غذاهایی که در ایمان و کفر ما اثر می گذارد

خانه / گوناگون / غذاهایی که در ایمان و کفر ما اثر می گذارد

فروش آن دسته از مواد غذايى كه خوردن آن حرام مى‌باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نيز حرام مى‌باشد هر چند خريدار آنها را حلال بداند.

یکی از مسائل مهم تاثیر گذار بر روح انسان، غذای حلال و طیب است. غذای حرام روح را مکدر و تاریک می کند و آثار مخرّب فراوانی بر تربیت و رشد انسان و خانواده اش داد. لذا بزرگان دین نه تنها به دقت در حلال بودن غذا توصیه می کنند بلکه حتی اجتناب از خوردن غذاهای شبهه ناک را تا جای ممکن لازم و موثر می دانند. در رابطه با خوراکی های حلال و حرام استفتائات مختلفی در زمینه های گوناگون وجود دارد. یکی از این موارد در خصوص برخی غذاهای حرام است که حتی در کشور ما هم گاهی طبخ می شوند!

در استفتائات مقام معظم رهبری آمده است:
س: اگر در کشورم رستورانى راه اندازى كنم، آيا مى‌توانم از غذاهايى كه حاوى خرچنگ، صدف و ماهى‌هاى بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنى و يا غير مسلمانان بفروشم؟
ج) فروش آن دسته از مواد غذايى كه خوردن آن حرام مى‌باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نيز حرام مى‌باشد هر چند خريدار آنها را حلال بداند.
*
س: خوردن هشت پا و خرچنگ دريايى چه حكمى‏ دارد؟
ج) از آبزيان (حيوانات دريايى) فقط ماهى فلس‏دار و ميگو حلالند.
***
همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره حکم خرید و فروش ماهیهاى حرام گوشت می فرمایند:
هرگاه منافع حلالى، مانند تهیّه غذا براى مرغداریها و مانند آن، داشته باشد جایز است. همچنین فروختن آنها به غیر مسلمانان، که خوردن آن را جایز مى دانند اشکالى ندارد.
*
سؤال: خرید و فروش بالهاى ماهیهاى حرام گوشت، در صورتى که منافع مباحى داشته باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ:اشکالى ندارد. (استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی)
***
چند نکته کوتاه:
* متاسفانه گاهی به علت کم اطلاعی و گاهی هم عدم توجه به احکام اسلامی مشاهده می شود که در کشور ما نیز برخی رستوران ها غذاهای حرام را طبخ می کنند. البته غیر از غذاهای دریایی فوق که حرام هستند برخی غذاهای حرام غیر دریایی نیز در کشور ما آمده اند. حیوانات حرام‌گوشت دیگری چون قورباغه و خرگوش آنغوره نیز در این لیست جای می‌گیرند. بر اساس فتوای مراجع، پرورش این حیوانات برای فروش به غیرمسلمانان جایز است؛ اما همین امر سبب شده تا بعضی گمان برند که خوراک آن‌ها برای مسلمانان نیز مشکلی ندارد.

** یک نکته مهم این است که برخی از این غذاها طبخ و فروش و خوردنش برای مسلمانان حرام است حتی اگر بخواهد به غیر مسلمان بفروشد. ولی اگر حیوانی پروش یابد و بعد به غیر مسلمان فروخته شود و او بخواهد آن را طبخ کند این معاوله صحیح است.

*** مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمود: وای بر ما اگر در خصوص خوردنیها و نوشیدنیها از حرام اجتناب نکنیم! زیرا همین غذاها است که منشأ علم و ایمان و یا کفر ما می شود.
باز می فرمودند: خدا می داند که غذا چه قدر در ایمان و کفر و اعمال خیر و شرّ انسان مدخلیت دارد! (از کتاب در محضر بهجت:۱/۳۳۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *