگید اینگونه معصیت خدا می شود و شما رضایت می دهید وقتی در تابستان فرمان حرکت به سوی دشمن می دهم، می گویید هوا گرم است مهلت ده تا سوز گرما بگذرد و آنگاه در زمستان فرمان جنگ می دهم، می گویید هوا خیلی سرد است، بگذار سرما برود همه ی این بهانه ها برای فرار از سرما و گرما بود؟ وقتی شما از سرما و گرما فرار میکنید به خدا سوگند که شما از شمشیر ها بیشتر گریزانید.
منبع:عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *