عیب جویی خلاف سیره نبوی است

خانه / پیشنهاد ویژه / عیب جویی خلاف سیره نبوی است

تولیت مدرسه علمیه ایروانی با بیان اینکه عیب جویی خلاف سیره نبوی است، گفت: مومن با اجتناب از عیب جویی تنها عیوب آشکار را به برادران خویش تذکر می دهد.

عیب جویی خلاف سیره نبوی است

هیات: «آیت الله محسن مجتهدشبستری» تولیت مدرسه علمیه ایروانی، امروز در جلسه درس خارج که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین علیه السلام از امیرمومنان علی علیه السلام نقل می کنند که پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم دائما خوش‌رو و خوش خلق بودند، همیشه با ملایمت با دیگران رفتار می کردند و سختگیر نبودند.

آیت الله مجتهدشبستری با بیان اینکه پیامبراکرم صل الله علیه السلام انسان خشن و عبوسی نبودند، اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید: ای پیامبر اگر تو اهل خشونت بودی و با بداخلاقی با مردم رفتار می کردی قطعا آنان از گرد تو پراکنده می شدند.

عیب جویی خلاف سیره نبوی است
عیب جویی خلاف سیره نبوی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حضرت هرگز اهل پرخواش و تندخویی نبودند، بیان کرد: همچنین ایشان اهل عیب جویی نبودند که بخواهند مچ دیگران را بگیرند و آن عیوب را آشکار و رسوا کنند؛ بین عیب جویی و عیب نمایی فرق وجود دارد. طبق صریح روایات؛ مومن عیوب دیگران را به افراد تذکر می دهد، زمانی که گفته می شود پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم عیاب و عیب جو نبودند مقصود آن است که ایشان عیب پنهان دیگران را تفتیش نمی کردند که آشکار کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه انسان عیوب خصوصی و پنهانی افراد را آشکار و رسوا کند این عمل مذموم بوده و باید از آن اجتناب کرد اما زمانی که در روایات گفته می شود مومن آینه مومن است مقصود تذکر عیوب ظاهری است، برای مثال زمانی که یک انسان به صورت علنی دروغ می گوید و یا کارهای قبیح انجام می دهد در اینجا تذکر و امر به معروف و نهی از منکر لازم است و عیب نمایی به شمار می رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم هرگز عیوب و اصرار مردم را افشا نمی کردند و سه چیز را رها کرده بودند که یکی از آنان مجادله است، در اسلام مباحثه وجود دارد آن هم برای رسیدن به حق است اما اصرار در بحث که نهایت به مجادله بیانجامد مورد ذم قرار گرفته است. حضرت از پرگویی اجتناب می کردند و همیشه مختصر و مفید به صحبت می پرداختند و همچنین از کارهایی که به ایشان مربوط نبود دخالت نمی کردند.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *