فاطمه زهرا سلام الله علیها فقط الگوی بانوان مسلمان نیست

فاطمه زهرا سلام الله علیها فقط الگوی بانوان مسلمان نیست

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / حضرت زهرا (سلام الله علیها) / فاطمه زهرا سلام الله علیها فقط الگوی بانوان مسلمان نیست

میلاد دختر پاک سرشت رسول خدا صلی الله علیه و آله را روز زن نامیده اند تا همه بدانند که فاطمه الگوی و اسوه زنان عالم است. آیا چنین است؟ ابتدا نگاهی کوتاه به زندگی بانوی دو عالم بیندازیم: فاطمه در آغازین سالهای دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله چشم به جهان گشود. کودکی او با مشکلات و سختیهای آغاز رسالت همراه بود. او سه سال در شعب ابوطالب با پدرش همراه بود. فاطمه سلام الله علیها در زمانی که مشرکان رسول خدا را آزار می دادند پدرش را عاشقانه نوازش و پرستاری می نمود و زخمهایش را مداوا می نمود.

به نقل از گزارشی در سایت اهل البیت؛ میلاد دختر پاک سرشت رسول خدا صلی الله علیه و آله را روز زن نامیده اند تا همه بدانند که فاطمه الگوی و اسوه زنان عالم است.  آیا چنین است؟

ابتدا نگاهی کوتاه به زندگی بانوی دو عالم بیندازیم:

فاطمه در آغازین سالهای دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله چشم به جهان گشود. کودکی او با مشکلات و سختیهای آغاز رسالت همراه بود. او سه سال در شعب ابوطالب با پدرش همراه بود. فاطمه سلام الله علیها در زمانی که مشرکان رسول خدا را آزار می دادند پدرش را عاشقانه نوازش و پرستاری می نمود و زخمهایش را مداوا می نمود.  او خواستگاران فراوانی از میان صحابه داشت که برخی سرشناس و ثروتمند بودند. اما فاطمه سلام الله علیها علی علیه السلام را با وجود فقر او برای خود پسندید زیرا او را جوانی با ایمان و متعهد یافت. فاطمه سلام الله علیها عاشقانه علی علیه السلام را دوست می داشت. او خودش را برای محبوبش می آراست و معطر می نمود. علی علیه السلام نیز جز فاطمه سلام الله علیها آرامگاهی نداشت. در روایت است هنگامی که علی علیه السلام  به فاطمه سلام الله علیها می‌نگریست، غم و اندوهش برطرف می‌شد. فاطمه خانه را برای همسرش می آراست و با دست مبارکش برای اهل خانه نان می پخت. فاطمه سلام الله علیها هیچگاه از همسرش چیزی طلب نکرد که در توان او نباشد. او هیچگاه از همسرش نافرمانی نکرد علی علیه السلام نیز آنگونه که شایسته همسر مهربانش بود با او رفتار می نمود. علی علیه السلام  خود می گوید:

بخدا سوگند که او را به خشم نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید نکردم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم نکرد.

ساده زیستی فاطمه سلام الله علیها نیز زبانزد مردمان بود. مهریه کم، جهیزیه مختصر، اکتفا به غذای اندک و معاش کم، استفاده از حداقل امکانات برای زندگی و… فرزندانی که در دامان فاطمه تربیت یافتند خود مثل خورشید در آسمان علم و ایمان می درخشند. امامان و امام زادگانی که هنوز آسمان هدایت از نور وجود ایشان روشن است. چرا اینگونه نباشند وقتی مادر ایشان در کوچکترین رفتارش تربیت الهی ایشان را در نظر میگیرد؟ فاطمه سلام الله علیها وقتی با فرزندش حسن بازی می کند. این شعر را در نهادش زمزمه می نمود:

اشبه أباک یاحسن، واخلع عن الحق الرّسن، واعبد الهاً ذامنن، ولاتوال ذا الاحسن.

ای حسن، نظیر پدرت باش و ریسمان ظلم از حق دور کن، و خداوندی را که صاحب نعمت هاست پرستش کن و با افراد تیره دل دوست مباش.

فاطمه سلام الله علیها الگوی هر انسان با ایمان

چنین رفتارهای انسانی و نورانی از بانوی دو عالم میوه درختی است که ریشه در جان او دارد. فاطمه سلام الله علیها قهرمان ایمان و بندگی خداست. هر آنچه از وجود مبارک فاطمه سلام الله علیها سر می زند خبر از ایمانی راسخ و قلبی خاشع در مقابل پروردگار خویش است. امام علی علیه السلام در مورد همسرش اینگونه می فرماید:

فاطمه سلام الله علیها بهترين يار و ياور براى اطاعت و بندگى خداست.

چنین انسانی نه تنها الگوی بانوان عالم است بلکه هر انسانی که قدم در راه بندگی خدا گذارد مرد باشد یا زن باید به این اسوه اخلاق و ایمان تمسک نماید.آری فاطمه سلام الله علیها الگوی بانوی مسلمان نیست بلکه الگو و اسوه هر مرد و زن مسلمانی است که در راه خدا قدم بگذارد. ما چه گوییم وقتی حجت خدا و امام زمان می فرمایند:

فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة

در دختر رسول خدا برای من الگویی نیکو هست.

ولادت فاطمه سلام الله علیه را نباید روز زن نامید. ولادت فاطمه را باید روز انسانیت نامید. باید گلها را به هر زن و مرد مسلمانی تقدیم نمود که قدمی به دنبال فاطمه سلام الله علیه در راه انسانیت برداشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *