متوقف نمودن نیروهای عراقی در سراسر جبهه ها که در اوایل آبانماه 1359 کامل گردید، باعث شد دشمن از دست یابی به اهداف اساسی بازمانده و زمین گیر شود،ولی توقع و انتظار عمومی این بود که هر چه سریعتربدون توجه به فشارهای وارد آمده جهت پذیرش صلح، جبهه های نبرد فعال شده و حملات جهت عقب راندن دشمن آغاز گردد.

هر چند انجام این حملات توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران در جنوب و غرب از اوایل مهرماه آغاز گردیده بود، ولی انجام یک عملیات گسترده احتیاج به تهیه مقدمات و جمع آوری نیروی کافی داشت که به سادگی امکان پذیر نبود فرمان صادره به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورخه 26/9/59 واصل گردید و این نیرو طرح عملیاتی نصر را تهیه و ابلاغ نمود تا بر اساس آن لشکرهای 16 قزوین و 92 خوزستان در منطقه عمومی هویزه حمله نموده و پادگان حمید را تصرف و حمله را به طرف مرزهای بین المللی ادامه دهند.

با توجه به کمبود نیرو سرانجام لشکر 16 با تیپهای 1 و 3 خود و تیپ 2 لشکر 92، لشکر 92 با تیپ دیگر خود و گردان 291 تانک لشکر 77 و یک گردان از سپاه پاسداران و تعدادی از گروه نامنظم دکتر چمران آماده اجرای عملیات شدند.عملیات در روز 15 دیماه آغاز گردید و با متلاشی شدن یگانهای دشمن اهداف تعیین شده تصرف شد و 800 نفر از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند.

در روز 16 دیماه استقامت و حفظ اهداف بدست آمده به خوبی صورت گرفت ولی بدلیل نبودن نیروی احتیاط در روزهای 17 و 18 دی ماه، فشار فوق العاده ای از طرف دشمن وارد گردید که سرانجام بدلیل اینکه در صورت باقی ماندن در محل و موفقیت دشمن در پیشروی، دیگر هیچ نیروئی وجود نداشت که در مقابل پیشروی عراقی ها بطرف اهواز ایستادگی کند، دستور عقب نشینی به مواضع قبل از حمله داده شد و با این تدبیر شجاعانه و ایستادگی مجدد از قبول تلفات بیشتر و ادامه حرکت عراق ممانعت بعمل آمد.

در این عملیات علاوه بر شهادت بیش از 141 نفر از نیروهای لشکر 16 زرهی، حدود 70 نفر از دانشجویان پیرو خط امام که در گردان سپاه سازمان یافته بودندو فرمانده شان سید حسین علم الهدیبه محاصره ی عراقی ها درآمده و به شهادت  رسیدند.

نتایج:

–   هرچند مرحله اول عملیات موفق بود و کلیه اهداف تصرف گردید ولی در نهایت مناطق تصرفی تخلیه شد.

–    در این عملیات دشمن بیش از 1000 کشته و مجروح و بیش از 800 نفر اسیر، تلفات داد.

–   همچنین لشکر 9 زرهی دشمن به شدت آسیب دی و 45 دستگاه تانک، 50 دستگاه خودرو، 15 قبضه موشک انداز، 10 دستگاه نفربر و 3 فروند بالگرد منهدم گردید و تعدادی تانک و نفربر نیز به  غنیمت درآمد.