عوامل رسیدن به حکمت الهی چیست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / عوامل رسیدن به حکمت الهی چیست؟

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه پایه حکمت، ترس از خدا است بیان کرد: کسی که به حکمت برسد درون او برهان و حجت و یک نوری ایجاد می‌شود، که شیطان هرگز به او نزدیک نمی‌شود.

عوامل رسیدن به حکمت الهی چیست؟

هیاتحجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در سخنانی در مسجد حضرت امیر علیه السلام اظهار داشت: جناب لقمان به مرد یهودی فرمودند برای رسیدن به حکمت الهی ۹ عامل را رعایت کردم

۱. من نگاهم را کوتاه کردم

۲. زبانم را نگه داشتم

۳. غذای حلال به دست آوردم

۴. عفت را رعایت کردم

۵. هر گاه سخن گفتم راست گفتم

۶. هر عهدی را که بستم پای آن ایستادم

۷. مهمان خود را اکرام کردم

۸. همسایه‌ام را رعایت کردم

۹. امری که به من مربوط نبوده، ورود پیدا نکردم.

جناب لقمان در ادامه فرمودند: اگر کسی این عوامل را رعایت کند، مانند من می‌شود، و اگر کسی بخواهد به عوامل بیشتری عمل کند، از من بالاتر است.

وی درباره عوامل رسیدن به حکمت الهی در حدیث بیان کرد: بی رغبتی به دنیا یکی از عوامل رسیدن به حکمت الهی است امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به دنیا بی رغبت شد، و زهد پیدا کرد، خداوند حکمت را در دلش قرار می‌دهد، و زبانش را به حکمت گویا می‌کند. دیگر خویشتن داری در مقابل گناه است حضرت امیر علیه السلام فرمودند: حکمت، جز با خویشتن داری از گناه نیست.

عوامل رسیدن به حکمت الهی چیست؟

علوی تهرانی درخصوص عملکرد مواجهین با گناه گفت: اهل تقوا وقتی با گناه رو به رو می‌شوند و در از گناه چشم پوشی می‌کنند اما اهل ورع به نحوی زندگی می‌کنند که با گناه مواجه نشوند، اهل ورع بالاتر از اهل تقوا هستند. سومین عالم رسیدن به حکمت الهی غلبه بر شهوت است حضرت امیر علیه السلام فرمودند: بر شهوت و خواسته‌های نفسانی غلبه کنید تا خداوند حکمت را درونتان به کمال برساند. اما دیگر عامل کم حرف زدن و مدارا با مردم است حضرت امیر علیه السلام فرمودند: به دست آوردن حکمت، با کم حرف زدن و مدارا کردن با مردم است.

این کارشناس مذهبی عامل پنجم را تحمل گرسنگی و کم خوری برشمرد و اظهار داشت: حضرت حق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: وقتی بندگان به خود گرسنگی بدهند، و زبان خود را نگه دارند، حکمت را به آنان می‌دهم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: غذا را از روی #هوس نخورید، هر کسی که غذا را از روی هوس بخورد خدا حکمت را بر او حرام می‌کند. حضرت امیر علیه السلام فرمودند: به میزانی که حکمت در انسان قوی شد، خواسته‌های نفسانی در او ناتوان‌تر می‌شود. حضرت امیر علیه السلام فرمودند: هر کسی، حکمت در دلش جای گرفت، عبرت پذیر می‌شود. حضرت امیر علیه السلام فرمودند: اولین مرتبه حکمت، این است که از لذت‌های دنیا، چشم پوشی می‌کند و نسبت به دنیا دشمن می‌شود.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه پایه حکمت، ترس از خدا است بیان کرد: کسی که به حکمت برسد درون او برهان و حجت و یک نوری ایجاد می‌شود، که شیطان هرگز به او نزدیک نمی‌شود.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *