عملی که بینی دشمنان را به خاک می مالد!

خانه / مطالب و رویدادها / عملی که بینی دشمنان را به خاک می مالد!

بی گمان یکی از خصلت ها و فضیلت های انسانی تحمل و بردباری بر مشکلات و سختی هایی است که از هر سوی به انسان هجوم می آورد، از این رو انسان زمانی می تواند در برابر سختی ها و مصیبت ها، خود را بیمه نماید و با هر مصیبتی جزع و فزع نکند که از خصلت صبر برخوردار باشد.

این خصلت در آموزه های قرآنی به عنوان یکی از برترین فضایل انسانی شمرده شده و دارندگانش به بزرگی ستوده و تکریم شده اند. شکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است و امرى است محبوب حق و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم.

IMG00192611

چراکه صبر، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بى میل شدن به حق و حقیقت و عامل تقویت روح و روان و حافظ انسان از افتادن در دام شیطان می باشد. بر این اساس این مهم یکی از موضوعات مورد تاکید ائمه اطهار (علیه السلام) و به ویژه جانشین برحق پیامبر (صلی الله علیه و آله)، امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد. ایشان در این باره می فرمایند: اَلصَّبْرُ اَدْفَعُ لِلْبَلاءِ؛ صبر، بهترین دفع کننده بلا است؛ و نیز: اَلصَّبْرُ کَفیلٌ لِلظَّفَرِ؛ صبر و شکیبایی، ضامن پیروزی است و همچنین: اَلصَّبْرُ یُرْغِمُ الاَعْداءَ؛ صبر، بینی دشمنان را به خاک می مالد.

حضرت همچنین درباره جایگاه صبر بیان داشته اند: اَلصَّبْرُ مِنَ الاْ یمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ؛نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر برای بدن است؛ و همچنین: مِنْ کُنُوزِ الاْ یمانِ، الصَّبْرُ عَلَی الْمَصائِبِ؛ از گنجینه های ایمان، صبر بر گرفتاری ها است.

علاوه بر این درباره انواع صبر می فرمایند: اَلصَّبْرُ صَبْرانِ: صَبْرٌ عَلی ما تُکْرِهُ وَ صَبْرٌ عَلی ما تُحِبُّ؛ صبر دو گونه است: صبر بر آنچه نمی پسندی و شکیبایی از آنچه دوست داری؛ و نیز در جایی دیگر می فرمایند: اَلصَّبـْرُ صـَبـْرانِ: صـَبـْرٌ فـِی البـَلاءِ حـَسـَنٌ جـَمیـلٌ وَ اَحـْسـَنُ مـِنـْهُ الصَّبـْرُ عـَنِ الْمحارِمِ؛ صـبـر بـر دو نـوع است. یکی صبر بر بلا و مصیبت که آن زیباست اما نیکوتر از آن صبر بر کارهای حرام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *