عواقب ترک نماز, در دنیا و آخرت چیست؟

خانه / مطالب و رویدادها / عواقب ترک نماز, در دنیا و آخرت چیست؟

کسی که نماز نمی خواند همواره مضطرب و نگران است، زیرا دل انسان تنها با نماز و یاد خدا آرام می شود و بی نمازی همواره سر منشأ بیماری های روحی و تشویش و دلهره و ضعیف بودن روح می باشد.

شاید تا به حال در مواجه با برخی اطرافیان خود که قدر نماز را به جا نمی آورند، این سوال بسیار به ذهن شما خطور کرده باشد که تقاص آنهایی که نماز را به جا نمی آورند و این فریضه الهی را سبک می شمارند در دنیا و آخرت چیست؟ همین سوال باعث شد سراغ یکی از کارشناسان مرکز تخصصی نماز، جناب آقای سید حسن موسوی برویم و پاسخ را از ایشان جویا شویم. ایشان با بیان نکاتی در پاسخ این پرسش به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: بر اساس آیات و روایات متعددی که در خصوص نماز و اهتمام به آن وجود دارد، آنچه که در دنیا و آخرت نصیب بی نماز می شود و در آیات و روایات به آن تصریح شده به چند دسته تقسیم می شوند که با بررسی آن ها می توان پی به پاسخ این پرسش برد.
29

اولین نکته – اینکه بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود:

این کارشناس مرکز تخصصی نماز بیان داشت: خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود چنانچه در آیه ۱۲۴ سوره طه به صراحت در این خصوص می فرماید:« وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمى‏» بدین معنا که « و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏کنیم!»

دومین نکته – بی نماز از یاری خداوند محروم است:

موسوی در توضیح نکته دوم افزود: قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. کسی که نماز می خواند در هر نمازی به سوره حمد که می رسد با گفتن«ایاک نعبد و ایاک نستعین» در طول نماز های پنج گانه چندین بار ندا می دهد « پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و همین طلب نکردن سبب می گردد ضعیف می ماند.

سومین نکته – بی نماز آرامش روحی ندارد:

وی با بیان اینکه در قرآن تصریح بسیاری بر آرامش بخش بودن نماز شده است گفت: کسی که نماز نمی خواند همواره مضطرب و نگران است، زیرا دل انسان تنها با نماز و یاد خدا آرام می شود، چنانچه خدای متعال در آیه ۱۴ سوره مبارکه طه خطاب به مردم می فرماید: « وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْری» یعنی « و نماز را براى یاد من بپادار!» همچنین خداوند در آیات دیگری از قرآن کریم برای این ذکر و یاد خدا ویژگی هایی مطرح نموده است از جمله اینکه یا ذکر و یاد الهی است که دلها آرام می گیرد چنانچه در آیه ۲۸ سوره رعد اینگونه بیان می دارد که: « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یعنی «آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد!»

چهارمین نکته – بی نماز در لحظه مردن با التماس درخواست بازگشت به دنیا را دارد

کارشناس مرکز تخصصی نماز در ادامه تبیین آثار بی نماز بودن در دنیا و آخرت بیان کرد: کسی که عمدا نماز را اقامه نمی کند هنگام مردن برای برگشت به دنیا و جبران گذشته ملتمسانه تقاضای برگشت می کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود:« یَا عَلِیُّ تَارِکُ الصَّلَاهِ یَسْأَلُ الرَّجْعَهَ إِلَى الدُّنْیَا»« یا علی تارک نماز بازگشت به دنیا را درخواست می کند» سپس در ادامه فرمود:« و این گفتار خداوند متعال است که در آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مؤمنون در قرآن کریم فرموده است:« حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ- قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏ ‏؛ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها » بدین معنا که « [ آنان هم چنان به راه غلط خود ادامه می دهند ] تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد [ در آن حال ] می گوید: پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید در آنچه ترک کردم [ و کوتاهی نمودم ] عمل صالحی انجام دهم [ به او می گویند چنین نیست، ] این سخنی است که او به زبان می گوید».

پنجمین نکته – بی نماز حتما جهنمی خواهد بود!!

موسوی با ذکر این نکته که بی نمازان جهنمی خواهند بود، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: در قرآن کریم آمده: در قیامت یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم. خداوند متعال این مکالمه را در آیات ۴۰ تا ۴۳ سوره مبارکه مدثر چنین بیان داشته است که: « فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمینَ؛ ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ؛ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» یعنی « آنها (مومنان) در باغ هاى بهشتند، و سؤال مى‏کنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى‏گویند: «ما از نمازگزاران نبودیم»

لذا عاقبت بی نماز گرفتار شدن به عذاب الهی است مگر اینکه توبه نموده و به جبران گذشته خود بپردازد.

ششمین نکته – حقارت بی نماز در قیامت

وی در پایان فرد بی نماز را حقیر در آخرت خطاب کرد و گفت: افراد بی نماز با حقارت و ذلیلانه وارد جهنم می شوند همانگونه که خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره غافر فرموده است:« إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» یعنی « آنان که از عبادت کردن به خداوند تکبر می ورزند، هرچه زودتر ذلیلانه به جهنم فرو خواهند رفت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *