علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری

علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری

خانه / اختصاصی هیأت / علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری

جنگ ترکیبی، به راهبرد پیچیده ای اطلاق می شود که ترکیبی از نبرد های متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می دهد و متناسب با آن طیف گسترده ای از ابزارها را به شیوه متقارن یا نا متقارن درنبردی غیرخطی مورد استفاده قرار می دهد. ابعاد و مؤلفه های این جنگ که اصطلاحاً به آن جنگ هیبریدی می گویند؛ فعالیت های نظامی متعارف و غیرمتعارف، جنگ تبلیغاتی و رسانه ای، جنگ اقتصادی و انواع تحریم ها، جنگ سایبری، دیپلماسی و مذاکره، جنگ روانی و اطلاعاتی، تروریسم، شورش و نا آرامی اجتماعی را شامل می شود.

علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری

چکیده:

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)در دیدار با دانش آموزان در روز 11آبان ماه، اتفاقات چند هفته اخیر را «جنگی ترکیبی» و نه صرفاً اغتشاشات خیابانی دانستند و خاطرنشان کردند: دشمن یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، بعضی از قدرتهای موذی و خبیث اروپایی و برخی از گروهک ها با همه امکانات به میدان آمدند و با استفاده از دستگاه های اطلاعاتی، رسانه ای و ظرفیت فضای مجازی، و بهره گیری از تجربیات گذشته در ایران و بعضی از کشورهای دیگر تلاش کردند به ملت ضربه بزنند. معظم له سپس تأکید کردند که : البته ملت به معنی واقعی در دهان بدخواهان زد و آن ها را ناکام کرد.

جنگ ترکیبی، به راهبرد پیچیده ای اطلاق می شود که ترکیبی از نبرد های متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می دهد و متناسب با آن طیف گسترده ای از ابزارها را به شیوه متقارن یا نا متقارن درنبردی غیرخطی مورد استفاده قرار می دهد. ابعاد و مؤلفه های این جنگ که اصطلاحاً به آن جنگ هیبریدی می گویند؛ فعالیت های نظامی متعارف و غیرمتعارف، جنگ تبلیغاتی و رسانه ای، جنگ اقتصادی و انواع تحریم ها، جنگ سایبری، دیپلماسی و مذاکره، جنگ روانی و اطلاعاتی، تروریسم، شورش و نا آرامی اجتماعی را شامل می شود.

آنچه که در ماه های اخیر (از اواخر شهریور ماه) به بهانه مرگ مهسا امینی در کشور آغاز شده است، واجد تمامی ابعاد این جنگ ترکیبی است که طی آن دشمنان نظام بر اساس سناریویی طراحی شده تحت عنوان « انقلاب زنان» تمام ظرفیت های ممکن برای مقابله با نظام اسلامی را به کار گرفته اند. از منظر طراحان این پروژه و مبتنی بر تجربه 4 دهه گذشته، تنها راه باقی مانده برای مقابله با نظام اسلامی بحران سازی داخلی است، چرا که در همه عرصه ها برای مقابله با ملت ایران ناکام مانده اند.

تأکید برخط تجزیه و سوریه سازی ایران با حمایت از گروهک  های تروریستی، اگرچه تکرار سناریوی شکست خورده روزهای آغازین انقلاب است اما همین اقدامات و تحرکات آن ها به ویژه آتش زدن پرچم ایران، حمله به مساجد وحسینیه ها، کشیدن چادر از سر زنان و…خود تبدیل به عاملی برای روشن شدن مردم ایران و عدم همراهی با آن ها شده است.

بررسی عوامل مؤثر در این اغتشاشات نظیر؛ اهداف ومطامع بیگانگان، آسیب ها و چالش های داخلی مؤثر در همراهی بخشی از جوانان با این اغتشاشات، دلایل ناکامی اغتشاشگران و بایسته های نیروهای انقلاب و… موضوعاتی است که در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری 
علل و زمینه های جنگ ترکیبی دشمنان در بستر اغتشاشات اخیر | عباس حاجی نجاری 

مقدمه

مردم ایران در حالی که تجربه موفق مقابله با چند فتنه مهم نظیر فتنه تیر78، خرداد 88 و آبان 98 را در کارنامه خود دارند، این روز ها درحال مقابله با یکی از توطئه های طراحی شده دشمنان نظام اسلامی هستند که به لحاظ شاخصه های میدانی و عوامل درگیر و مهم تر از آن طراحی های گسترده و پیچیده دشمنان در جهان کم نظیر است وکمتر کشوری را می توان یافت که اینگونه آماج جنگ ترکیبی دشمنان بیرونی و معاندین داخلی قرار گرفته باشد و در عین حال بتواند با کمترین هزینه از آن عبور کند، توطئه ای که در آن ده ها سازمان جاسوسی از کشورهای مختلف که صلابت، اقتدار وامنیت داخلی و پیشرفت های نظام اسلامی را بر نمی تابند، با هدایت سازمان سیا و موساد و بکارگیری صد ها شبکه ماهواره ای و فضای مجازی و تمامی گروهک های ضد انقلاب و معاندین داخل و خارج ایفای نقش می کنند.

طراحی این حوادث مبتنی بر گزاره « انقلاب زنان» برای مقابله با نظام اسلامی، سناریویی است که در ماه های گذشته بارها رسانه های معاند و دشمنان نظام بر آن تأکید کرده بودند. از منظر طراحان این پروژه و مبتنی بر تجربه 4 دهه گذشته، تنها راه باقی مانده برای مقابله با نظام اسلامی بحران سازی داخلی است، چرا که در همه عرصه ها برای مقابله با ملت ایران ناکام مانده اند. دیگر نه تحریم های اقتصادی برای شکست اراده و تسلیم ملت ایران کارآمد است و نه تهدیدات نظامی به دلیل رسیدن ایران به توان بازدارندگی تأثیری دارد. روند بازی غرب با افکار عمومی مردم ایران نیز از طریق برجام به پایان خط رسیده و با ابتکار دولت سیزدهم عملاً کشور به یک مصونیت در برابر شرطی سازی برجام رسیده است و این در حالی است که در نقطه مقابل برنامه های دولت در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی، پزشکی و… و حل چالش های باقی مانده از دوران گذشته، چشم انداز روشنی را در پیش روی نظام ایجاد کرده و با توجه به همگرایی و هماهنگی ایجاد شده در نظام تصمیم گیری و اداری کشور امید به حل مشکلات در مردم افزایش پیدا کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه الله) در14خرداد ماه سال جاری با اشاره به نقشه های دشمنان وخواب های آشفته ای که برای ملّت ایران دیده اند، یاد آور می شوند: امروز مهم ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام این ها، با پول، با مزدور پروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند؛ معظم له سپس به توطئه های دشمنان در سال های اولیه انقلاب و تحمیل 8 سال جنگ برای به سقوط کشاندن نظام جمهوری اسلامی اشاره و با تأکید بر غلط بودن محاسبه آنان خاطر نشان کردند : جمهوری اسلامی که آن روز یک نهال باریک بود، یک درخت تناور و ریشه داری شده، روز به روز قوی تر و مقتدر تر هم شده. محاسبه شان آنجا غلط بود، اینجا هم غلط است. این محاسبه هم مثل همان محاسبات است؛ مثل محاسبه شان در قضیّه ی جنگ تحمیلی؛ به صدّام کمک کردند به خیال اینکه در ظرف چند روز جمهوری اسلامی را ساقط کند؛ کودتاگران را کمک کردند به امید اینکه بتوانند یک غلطی بکنند؛ همه ی اینها محاسباتی بود که آمریکایی ها و غربی ها کردند و همه غلط بود. امروز هم این محاسبه غلط است که خیال کنند می توانند ملّت ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار بدهند، می توانند در مقابل جمهوری اسلامی عاملی را قرار بدهند که می دانند جمهوری اسلامی به آن عامل خیلی اهمّیّت می دهد و آن، عاملِ مردم است.۱۴ /خرداد/ ۱۴۰۱.

عوامل مؤثر در شکل گیری وتداوم اغتشاشات اخیر را به شرح زیر می توان مورد بررسی قرار داد:

نقش وبازیگری بیگانگان:

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اغتشاشاتی که به بهانه فوت خانم امینی آغاز شده، حمایت مستقیم سران آمریکا و برخی از کشور های اروپایی از این اغتشاشات و وقوع حادثه تروریستی شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ماه در حرم مطهر احمدبن موسی علیه السلام در شیراز توسط عوامل گروهک تروریستی داعش، ابعاد پنهان این اغتشاشات را آشکار کرد و ثابت کرد که دشمنان قسم خورده داخلی و بین المللی نظام اسلامی بنا دارند شکست ها و ناکامی های ۴۴ ساله گذشته خود از مردم ایران راحتی با همکاری با جنایتکاران داعشی جبران کنند.

صحت این مدعا را در سخنان رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور به روشنی می توان دید آن گاه که هدایت کنندگان این آشوب ها در میانه این حوادث از نتیجه بخشی اغتشاشات نا امید شده بودند، برای تقویت روحیه اغتشاشگران و امیدوار سازی آن ها مستقیماً به میدان آمده و تاکید می کنند که مذاکرات هسته ای دیگر برای آن ها اهمیت ندارد، بلکه آنچه که اهمیت دارد پشتیبانی از اغتشاشات اخیر در ایران برای به ثمر رساندن آن است، البته ادعا می کنند که هدف آن ها در این ماجرا حمایت از مردم ایران است، نکته ای که در بیانیه گروهک تروریستی داعش نیز بعد از به شهادت رساندن مظلومانه تعدادی از هموطنان ما در حرم شاهچراغ تکرار و بر حمایت داعش از اغتشاشات تاکید می شود.

.بر اساس یافته های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، مستندات اطلاعاتی موجود نشان می­ دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس­های جاسوسی هم پیمان و نیابتی­های مُرتجع، از ماه ها قبل برای راه ­اندازی یک غائله­ی سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملّت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه سازی برای تشدید فشارهای خارجی، نقشه دقیقی را طراحی کرده بودند. طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) بعهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک­ کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تصریح بر اینکه تمرکز ما اكنون بر چگونگی کمک به معترضان در ایران است نه مذاكرات احياى برجام، مدعی می شود که تمرکز ما درحال حاضر… بر شهامت (؟!)مثال زدنی ای است که مردم ایران در تظاهرات مسالمت آمیز از خود نشان می دهند و تمرکز ما فعلا بر این است که توجه را به آن ها معطوف کنیم و به هر روشی که می توانیم از آن ها حمایت کنیم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با تأکید بر حمایت جو بایدن از اغتشاشات روز های اخیر در ایران با ادعای اینکه شهامت ایرانیان فوق العاده بوده است، مدعی می شود: « مشاهده دلاوری، نترسی، پایبندی به اصول و شهامت زنان و دختران و حامیانشان در خیابان های ایران، اعتصاب کارگران، مشارکت دانشجویان و مردم در راهپیمایی ها با مطالبه رعایت حقوق اولیه و حیثیت شان فوق العاده بوده است».

در مورد چرایی هدایت و حمایت اینگونه آمریکا ومتحدانش از اغتشاشات اخیر به رغم عدم همراهی مردم ایران به چند نکته می توان اشاره کرد:

1-قدرت های سلطه همه روش های ممکن برای براندازی نظام را تجربه کرده و شکست خورده بودند، ورود به عرصه جدید که در واقع یک جنگ ترکیبی همه جانبه است، عمدتا متکی بر یک برنامه ریزی منسجم و با بهره گیری از همه ظرفیت ها بود و به همین دلیل پیروزی و موفقیت خود را درآن قطعی می دانستند.

2-ورود پر شدت آمریکایی ها واروپایی ها به این میدان و تصور پیروزی قطعی در آن، ناشی از آن است که آن ها فریب جنگ روانی و رسانه ای را خورده اند که خود سناریو پردازی می کنند وتصور می کنند که زمان چندانی تا سقوط جمهوری اسلامی باقی نمانده است. جریان سازی رسانه های آن ها نسبت به شرایط داخل ایران اینگونه است که تصور می کنند که کشور به هم ریخته و اغتشاش سراسر کشور را فرا گرفته است و به همین دلیل دچار این توهم شده اند که با این حمایت ها قادرند نظام اسلامی را سرنگون کنند.

3- برآورد قدرت های غربی به نتیجه گیری از این اغتشاشات برای تحمیل شرایط خود به نظام اسلامی به ویژه در عرصه مذاکرات هسته ای به دلیل این است که تصور می کنند که دامن زدن به این اغتشاشات سبب کوتاه آمدن نظام در احقاق حق مردم ایران در روند پرونده مذاکرات اصلی می شود و با دمیدن بر تنور اغتشاشات می توانند نظام را وادار به تسلیم در برابر شرایط خود کنند.

4-حمایت از اغتشاشگران و تلاش برای حفظ آن ها در صحنه به دلیل نگرانیشان از افول بیشتر این حرکت است، چرا که این اغتشاشات به دلیل نداشتن مبانی و صرفاً متکی بودن به دروغ نقش نظام در مرگ خانم امینی که آن هم به سرعت روشن شد و به همین دلیل نه تنها اوج نگرفت، بلکه به دلیل عدم حمایت مردم صرفاً بر اقدامات ایذایی و تحرکات آشوبگران و عوامل گروهکی در برخی از شهرها متکی است و به همین دلیل عمیق و مردمی نشد و از آنجایی که سرمایه گذاری چند ماهه قدرتهای سلطه برای مقابله با مردم ایران بر این اغتشاشات متکی است، لذا غربی ها به هر قیمتی تلاش دارند شراره های آن را زنده نگه دارند.

5- تأکید برخط تجزیه و سوریه سازی ایران با حمایت از گروه های تروریستی، اگرچه تکرار سناریوی شکست خورده روزهای آغازین انقلاب است اما همین اقدامات و تحرکات آن ها به ویژه آتش زدن پرچم ایران، حمله به مساجد و حسینیه ها، کشیدن چادر از سر زنان و…خود به عاملی برای روشن شدن مردم ایران و عدم همراهی با آن ها تبدیل شد. اگرچه ممکن بود در آغاز برخی از افراد به ویژه جوانان به دلیل عدم اطلاع از واقعیت های کشور به دلیل اعتراض به برخی از اقدامات و نارسایی ها با آن ها همراه شده بودند، اما ظهور این گونه واکنش ها سبب شد مردم با آن ها فاصله بگیرند وحتی تلاش آن ها هم برای همراه سازی اصناف و اقشار مختلف هم به نتیجه نرسد.

به طور کلی آمریکا و متحدانش در شکل گیری اغتشاشات درایران در 5 سطح فعال بودند:

1-تلاش برای توسعه ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی برای حفظ قدرت تاثیرگذاری در محیط داخلی

2-تلاش برای دستیابی به قدرت و توانمندی دستکاری در نظام محاسباتی با افزایش قدرت حضور در محیط داخلی

3-موج سواری بر چالش های داخلی و افزایش هزینه های سیاسی امنیتی اداره کشور با تحریک تروریست

های اجاره ای برای انجام اقدامات کور تروریستی

4- یارگیری از جامعه مدنی و تسخیر نظام فکری- فرهنگی از طریق بستر سازی های بین المللی علیه محیط داخلی در مباحث چند لایه اعم از سیاسی، اقتصادی، هویت جنسی (حقوق زنان)، هویت جوانان، برابری اجتماعی، محیط زیست و …

5-بهره گیری از ظرفیت اختلافات و شکاف های قومی- مذهبی و دامن زدن به آن ها به منظور تضعیف نظام

اهداف و انگیزه های غرب در حمایت از اغتشاشات

  • نابودی ظرفیت های راهبردی کشور در حوزه های اقتصادی، نظامی، امنیتی
  • اخلال در امنیت ملی وسلب امنیت اجتماعی مردم
  • سوق دادن کشور به جنگ شهری در مرکز و پیرامون با هدف تجزیه کشور
  • اثرگذاری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
  • تضعیف افکار عمومی و نا امید سازی جامعه ایرانی از توسعه و بهبود شرایط
  • خدشه در پیوند ملت و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی
  • مقابله با نفوذ و جریان سازی فکری و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه
  • مقابله با گسترش الگوی انقلاب اسلامی و دستاوردهای محور مقاومت
  • مهندسی فرهنگی جامعه با محوریت ارزش های غربی
  • تأکید بر انگاره ناکار آمدی حکومت دینی و اخلال در روند فعالیت های دولت برای حل مشکلات کشور
  • مصادره ظرفیت دیاسپورای (ایرانیان خارج از کشور) جمهوری اسلامی ایران

چالش ها وآسیب های داخلی

علاوه بر نقش بیگانگان در طراحی و اجرای غائله اغتشاشات اخیر، تأمل در علل همراهی بخشی از جوانان با این شعار ها و اقدامات بیانگر وجود ضعف ها و آسیب ها و زخم های داخلی است که در چنین فرصت هایی بروز یافته و چهره متفاوتی از مردم ایران به ویژه نسل جوان(اگرچه محدود و اندک ) را به تصویر می کشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 19 دی ماه سال 1396 در دیدار مردم قم با اشاره اغتشاشات در دی ماه ۹۶ به تأثیر زخم ها و ضعف ها در وقوع این پدیده ها اشاره و یادآور گردیدند : این جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می کند]؛ نه، مگس روی زخم می نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه ها می توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می تواند هیچ غلطی بکند.

دربـاره شـرایط اجتماعی ایران کنونی باید گفت نظام جمهوری اسلامی در یک دهه اخیر متأثر از تحریم های اقتصادی دشمنان و ضعف و ناکار آمدی دولت های گذشته به دلیل شرطی سازی کشور به برجام، با دو چالش عمده مواجـه شـده است؛ چالش کارآمدی و چالش مشروعیت.

انباشته شدن مشکلات اقتصادی، تورم ساختاری و طولانی مدت، کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، افزایش ضریب جینی و فاصله طبقاتی، وقوع مفاسد اقتصادی سنگین با ارقام نجومی، اشرافی گری، تظاهـر و ریاکاری بعضی از مسئولان، فاصله گرفتن نهادها و تریبون های رسمی نظام از مـتـن جامعـه و ادبیات و دغدغه های عامه، جنگ روانی و رسانه ای دشمنان و… سبب افزایش شکاف مردم-مسئولان و نخبگان- حاکمیت شده است. این وضعیت آنجایی خطرناک می شود که شکاف های اجتماعی، منجر به دوقطبی های شدید بین حامیان و مخالفان نظام شود که متأسفانه این مسئله تـا حـد زیـادی رخ داده است.در چنین شرایطی، به طور طبیعی اعتبار نهادهای رسمی نظام کاهش یافته و اعتماد به این نهادها و نیز امید جوانان نسبت به آینده خدشه دار می شود. در چنین شرایطی، در صورت نا امیدی به اصلاح و تغییر، میل به ساختارشکنی و براندازی افزایش می یابد.

علاوه بر این وجود بعضی از ضعف ها در جریان حوادث اخیر، فرصت مناسبی را برای بیگانگان و عوامل داخلی آن ها برای دامن زدن به اغتشاشات فراهم کرده است، نظیر:

– اطلاع رسانی نامناسب از آغاز ماجرا و سردرگمی رسانه ملی در برگزاری برخی مناظره ها که در آن نه تنها مردم توجیه نشدند، بلکه متأثر از برخی مواضع مطرح شده، به آشوب و اغتشاش دامن زده شد.

-انفعال و سردرگمی دستگاه های فرهنگی کشور در این ماجرا

– کوتاهی مجلس در تصویب قانون صیانت از فضای مجازی و اتخاذ راه های قانونی برای مدیریت این فضا در طی ماه های اخیر، تصویب این قانون می توانست از تحمیل برخی از هزینه های این آشوب ها بر نظام جلوگیری کند

-موضع گیری برخی افراد غیرمسئول که منتسب به نظام شناخته می شوند، در تحریک بخشی از ورزشکاران و هنرمندان برای همراهی با این آشوب ها نقش اساسی داشت.

– عوامل فتنه 78 و 88 نقش مؤثری در دامن زدن به این اغتشاشات داشتند. آغاز این آشوب ها به دروغ پراکنی های عوامل فتنه باز می گردد؛ از موضع چندی قبل میرحسین موسوی در زیر سوال بردن مدافعان حرم تا دروغ پردازی در مورد جانشینی رهبری و تا متهم سازی نظام به قتل خانم امینی توسط محمد خاتمی و دیگر سران این جبهه از جمله بخشی از مستندات این مدعاست، حتی بعد از اینکه دلیل اصلی فوت خانم امینی مشخص شده اغلب آن ها نه تنها حاضر به عذرخواهی نشدند، بلکه برخی از عناصر افراطی آن ها نظیر شکوری راد، نیروهای نظام را متهم به دامن زدن به بعضی از خشونت ها کردند و این در حالی است که تاکنون نیروهای مدافع امنیت بیش از 30 شهید در مقابله با آشوبگران تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده اند

عوامل مؤثر در میدان اغتشاشات

در جریان اغتشاشات عواملی میدانی از چند بخش تشکیل می شدند

الف- نقش بارز شبکه های مجازی در تحریک و به صحنه آوردن آشوبگران، نشان دهنده این است که این فتنه از سوی مرکزیتی در خارج از کشور توسط بیگانگان و مخالفان نظام هدایت می شود

ب- هسته های آغازکننده اغتشاش؛ این هسته ها کاملا آموزش دیده و هماهنگ و برنامه ریزی عملیاتی داشته  و از سر پل های ایرانی و خارجی مرتبط به سازمان سیا و موساد خط و مشی کلی را اخذ می کردند

ج- هسته های منافقین و گروهک های تروریستی تجزیه طلب در اغتشاشات اخیر وارد فاز عملیاتی شده و با حمله به مراکز نظامی و انتظامی و همچنین برخی اماکن حساس و حیاتی و پروژه کشته سازی واقدامات کور تروریستی تلاش داشته و دارند تا ضمن بازسازی هسته های عملیاتی در داخل، موقعیت خود را تحکیم کنند.

د- بدنه اصلی معترضان و اغتشاش گران نوجوانان و جوانان زیر 25 سال بودند و الگوی آنان نیز قهرمانان بازی های کامپیوتری و تحرکات آنان نیز کاملا مشابه قهرمانان خیالی آن بازی ها بود. بر اساس گزارش های مراکز اطلاعاتی۷۱ درصد بازداشت شدگان این حوادث کمتر از ۳۳ سال، ۱۷ درصد کمتر از ۱۸ سال سن دارند. بر اساس همین گزارش ۹۳ درصد بازداشتی ها در سراسر کشور هیچ سابقه قبلی اغتشاش و درگیری و فتنه ندارند.

از لحاظ گرایشات سیاسی و گروهکی نیز طبق بررسی ها، ۱۰ درصد از بازداشت شدگان را اعضای گروهک منافقین، گروهک سلطنت طلبان، و از احزاب کرد، کوموله تشکیل می دهند. نکته قابل توجه اینکه فقط ۲ درصد آن ها گفته اند که ما به خاطر مهسا امینی به خیابان آمده ایم.

ه- در عمده این تحرکات میدان دار و صحنه گردان اصلی تجمعات زنان بودند و شعار دهی ها و سازمان دهی های میدانی را بر عهده داشتند. قابل مدیریت بودن زنان، جاذبه های جنسیتی، و اینکه زنان سوژه های خوبی و فریبنده ای برای مظلوم نمایی و تحریک عواطف هستند، ازجمله دلایل میدان داری زنان در این تحرکات است

و-انتقال سریع جزییات برخی از تجمعات و حتی پخش زنده تصاویر و فیلم ها که توسط عناصر میدانی برای رسانه های بیگانه ارسال می شد، نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش این اعتراضات است. حضور افرادی در ساختمان های مشرف به تجمعات و تصویربرداری و ارسال سریع به رسانه های معاند نشان از برنامه ریزی هدفمند برای این اغتشاشات داشت.

ز- عدم همراهی مردم با اغتشاشگران مهمترین شاخصه این حوادث است. طراحان این اغتشاش برای فراگیر کردن وکشاندن همه اقوام و اقشار به صحنه و به زعم خود مردمی کردن آن طی دوران اغتشاشات از همه ترفند های ممکن استفاده کرده اند، نظیر ؛ تلاش برای کشته سازی و یا کشته نمایی زنان و دخترانی که در هفته های اخیر به دلیل بیماری و یا حوادث جان باخته بودند برای تحریک افکار عمومی و تحریص کشورهای غربی برای تشدید تحریم ها علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری، سوء استفاده از انگیزه های قومی، ایجاد هماهنگی میان همه گروهک های معاند اعم از سلطنت طلبان، منافقین و گروهک های تجزیه طلب شمال غرب و جنوب شرق کشور، برنامه ریزی هدفمند برای کشاندن اعتراضات به مدارس و دانشگاه ها، هجمه به نماد ها و جلوه های ارزش های انقلابی و اسلامی، از جمله روش هایی بود که طی دوران اغتشاشات به کار گرفته شد، تا شاید جمعیت های انبوه مردمی در حمایت از اغتشاش گران به صحنه بیایند. اما عدم همراهی مردم با این جریان و محدود شدن آن به جمع اندکی از جوانان که عمدتا تحت تأثیر القائات رسانه های بیگانه و رفتار های هیجانی ناشی از بازی های رایانه ای قرار داشتند، نشان دهنده ظرفیت محدود گردانندگان این ماجرا در ایجاد تحرک اجتماعی است.

ویژگی های اغتشاشات

1-همچون فتنه ها و آشوب های گذشته در این ماجرا نیز دشمنان نظام اسلامی از طریق رسانه های وابسته، فضای مجازی و موضع گیری مستقیم مقامات سیاسی نقش بارزی در دامن زدن به آشوب ها و اغتشاشات در داخل داشتند، مضافاً بر اینکه تلاش کردند با راه اندازی اجتماعات اعتراضی در کشورهای دیگر اعتبار بین المللی نظام جمهوری اسلامی را مخدوش و زمینه محکومیت ایران در مراجع بین المللی را فراهم کنند.

2-برخلاف اجتماعات و اعتراضات ماه های اخیر، اعتراضات و اغتشاشات بعد اقتصادی نداشته و شعارها بیشتر معطوف به مسائل سیاسی و اجتماعی بوده و صراحتاً مسئولان نظام را هدف گرفته است. عوامل میدانی آشوبگران در تجمعات به صراحت شعارهایی نظیر «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «اصل نظام نشانه است»، «می جنگیم، می میریم ایرانو پس می گیریم»،«مرگ بر دیکتاتور»و رفتارهایی نظیر«آتش زدن قرآن»،«آتش زدن پرچم ایران» و«آتش زدن مساجد و حسینیه ها»… به خوبی نشان دادند طراحان این آشوب ها، خون خواهی یک دختر، و یا گشت ارشاد و… نیست. بلکه ماجرا عناد عمیق با انقلاب و نظام اسلامی است.

3-تلاش برای کشته سازی برای تحریک افکار عمومی و تحریک کشورهای غربی برای تشدید تحریم های ایران به بهانه مسائل حقوق بشری بخشی از برنامه طراحی شده در این جنگ ترکیبی است.

4-برنامه ریزی هدفمند برای کشاندن اعتراضات به درون دانشگاه ها. با توجه به باز شدن دانشگاه ها پس از تعطیلی چند ترمه به دلیل شرایط کرونایی، حضور دانشجویان درصحنه اغتشاشات همراه با طرح شعارهای هنجار شکنانه و ناموسی، از ویژگی های منحصر به فرد اغتشاشات دانشجویی است.

5-تلاش برای استفاده از انگیزه های قومی، برای به صحنه کشاندن نیروهای بی انگیزه و مشابه سازی این اعتراضات علاوه بر مناطق کردنشین در منطقه بلوچستان و بختیاری با کشته سازی های مشابه نشان از برنامه ریزی برای تکرار غائله توطئه تجزیه قومی سال های اول انقلاب و درگیر سازی دولت با چالش های امنیتی دارد.

6-گستاخی و جسارت اغتشاشگران در حمله به نیروهای امنیتی و روحانیون از شاخصه های بارز این حوادث است. شبکه اراذل و اوباش حرفه ای اجیر شده ای که با کمترین دستمزد به هر جرم و جنایتی دست می زنند.

7-کشف حجاب و تلاش به عنوان نهادینه سازی آن به عنوان یکی از دستاوردهای این اغتشاشات در زمره برنامه های اصلی اغتشاشگران است.

8- هجمه به نمادها و جلوه های ارزش های انقلابی و اسلامی (اهانت به قرآن،آتش زدن پرچم، آتش زدن نمادهای عاشورایی، آتش زدن مساجد و حسینیه ها و… همگی ناشی از نگرانی های دشمنان نسبت به شکوفایی ارزش های اسلامی و انقلابی است که در قالب راهپیمایی اربعین، سرود سلام فرمانده و… رهای جهان به سرود سلام فرمانده، حیرت جهانیان را برانگیخته است.

9- بررسی فراخوان های صورت گرفته نشان می دهند که عملیات «انقلاب زنان!؟» توسط سرویس های اطلاعاتی با الگو گیری از شعارهای دوران انقلاب در خارج از مرز کدگذاری شده و توسط عوامل آموزش دیده در داخل بارگذاری و در نهایت توسط اراذل و اوباش و برخی دسته های تحریک شده اجرایی می شود. شعارها نیز مؤید آن است. نظیر اینکه :«می جنگیم می میریم ایرانو پس می گیریم»؛  «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»؛ «می کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت»؛ «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»؛ «این ها همه اش بهانه است. اصل نظام نشانه است».

10-تحلیل وضعیت میدانی تجمعات برگزارشده نشان می دهد که میزان «خشونت رفتاری» معترضان و اقداماتی نظیر حمله به اماکن دولتی به شدت افزایشی بوده و هدف این بود که با بزرگنمایی حرکت، نیروهای انقلابی را منفعل و از صحنه بدر کنند، تاکتیکی که در جریان اغتشاشات دانشجویان در دانشگاه شریف و خواجه نصیر الدین طوسی با طرح شعارهای وقیحانه ناموسی برای از صحنه خارج کردن نیروهای انقلابی بکار گرفته شد.

11-تلاش برای تداوم اغتشاشات با هدف حفظ اغتشاشگران در صحنه و همچنین فرسایش و خسته کردن نیروهای نظام و دولتمردان به ویژه نیروهای انتظامی و امنیتی، تحت عنوان «شنبه های اعتراض»و یا«چهارشنبه های انقلاب» و یا به مناسبت چهلم هرکدام از کشته شدگان، بخشی از راهبرد گردانندگان توطئه است، گردانندگان این جنگ ترکیبی در پی آن هستند تا در صورت موفقیت، با استفاده از مدل انقلاب های رنگی وارد فازهای پیچیده تر شده تا بتوانند بخشی از جامعه را با خود همراه کنند و اگر نتوانستند با استفاده از مدل سوریه کشور را با بحران درونی درگیر کنند.

دلایل ناکامی

هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و هوشیاری و درایت مسئولان کشور، آمادگی و دقت عمل نیرو های انتظامی و امنیتی در مقابله هوشمندانه با اغتشاشات، عامل اصلی ناکامی دشمنان نظام در پیشبرد این فتنه انگیزی ها است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در روز 20 مهرماه اغتشاشات اخیر را طراحی انفعالی و ناشیانه دشمنان در مقابل پیشرفت ها و حرکت های ابتکاری و بزرگ ملت ایران خواندند و تأکید کردند: تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزشهای دینی قرار دارد، این دشمنی ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادگی است و مسئولان کشور نیز مراقب باشند اینگونه مسائل آن ها را از مسئولیت ها و وظایف اصلی در عرصه داخلی و خارجی باز ندارد.

عدم همراهی توده های اجتماعی با این جریان و معطوف شدن آن به حوزه محدود جوانان و برخی از تحریک شدگان، نشان دهنده ظرفیت محدود گردانندگان این ماجرا در ایجاد تحرک اجتماعی است. علاوه بر اینها در اغتشاشات اخیر دقت و سرعت عمل مدافعان امنیت سبب گردید که ابتکار عمل از دست عوامل بیگانه خارج شود. بستن برخی از نرم افزارهای مورد استفاده آشوبگران و انتقال از شبکه جهانی اینترنت به شبکه ملی اطلاعات نیز توان سازماندهی و عملیات سایبری گردانندگان آشوب را تا اندازه زیادی کاهش داد. اگرچه محدویت های حمل سلاح توسط نیروهای انتظامی و بسیج در مواجهه با این اغتشاشات، سبب چند برابر شدن تعداد شهدای بسیجیان و نیروهای فراجا در مقایسه با حوادث قبلی شده است. به همین دلیل برخورد قاطع با آشوب گران به مطالبه اصلی مردم تبدیل شده است.

به طور کلی چند اشکال ساختاری در عدم توفیق گردانندگان این اغتشاشات مؤثر است :

  • نداشتن رهبری آشکار و در صحنه
  • ضعف ایدئولوژیک و مبانی گفتمانی اغتشاشگران
  • تراکم انسانی پایین در کانون های شورش
  • فرار یا دستگیری لیدرهای آشوب
  • اذعان همگانی به بهانه بودن مرگ مهسا امینی

بایسته های نیروهای انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ20 مهر ماه امسال با تبیین ابعاد توطئه های دشمنان در این اغتشاشات، تأکید کردند: تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزشهای دینی قرار دارد، این دشمنی ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادگی است و مسئولان کشور نیز مراقب باشند اینگونه مسائل آن ها را از مسئولیت ها و وظایف اصلی در عرصه داخلی و خارجی باز ندارد.

فارغ از وظایف و مسئولیت دولتمردان در مواجهه با این پدیده که در جای خود باید به آن پرداخته شود،نسبت به مسئولیت نیروهای جبهه انقلاب در حوزه اطلاع رسانی وتبلیغ به نکاتی چند می توان اشاره کرد:

1-از آنجائی که کشور درگیر یک جنگ ترکیبی بی سابقه است، الزامات این جنگ همانند دوران دفاع مقدس باید رعایت شود. که مهمترین آن ایجاد انسجام ملی و تمهید تمامی ظرفیت ها و حضور درصحنه نیرو های انقلابی برای مقابله با آن است.

2-حوادث مذکور بار دیگر ضرورت ایجاد انسجام در حوزه اطلاع رسانی به ویژه با تمرکز بر مؤلفه های جنگ ترکیبی را اثبات کرد. وجود یک قرارگاه برای هدایت فعالیت ها و انتخاب مواضع درست و به موقع و با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های مسئول، می تواند از بسیاری از هزینه های تحمیل شده بر نظام جلوگیری کند.

3- با تبیین دقیق نقش فضای مجازی در دامن زدن به اغتشاشات و سلب امنیت اجتماعی،ضرورت صیانت از این فضا، باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، نقش رسانه ها برای تبیین این پدیده در عین تلاش دستگاه های مسئول برای کمک و تقویت نرم افزار های داخلی بسیار اساسی است.

4-در طول تاریخ انقلاب مردم همواره نقش اصلی را در مقابله با توطئه های دشمنان داشته اند.برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت های مردمی، هیات ها، مساجد و ان جی او ها برای مدیریت فضای محلات، شهرک ها برای هدایت و ارشاد جوانان و تحقق واجب امر به معروف و نهی از منکر می تواند نقش اساسی در خنثی سازی القائات دشمنان به ویژه نهادینه سازی کشف حجاب داشته باشد.

5- نیروهای انقلاب باید اهتمام خود را معطوف به تغییر فضای مرعوبانه ایجاد شده نموده و در محافل مختلف اعم از محیط های کاری، اتوبوس و تاکسی و مترو و صف نان و غیره؛ با تبیین دقیق اهداف دشمنان از سلب امنیت اجتماعی و بحران سازی داخلی پیامد های تداوم این شرایط را در زندگی ها و کسب و کار ها را تبیین کنند.

6-رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش آموزان با اشاره به انبوه محتواهای دروغ، تهمت و سخنان انحرافی که برای ذهن فعال جوانان تهیه می شود،  گفتند: «تأکید مکرر و چندین باره بر جهاد تبیین به همین علت است و قبل از اینکه دشمن محتوای دروغ و انحرافی تولید کند باید محتواهای حقیقی و صحیح در داخل تولید شود».یکی از مهمترین مسئولیت نیروهای انقلاب در مواجهه با این پدیده جهاد تبیین است. در این حوزه، تأکید بر موضوعاتی نظیر امنیت و تبیین برنامه دشمنان پروژه بی ثبات سازی، ایجاد آشوب و ناامنی و اخلال در زندگی عادی مردم، پاسخ گویی به شبهات و ابهامات موجود، امید افزایی با تأکید بر اقتدار نظام اسلامی با توجه به پیروزی های گذشته و چشم انداز روشن آینده، تبیین پیشرفت ها و دستاورد های نظام اسلامی، اقدامات مناسب دولت و…

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *