عید قربان؛عید الأضحی

عید قربان؛عید الأضحی

خانه / پیشنهاد ویژه / عید قربان؛عید الأضحی

عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده و احیای شب عید قربان به دعا، نماز و نیایش بسیار پر فضیلت است. در روز عید قربان اعمالی مانند غسل، نماز عید قربان، قربانی کردن، زیارت امام حسین علیه السلام و خواندن دعای ندبه، مستحب است. روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر بر اساس منابع دینی حرام است

عید قربان؛عید الأضحی 

عید قُربان یا عید الأضحی از عیدهای بزرگ مسلمانان که در روز دهم ذی حجه واقع شده است. بنابر روایات دینی، در این روز خدا به ابراهیم خلیل فرمان داد اسماعیل را ذبح کند. او اسماعیل را به قربانگاه برد ولی جبرئیل همراه با «قوچی» فرود آمد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد. سنّت قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زیارت خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند.

عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده و احیای شب عید قربان به دعا، نماز و نیایش بسیار پر فضیلت است. در روز عید قربان اعمالی مانند غسل، نماز عید قربان، قربانی کردن، زیارت امام حسین علیه السلام  و خواندن دعای ندبه، مستحب است. روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر بر اساس منابع دینی حرام است.

عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن می‌گیرند.

اسامی دیگر عید قربان

نام دیگر عید قربان، عیدالاضحی و عید خون است. دهخدا از این روز با نام عید گوسپندکشان نیز یاد می‌کند.[۱] این روز همان روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل(علیهما السلام) است که از آن سربلند بیرون آمدند.[۲]

ذبح اسماعیل(علیه السلام)

حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.[۳] سنّت قربانی در روز عید قربان یادبود رخداد ذبح اسماعیل می‌باشد.[۴] بنابر برخی روایات، تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل می‌باشند.[۵]

در عصر جاهلیت قربانی کردن از پلیدی شرک مبرا نبود. کعبه را با خون قربانی آلوده می‌کردند و گوشت آن را بر خانه کعبه می‌آویختند تا خداوند آن را قبول کند. در قرآن کریم این رسم مذموم خوانده می‌شود و شرط قبولی قربانی تقوامعرفی می‌شود.[۶] همین تقوا و خلوص برای قربانی کردن است که این روز نحر، حج اکبر نامیده می‌شود.[۷]

اعمال شب عید قربان

از امام صادق(علیه السلام)  روایت شده که از پدرانش چنین نقل فرمودند: «امام علی(علیه السلام)  دوست داشت چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان» به نظر می‌رسد که منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام حسین(علیه السلام)  مستحب است.[۸]

اعمال روز عید قربان

روز عید قربان روز پر فضیلتی است. اعمال این روز چند چیز است:

  • غسل: که به گفته علامه مجلسی، غسل در آن روز سنّت مؤکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند.
  • نماز عید: این نماز در زمان حضور امام معصوم(علیه السلام)  واجب است؛‌ اما در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  مطابق فتوای مشهور فقهای شیعه، مستحب مؤکد است (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادی).[نیازمند منبع]
  • مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است خوانده شود. بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه است که با عبارت «أللّهُمَّ هذا یومٌ مُبارَک» آغاز می‌شود و اگر دعای چهل و ششم قرائت شود بهتر است.[۹]
  • دعای ندبه: خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.[۱۰]
  • قربانی کردن: انجام قربانی بر حاجیان حاضر در مکه واجب است؛ اما انجام قربانی در این روز برای همه مسلمانان مستحبّ مؤکد است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن خورده شود.[۱۱] مستحبّ است هنگام قربانی این دعا که از امام صادق(علیه السلام)  نقل شده است خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْک وَلَک، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی»[۱۲] در حدیثی نقل شده است که امام صادق(علیه السلام) فرمود: امام سجاد(علیه السلام)  و امام باقر(علیه السلام) گوشت قربانی را سه قسمت می‌کردند: یک قسمت آن را به همسایگان می‌دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‌داشتند.[۱۳]
  • تکبیرات مشهور این روز گفته شود: برای کسانی که در این ایام در مراسم حج و صحرای منا هستند، بعد از پانزده نمازهای روزانه این تکبیرها را بخوانند یعنی از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم؛ ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را می‌خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب کافی چنین است: «اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا ااَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا»[۱۴]
  • زیارت امام حسین(علیه السلام) [۱۵]

عید قربان؛عید الأضحی

روزه در عید قربان

روزه گرفتن در روز عید قربان مانند عید فطر، حرام است.[۱۶]

شرایط قربانی در حج

یکی از سه حیوان شتر،‌ گاو وگوسفند برای قربانی تعیین شده است؛ البته قربانی شتر و پس از آن گاو، بهتر است. قربانی سایر حیوانات غیر از سه حیوان مذکور کافی نیست.[۱۸] احتیاط مستحب آن است که ذبیحه را سه قسمت کنند: قسمتی را هدیه و یک قسمت را صدقه و قدری را هم بخورند.[۱۹]

اسرار قربانی کردن

سررسیدن عبادت به قبول طولی عبادت است. مثلا طهارت شرط عرْضی است اما برای رسیدن به سر عبادت باید پرهیزگار بود و شرط قبول طولی نماز،‌ تقوا است. انما یتقبل الله من المتقین.[۲۰] برای قربانی کردن اسراری ذکر شده است:

  • حکمت قربانی قرب و نزدیک شدن به خداوند است که اگر عمل بر پایه تقوا باشد این نزدیک شدن حاصل می‌شود. لَن ینَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن ینَالُهُ التَّقْوَی مِنکمْ. ترجمه: هرگز [نه‌] گوشت‌های آن‌ها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید، ولی [این‌] تقوای شماست که به او می‌رسد.[۲۱]
  • گلوی دیو طمع را باید برید و او را کشت.
  • از حکمت‌های قربانی کردن اطعام فقرا و نیازمندان است. رسول خدا در حجة الوداع صد شتر برای قربانی با خود آوردند. پیامبر اکرم حکمت واجب شدن قربانی را رسیدگی به فقرا عنوان کردند که به وسعت از گوشت بخورند و فرمود: پس گوشت را به آن‌ها بخورانید.[۲۲]
  • هدف از قربانی یاد خدا و یادآوری همه نعمت‌ها از جمله دام‌های حلال است و قربانی با یاد خداوند حلیت پیذا می‌کند.لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُ‌وا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَی مَا رَ‌زَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَام. ترجمه: تا شاهد منافع خویش باشند، و نام خدا را در روزهای معلومی بر دام‌های زبان‌بسته‌ای که روزی آنان کرده است ببرند.[۲۳][۲۴]

عید قربان در کشورهای اسلامی

عید قربان، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشن‌ها و مراسم باشکوهی در این کشورها برگزار می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید قربان یک روز تعطیل رسمی است.[۲۵]

پانویس

  1. .  دهخدا، لغت‌نامه، ذیل واژه «گوسپندکشان».
  2. .  ضیاءآبادی، حج برنامه تکامل، ۱۳۸۶ش، ص۱۸۵.
  3. .  سوره صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵.
  4. .  صادقی تهرانی، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، ۱۴۱۹ق، ص۴۵۰.
  5. .  صدوق، عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۲۱۱.
  6. .  سوره حج، آیه۳۷.
  7. .  جوادی آملی، جرعه‌ای از صهبای حج، ۱۳۸۶ش،‌ ص۲۲۶.
  8. .  ملکی تبریزی، المراقبات، دارالاعتصام، ص۳۷۱.
  9. .  مجلسی، زادالمعاد، ۱۳۸۹ش، ص۴۲۶-۴۲۷.
  10. . قمی، مفاتیح الجنان، ذیل دعای ندبه.
  11. . مجلسی، زادالمعاد، ۱۳۸۹ش، ص۴۲۷-۴۲۸.
  12. . مجلسی، زادالمعاد، ۱۳۸۹ش، ص۴۲۸.
  13. . سید بن طاووس، اقبال، ۱۳۶۷ش، ص۴۵۱.
  14. . کلینی، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، ج۴، ص۵۱۷.
  15. . قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ذیل زیارت امام حسین علیه السلام .
  16. . نجفی، جواهر الکلام، دار احیاء التراث العربی، ج۱۶، ص۳۲۴.
  17. . عطائی اصفهانی،اسرار حج، مهر استوار، ص۱۲۶-۱۲۳.
  18. . امام خمینی، مناسک حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۰۷.
  19. . امام خمینی، مناسک حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۱۳.
  20. . سوره مائده، آیه۲۷.
  21. . سوره حج، آیه۳۷.
  22. . محمدی ری شهری، حج و عمره در قرآن و حدیث،‌ ۱۳۸۶ش، ص۲۴۸.
  23. . سوره حج، آیه۲۸.
  24. . جوادی آملی،‌ جرعه‌ای از صهبای حج،‌ ۱۳۸۶ش، ص۲۲۶.
  25. . جام جم آنلاین،سایت سازمان تبلیغات اسلامی

منابع

  • قرآن کریم.
  • جوادی آملی، عبدالله، جرعه‌ای از صهبای حج، تهران، نشر مشعر، ۱۳۸۶ش.
  • خمینی، سید روح الله، مناسک حج، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۶ش.
  • دهخدا، علی اکبر، لغت‌نامه.
  • سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۷ش.
  • صادقی تهرانی، محمد، ق‍م، م‍ک‍ت‍ب‍ه‌ م‍ح‍م‍د ال‍ص‍ادق‍ی‌ ال‍طه‍ران‍ی‌، ۱۴۱۹ق‌.
  • صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ق‍م‌، ال‍ش‍ری‍ف‌ ال‍رض‍ی‌‏‫، ۱۳۷۸ق.‏
  • ضیاءآبادی، سید محمد، حج برنامه تکامل، تهران، نشر مشعر، چاپ دوم، ۱۳۸۶ش.
  • عطائی اصفهانی، علی، اسرار حج، قم، مهر استوار، بی‌تا.
  • قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم، اسوه.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، بی‌تا.
  • مجلسی، محمدباقر، زادالمعاد، قم، جلوه کمال، ۱۳۸۹ش.
  • م‍ح‍م‍دی ری ش‍ه‍ری، م‍ح‍م‍د، حج و عمره در قرآن و حدیث،‌ ق‍م‌، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ۱۳۸۶ش.
  • ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، بیروت، دارالاعتصام، بی‌تا.
  • نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *