modir-javan

عیار مدیران – نکات مدیریتی براساس بیانات رهبری

خانه / پیشنهاد ویژه / عیار مدیران – نکات مدیریتی براساس بیانات رهبری

رهبر معظم انقلاب در مسأله شایسته سالاری، این حدیث را نقل فرمودند که: «فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر» بدین معنا که آن کسی که بزرگتر است لزوماً برتر نیست، بلکه آن کسی که برتر است ، در واقع بزرگتر است.

عیار مدیران – نکات مدیریتی براساس بیانات رهبری

در ادامه ی مجموعه ی عیار مدیران که به بررسی اجمالی ویژگی های مدیر تراز انقلاب و نکات مدیریتی پرداخته ایم به خصوصیت جوان گرایی و تکیه بر جوان ها می رسیم. رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای حفظه الله تعالی، در دیدار دانش آموزان مورخه 1389/08/12 چنین فرمودند: «البته مدیران کارآمد و کارآزموده و مجرب لازمند. تکیه ی روی جوان ها معنایش این نیست که به آدم های تجربه کرده و عمر گذرانده و مراحل دیده و مو سفید کرده بی احترامی کنیم. نه، آنها هم وجودشان واجب و لازم است. اما تا جوان ها نباشند این حرکت انجام نمی گیرد…. شما جوان ها ، خط مقدم این حرکت هستید. هم در میدان های سیاسی، هم در میدان های اقتصادی، هم در میدان های علم.»

در کنار این ویژگی لازم است به مسألۀ شایسته سالاری و شایسته گزینی اشاره کرد. در دیدار با استانداران مورخه 1384/12/08 رهبر معظم انقلاب فرموده اند: از نیروهای مخلص و باکفایت غفلت نکنید. در سرتاسر کشور ، نیروهایی هستند که ای بسا برای مرکز نشینان که ماها باشیم شناخته شده نیستند، اما کفایت و اخلاص لازم را دارند؛ اینها را در چرخۀ کارها قرار دهید و از نیرویشان استفاده کنید.

عیار مدیران - نکات مدیریتی براساس بیانات رهبری
عیار مدیران – نکات مدیریتی براساس بیانات رهبری

همچنین در دیدار دانشجویان کرمانشاه در تاریخ 1390/07/24 با بیان جریان جوانی که پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله بعد از فتح مکه ، به عنوان حاکم مکه برگزیدند به مسأله شایسته سالاری اشاره کردند و این حدیث را نقل فرمودند که: «فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر» (بحارالانوار-ج21-صفحه121) بدین معنا که آن کسی که بزرگتر است لزوماً برتر نیست، بلکه آن کسی که برتر است ، در واقع بزرگتر است. افضل یعنی شایسته تر. این شایسته سالاری است. اینها باید رعایت شود.

نکته مهم دیگر ، مسألۀ نظارت است. مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت مورخه 1384/07/17 به این نکته اینگونه اشاره فرمودند: «من همیشه به مدیران می گویم، در گذشته هم می گفتم، … دائم مأموران و منتخبان خودتان را زیرنظر داشته باشید. دائم نگاه کنید و از اینها غافل نشوید. دیده اید که نگهبان ها در شب نورافکن هایی را دائم می چرخانند و گوشه ها را نگاه می کنند؛ شماهم همین طور باید به طور دائم امور را زیر نظر داشته باشید و نگاه کنید.»

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *