عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

خانه / پیشنهاد ویژه / عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

۲۲ دی‌ماه، سالروز عملیات نامنظم ظفر ۵ در عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک عراق در استان‌های کرکوک، دهوک و دیاله است که با هدف انهدام مراکز نظامی دشمن اجرا شده است.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام این عملیات تهاجمی با آتش گشودن نیروهای خودی به صورت محدود و نامنظم و با رمز یا زهرا (س) آغاز شد و با نفوذ به عمق ۲۰۰ کیلومتری در پشت مواضع دشمن، واقع در استان‌های دهوک، کرکوک و دیاله ادامه یافت. رزمندگان کشورمان در این عملیات موفق به انهدام چندین مرکز نظامی ارتش عراق شدند.

در سال ۶۶ قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای چند رشته عملیات پی‌درپی و نفوذی، دشمن را در محور شمالی جبهه جنگ مضطرب کرد و توان بالایی از فرماندهان ارتش عراق را به نبرد در محورهای کوهستانی کردستان عراق معطوف کرد. رزمندگان کشورمان متشکل از تیپ مالک اشتر و گردان شهادت که از مدت‌ها قبل نزدیک مرز ترکیه و در میان کوهستان آماده حمله بودند با همکاری حزب دموکرات کردستان عراق در نخستین ساعات بامداد از سه محور عمادیّه دیرلوک، دیرلوک شیلادیزه وکلاتی دیرلوک به مواضع دشمن یورش می‌برند.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه
عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

مرحله اول عملیات

رزمندگان ایرانی در محور اول با هجوم به پایگاه‌های مستقر در اطراف شهر دیرلوک، واقع در استان دهوک، ضربات سهمگینی بر دشمن وارد می‌آورند و همه راه‌های ارتباطی از جمله جاده مهم عمادیه_دیرلوک را قطع کرده و امکان هرگونه عکس‌العمل را از بعثی‌ها سلب‌ کرده و پس از قلع و قمع نیروهای ارتش عراق، پیروزمندانه وارد شهر دیرلوک شدند. مراکز دولتی، نظامی، ساختمان استخبارات مرکز حزب بعث و بخشداری این شهر سرنگون شد و رزمندگان با حمله به پایگاه‌های مستقر بر کوه‌های مشرف به دیرلوک ۴ مقر گردان بعثی را تصرف و علاوه بر کشته و زخمی کردن بیش از ۵۰۰ نفر از دشمن، تعداد ۲۶۰ تن از آن‌ها را اسیر کردند. همچنین ۳۶ پایگاه حفاظتی دشمن مشرف بر شهر را منهدم کرده و تعداد ۷ دستگاه خودرو نظامی، یک دستگاه نفربر زرهی و صدها قبضه سلاح سبک و نیمه‌سنگین آن‌ها را به غنیمت گرفتند.

رزمندگان عمل‌ کننده در محور دوم، پایگاه مندلیه در ۷ کیلومتری شهر کرکوک در ۱۵۰ کیلومتری عمق خاک عراق را مورد حمله بی‌امان خود قرار داده و لطمات شدیدی بر دشمن وارد آوردند. تکاوران تیپ ۷۵ ظفر ایران و نیروهای حزب دموکرات کردستان مخالف رژیم بعث عراق، در محور دوّم به گردان ۱۶ از تیپ ۲۲ حمله کردند و علاوه بر کشته و مجروح کردن ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن، ۸۰ نفر از آنها را هم به اسارت گرفتند. همچنین چندین دستگاه تانک و نفربر، ۲۰ دستگاه کامیون و دیگر ادوات نظامی دشمن را در این محور منهدم کردند. نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در محور سوم، همزمان با محور اول، مراکز فرماندهی، ستاد، ترابری مهندسی، مخابرات و دیگر مراکز لشکر ۲۱ عراق واقع در منطقه میدان استان دیاله را به میزان ۴۰ درصد منهدم کردند. تعداد ۷ دستگاه لودر، ۲۶ دستگاه خودرو نظامی و یک انبار مهمات به آتش کشیده شد و بیش از ۱۵۰ تن از نیروهای بعثی به هلاکت رسیدند. تکاوران تیپ ۷۵ ظفر سپاه‌پاسداران و نیروهای حزب دموکرات کردستان شاخه سلیمانیه، در جریان یک کمین در محور سلیمانیه کرکوک، ۳۰ تن دیگر از دشمن را به هلاکت رسانده و ۸ تن آن‌ها را به اسارت گرفتند.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه
عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

مرحله دوم عملیات

مرحله دوم این عملیات، در نخستین ساعات بامداد ۲۳ دی‌ماه سال ۶۶ آغاز شد و قوای کشورمان با شنیدن رمز مبارک یازهرا (س) اقدام به پیشروی در محورهای دیرلوک شیلادیزه و دیرلوک عمادیّه کردند. رزمندگان تحت امر قرارگاه در زیر بارش شدید برف، هجمه خود را در خطوط منتهی به شهر عمادیّه در ۳۰ کیلومتری شهر دیرلوک گسترش داده و خسارات و تلفات جدیدی را بر دشمن شکست خورده وارد آوردند و یک پل مواصلاتی را در این محور منهدم کردند.

رزمندگان همچنین در درگیری با نیروهای کماندویی عراق، ۷۰۰ تن از آن‌ها را کشته و زخمی کردند و عده‌ای را به اسارت درآورده و در مسیر پیش‌روی، همه پایگاه‌ها و پاسگاه‌های حفاظتی دشمن را نابود کردند. همچنین قلعه مستحکم موسوم به کوائی را در ۱۰  کیلومتری عمادیّه به تصرف درآوردند که نفرات آن کشته، زخمی و یا اسیر شدند.

شهر شیلادیزه هم در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر دیرلوک، هدف تهاجم رزمندگان ایرانی قرار گرفت و نیروهای مشترک، در نبردی سنگین بیش از ۴۰ پاسگاه و پایگاه دشمن را منهدم کردند و بر ارتفاعات مشرف به شهر شیلادیزه مستقر شدند. نیروهای هوایی عراق در حالی که نبردی سنگین در زمین جریان داشت، اقدام به حملات هوایی پراکنده کرد که یک فروند سوخو ۲۲ آنان هدف آتشبار ضدهوایی قرار گرفت و خلبان آن به اسارت رزمندگان ایران درآمد.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه
عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

نتایج عملیات

در این عملیات نیروهای عمل کننده موفق شدند ۳۶ پایگاه حفاظتی دشمن بر بلندی‌های مشرف بر شهر دیرلوک، مرکز فرماندهی و ستاد ترابری‌- مهندسی و مخابراتی لشکر عراق، پایگاه و پاسگاه‌های دشمن در مسیر شهرهای شیلادیزه و عمادیه و مراکز دولتی و نظامی دشمن از جمله مرکز استخبارات حزب بعث در منطقه را منهدم کرده و تعدادی از تجهیزات و ادوات دشمن از جمله یک فروند هواپیما، ۴۶ دستگاه خودرو سبک و سنگین، ۷ دستگاه لودر و بولدوزر ویک انبار مهمات را نابود کنند. همچنین‌ در این‌ عملیات ‌۴ گردان‌ حفاظتی‌ شهر دیرلوک‌ عراق‌ متلاشی‌ شده‌ و ۲۰۰۰ تن‌ از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شدند . ۳ دستگاه‌ نفربر زرهی، یک‌ قبضه‌ ضدهوایی، دو قبضه‌ خمپاره‌انداز، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و مقدار فراوانی‌ مهمات‌ دشمن‌ هم به‌ دست‌ نیروهای‌ خودی‌ افتاد.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه
عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

روایت یک رزمنده

سرهنگ «احیامحمد امیری» از رزمندگان دفاع مقدس درباره عملیات ظفر۵ می گوید: بیشترین عملیات‎هایی که به صورت نفوذی توسط نیروهای ما انجام می شد برای ضربه زدن به نیروهای دشمن در پشت خطوط مقدم دشمن در مناطق کوهستانی عراق یعنی کردستان عراق بود. همکاری کردنشینان عراق با رزمندگان ما، پیروزی‎های بسیاری به همراه داشت به همین دلیل عراق، مردم کردنشین کشور خود را تحت فشار قرار داد و آنها را بمباران شیمیایی کرد.

در زمان جنگ تعدادی قرارگاه در منطقه کردستان ایران وجود داشت که هر کدام در منطقه ای به اجرای عملیات می پرداختند. در این میان قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۶ با هدف عملیات‎های نفوذی به خاک عراق ایجاد شده بود لذا فعالیت نیروهای این قرارگاه رفتن به خاک عراق در منطقه کردستان عراق بود.

عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه
عملیات ظفر 5، فتحی ناباورانه

در عملیات «ظفر ۵» توانستیم ضربه سختی به دشمن وارد کنیم و به عمق ۲۰۰ کیلومتری در پشت مواضع دشمن، واقع در استان‌های «دهوک»، «کرکوک» و «دیاله» نفوذ کنیم. در این عملیات توانستیم بسیاری از نیروهای دشمن را در پشت خط مقدم کشته و زخمی کنیم. همچنین چندین مرکز مهم نظامی و راهبردی ارتش عراق، چندین دستگاه خودروی سبک و سنگین و لودر و بولدوزر را در منطقه منهدم کردیم. به طوری که دشمن متوجه شد که نه تنها در مواجه در خطوط مقدم با دشمن بلکه در پشت خطوط دشمن هم قادر به اجرای عملیات نفوذی هستیم و می‎توانیم به نیروهای دشمن ضربه وارد کنیم.

در این عملیات دشمن نتوانست از خود دفاع کند و در مقابل یک حرکت غافلگیرانه و نفوذی نیروهای ما قرار گرفت و نتیجه عملیات ظفر ۵، اقتدار نیروهای ما را در اجرای عملیات نفوذی در پشت خطوط مقدم نیروهای دشمن به رخ کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *