فتنه 88وهزینه های صیانت ازرأی مردم | عباس حاجی نجاری

خانه / مطالب و رویدادها / فتنه 88وهزینه های صیانت ازرأی مردم | عباس حاجی نجاری

 بسمه تعالی

فتنه 88وهزینه های صیانت ازرأی مردم

عباس حاجی نجاری

چکیده

نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی وهشت سال گذشته حوادث تلخ وشیرینی را تجربه کرده است که تحرکات تجزیه طلبانه گروهکهای قومی و ضد انقلاب در ماههای اولیه پس از پیروزی ، غائله منافقین و تحمل  8 سال جنگ، مصادیقی از آن هستند ،اما تحولات وحوادث پیرامون  انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال  1388 که به فتنه عظیم پس از انتخابات انجامید،آن را از همه حوادث و تحولات پیش وبعد از آن، تا به امروز، متمایز می کند . چرا که این تحولات در بستر انتخاباتی شکل گرفت که از پویایی  وشادابی کم نظیری برخوردار بود. شيريني حضور 40 ميليوني مردم در پای صندوق رأی و آراي بالاي رئيس‌جمهور منتخب در آن مي‌توانست ضمن افزايش مشروعيت مردمي، سرمایه اجتماعی وتحکیم  بيشتر نظام جمهوری اسلامی ، پشتوانه  محکمی هم برای دولت جمهوری اسلامی  باشد تا به تبع آن  بتواند  در عرصه بين‌المللي از موضعي قدرتمندتر خواسته‌هاي ومطالبات مردم ایران را پيگيري نماید. اما اين فتنه بزرگ ،ضمن اينكه ذائقه مردم را تلخ و خسارات گسترده  سياسي، اقتصادي، انسانی و معنوي براي كشورمان تحمیل کرد،پیامدهای  سختی را نیز برای مردم ونظام اسلامی در پی داشت که به رغم گذشت بیش از 7سال ،هنوز کشور از آن رنج می برد.

در مورد دلایل و چگونگی شکل گیری این فتنه  به نکات زیادی می توان اشاره کرد که در این میان ،راهبرد بیگانگان، تلاش طیفی از فعلان سیاسی کشور برای بازگشت به قدرت به هرقیمت، دو قطبی کردن جامعه با استفاده از علائم رنگی، القاء تقلب وزیر سوال بردن مشروعیت  نظام انتخاباتی کشور ،قرائت انحرافی از جمهوریت و اسلامیت نظام، قانون شکنی و اصرار بر ابطال انتخابات و.. ازجمله مهمترین آنهاست ،اما به رغم آن ،عبور عزتمندانه  نظام اسلامی از فتنه 88 که به عنوان یکی از عمیق ترین و پیچیده ترین بحران های سه دهه گذشته،سرمایه های مادی ومعنوی نظام اسلامی را به تاراج داد ، بیانگر قابلیت های مدیریت عالی کشور در  مهار  بحران ها است.فتنه 88 به عنوان توطئه ای چند لایه و پیچیده می توانست یک نظام قدرتمند و با ثبات را از پا در آورد، اما در سایه رهبری های حکیمانه و عالمانه مقام معظم رهبری، هوشیاری مردم و بصیرت نهادهای انقلابی ،به فرموده رهبر معظم انقلاب موجب اقتدار بیش از پیش نظام اسلامی نیز گردید.

فتنه 88 اگرچه با حماسه تاریخی نهم دی که نماد غیرت ملی ایرانیان در دفاع از نظام اسلامی بود، مهار شد و نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی از آن چنان ظرفیتی برخوردار است که می تواند چالش های بزرگی مانند این را مهار کند ،اما این به معنی پایان ماجرا نخواهد بود ،چرا که دشمنان بیرونی ودرونی نظام اسلامی ،تا زمانیکه نظام جمهوری اسلامی بر مواضع بر حق خود استوار باشد ،دست از فتنه انگیزی بر نمی دارند و این حضور  وهوشیاری و بصیرت نیروهای جبهه انقلاب است که فصل الختامی برای مقابله این فتنه انگیزی ها خواهد بود

 

 

مقدمه

نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی وهشت سال گذشته حوادث تلخ وشیرینی را تجربه کرده است که تحرکات تجزیه طلبانه گروهکهای قومی و ضد انقلاب در ماههای اولیه پس از پیروزی ، غائله منافقین و تحمل  8 سال جنگ، مصادیقی از آن هستند ،اما تحولات وحوادث پیرامون  انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال  1388 که به فتنه عظیم پس از انتخابات انجامید،آن را از همه حوادث و تحولات پیش وبعد از آن، تا به امروز، متمایز می کند . چرا که این تحولات در بستر انتخاباتی شکل گرفت که از پویایی  وشادابی کم نظیری برخوردار بود. شيريني حضور 40 ميليوني مردم در پای صندوق رأی و آراي بالاي رئيس‌جمهور منتخب در آن مي‌توانست ضمن افزايش مشروعيت مردمي، سرمایه اجتماعی وتحکیم  بيشتر نظام جمهوری اسلامی ، پشتوانه  محکمی هم برای دولت جمهوری اسلامی  باشد تا به تبع آن  بتواند  در عرصه بين‌المللي از موضعي قدرتمندتر خواسته‌هاي ومطالبات مردم ایران را پيگيري نماید. اما اين فتنه بزرگ ،ضمن اينكه ذائقه مردم را تلخ و خسارات گسترده  سياسي، اقتصادي، انسانی و معنوي براي كشورمان تحمیل کرد،پیامدهای  سختی را نیز برای مردم ونظام اسلامی در پی داشت که به رغم گذشت بیش از 7سال ،هنوز کشور از آن رنج می برد.

آنچه که این فتنه را از دیگر حوادث وتحولات  متمایز می کند ، مدیریت ومحوریت آن در داخل است، که در دست کسانی بود که سابقه مسئولیت های کلان در نظام را داشتند .حمایت وهمراهی بیگانگان با مدیران این فتنه در قبل حین وبعد ازانتخابات ،الگوگیری از شیوه های انقلابهای رنگین غرب ، اتحاد همه ضد انقلابيون خارج‌ و داخل براي اولين بار و در يك كلام، مشاركت همه دشمنان نظام در يك اجماع نانوشته براي سرنگوني نظام اسلامی ، از ويژگي‌هاي منحصر به فرد این فتنه بود. مي‌توان گفت، فتنه 88، هجمه‌اي همه‌جانبه به اصل و بنيان نظام بود كه با همكاري همه دشمنان خارجي و داخلي و خيانت و حماقت سران فتنه به‌وقوع پيوست.دمیدن در شیپور تقلب، فراخوان برای اردوکشی‌های خیابانی، طرح ادعای کذب تجاوز به دستگیرشدگان اغتشاشات پس از انتخابات، تکرار شعار‌ها و خواسته‌های طرح شده از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا، به هرج و مرج و آشوب کشاندن خیابان‌های تهران، همدستی با گروهک‌ها و چهره‌ای ضد‌انقلاب در جریان آشوب‌های خیابانی، ارتکاب به فجایع و حرمت‌شکنی‌های روز عاشورای ۸۸ تنها گوشه‌ای از خیانت‌ها و خباثت‌های سران فتنه در جریان فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری بود.

ریشه یابی دقیقتر ابعاد این فتنه ،چراغ راهی برای نیروهای جبهه انقلاب برای مواجهه با تهدیدات پیش رو خواهد بود، زیرا دشمنان نظام اسلامی به نتیجه رسیده اند که تنها راه مهار ومقابله با نظام اسلامی ،تکیه بر عوامل داخلی برای تغییر از درون است ،که تمرکز بر راهبرد نفوذ و جنگ نرم در سالهای اخیر مصداق روشنی از آن است

زمینه های شکل گیری فتنه 88

الف :نقش بیگانگان

روند تحولات کشور بعد انتخابات دوم شوراها و ایجاد ثبات سیاسی در کشور بعد از غائله تیر ماه1378،  که محصول هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری و هوشیاری نیروهای مؤمن به انقلاب بود  ،دشمنان قسم‌خورده انقلاب را كه همواره از هر بهانه‌اي براي ضربه‌زدن به نظام استفاده مي‌كردند به این جمع بندی رسانیده بود که چاره ای جز پذیرش واقعیات ایران وتغییر روند تعامل با این کشور قدرتمند غرب آسیا راندارند وبه همین دلیل بود که اوباما در سال 87 با نامه نگاری مستقیم با مقام معظم رهبری به زعم خود تلاش داشت عرصه جدیدی را بگشاید ،و نشست های عمان برای گشودن باب تعاملات و حل مسائل فی مابین ،نتیجه آن بود ،اما روند تحولات ماههای قبل از  انتخابات  وتلاش جریان داخلی در ایجاد یک دوقطبی سیاسی ،برآوردهای آنها وبه ویژه انگلیسی ها را از محیط داخل را تغییر داد  ،آنها اگرچه در ابتدا، از حضور 40 ميليوني مردم بر سر صندوق‌هاي رأي ناراحت بودند، اما ادعاي تقلب از سوي سران فتنه و اردوكشي خياباني فتنه‌گران در تهران باعث شد كه با همراهی و هدایت فتنه گران يك بار ديگر شانس خود را براي سرنگوني نظام امتحان كنند.

تأسیس شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی در آستانه انتخابات ، اختصاص بودجه مستقیم در کنگره برای براندازی ایران ،مأموریت مستقیم عوامل سفارتخانه های خارجی همراه با فتنه گران در کف خیابان ،تبدیل آشوبهای خیابانی وباز تابهای آن به مهمترین موضوع روز جهان و… تنها گوشه ای از سناریوهای عملیاتی بیگانگان برای بهره گیری از فضای فتنه برای براندازی نظام بود.خانم کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد شکست خورده  انتخابات اخیر آمریکا ،چندی پیش  در کنفرانس اندیشکده بروکینگز که به حمایت از «هیم سابان» میلیاردر صهیونیستی برگزار شده بود، با اشاره به فتنه 88 تأکید کرد که دولت آمریکا اشتباه کرد که به صورت محکم از فتنه‌گران حمایت نکرد.وی که در جریان حوادث بعد از انتخابات 88 وزیر امور خارجه آمریکا بود و نقش اصلی درهدایت برنامه های آمریکا در حمایت از فتنه گران در آن دوران را داشت ، در این نشست افزود  که ای کاش دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بیش از این در سال 88 از جنبشی که آنها را حامی دموکراسی در ایران خواند، حمایت می کرد. کلینتون گفت: «شما هرگز نمی‌دانید که آنچه که می‌گویید به افراد تا چه اندازه امید می‌دهد.» این ادعا در حالی است که کنگره آمریکا در روند فتنه ،مستقیما 55 میلیون دلار بودجه آنهم برای پنتاگون وزارت دفاع آمریکا اختصاص داد تا از طریق تقویت شبکه های ماهواره ای و مجازی وسازماندهی و آموزش عوامل ضد نظام اسلامی صحنه را مدیریت کند  .نقش انگلیسی ها و برخی دیگر از کشورهای اروپایی ،میدانی وتلاش برای سازماندهی اجتماعات در کف خیابانها بود

ب:بازگشت به قدرت به هرقیمت

راهبرد اصلی برخی از فعالان و احزاب مرتبط با جریان اصلاحات  که بعد ازشکستهای متعدد در انتخابات دوم شوراها ، مجالس هفتم وهشتم وریاست جمهوری نهم در سال 84 ، بازگشت به قدرت به هر قیمت بود، اگرچه در آستانه انتخابات سال88 با تحلیل شرایط به این نتیجه رسیده بودند  که نامزد آنها شانسی برای برنده شدن در انتخابات دهم ریاست جمهوری ندارد. با این وجود، عزم خود را برای جلوگیری از تداوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد جزم کردند. چند گزاره در این زمینه صحنه را روشن می کند.

  • در دیماه سال 87 وقتی که یکی از سایت های خبری از آقای هاشمی رفسنجانی سؤال می کند که آیا شما در انتخابات شرکت می کنید ، وی ضمن رد احتمال شرکت خود در رقابتها،برنامه خود را جلوگیری از انتخاب احمدی نژاد اعلام می کند
  • در جریان اصلاحات ابتدا قرار بود رئیس جمهور پیشین ،یعنی محمد خاتمی نامزد اصلی این جریان باشد ،اما وقتی اوسه سفر استانی انجام داد ،که آخرین آن سفر به بوشهر بود و تعداد اندکی به استقبال او آمده و در مراسم سخنرانی شرکت کرده بودند ،لذا بعد از بازگشت از این سفر انصراف خود را اعلام کرد وگفت میر حسین موسوی به دلیل سوابق دوران اول انقلاب واینکه در دوران اصلاحات به دلیل عدم حضور در عرصه اجرایی ، نقطه منفی در کارنامه ندارد، ظرفیت بیشتری برای جذب آراء مردم دارد  و ضمن جلب حمایت حامیان اصلاحات ،می تواند حمایت اصولگرایان منتقد احمدی نژاد را نیز جذب کند .
  • میر حسین موسوی اما به رغم عدم تمایل اولیه ،در مسیر حرکت وتبلیغات ،تا به آنجا پیش رفت که حتی کلید فتنه را قبل از انتخابات زد . مجله آمریکایی تايم دو روز قبل از انتخابات88 در جریان مصاحبه ای با وی گزارش می کند که :در جایگاه ریاست جمهوری، موسوی طبعاً کما بیش به اندازه‌ی رهبر معظم آیت‌الله علی خامنه‌ای قدرت نخواهد داشت. به خصوص در حوزه‌ی سیاست خارجی و امنیت ملی. اما او موکداً ابراز داشت که تجمعات خیابانی چشمگیر هفته‌های گذشته احتمالاً ماهیت ساختار قدرت را به نحوی بنیادین دگرگون خواهد ساخت و در واقع این اتفاق با فشار بر رهبر نسبت به پذیرش بیشتر افکار عمومی رخ خواهد داد. ما پرسیدیم اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می‌شود. [او پاسخ داد:] «تغییر از مدتی قبل آغاز شده است. تنها بخشی از آن به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر ادامه خواهند یافت و هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود»

ج:دو قطبی کردن جامعه با استفاده از علائم رنگی

یکی از پیش نیازهای اصلی انجام انقلاب های رنگی، انتخاب یک رنگ به عنوان نماد حرکت پیش روی می باشد. از این رو، اصلاح طلبان در اقدامی بی سابقه در طول تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی، رنگ سبز را به دلیل قداست آن در کشورمان با بهره گیری از تجربه انقلاب های رنگی برگزیدند تا ضمن ایجاد موج های اجتماعی مورد نیاز و فراهم سازی فضای روانی لازم، جامعه مخاطب خود را در دو قطب له یا علیه سازماندهی نمایند. لازم به ذکر است؛ تا سال 1388 تجربه 28 مورد انقلاب رنگی وجود داشت که در ستاد یکی از کاندیدا ها این تجربه مستند سازی شده بود. که در تمام انقلاب های رنگی از نمادها بری تهییج و برانگیختن جامعه استفاده شده است.

د: قرائت انحرافی از جمهوریت و اسلامیت

فتنه گران در حالی که عملا با نادیده انگاشتن رای مردم به شورش علیه جمهوریت رو آورده بودند، تلاش می کردند، مخالفان خود را بنیاد گرا و مخالف جمهوریت  معرفی کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از تنفیذ حکم رئیس جمهور دهم، طی سخنانی به یک قرائت انحرافی از  جمهوریت و اسلامیت اشاره کرده و فرمودند: «در پرتو انقلاب عظیم ملت ، حضور مردم در صحنه و خشوع در مقابل احکام الهی ، حقیقت واحدی به نام جمهوری اسلامی را شکل داده اند. جمهوریت و اسلامیت دو عنصر جدا از همدیگر نیستند چرا که تکیه به مردم و احترام به خواست و رأی آنان در دل اسلامیت و اتکای به احکام الهی قرار دارد. ترکیب ذاتی اسلامیت و جمهوریت راز ماندگاری و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی است و به فضل الهی و هوشیاری مردم و مسئولان این حقیقت مصونیت بخش همواره حفظ خواهد شد.»

طرح این موضوع در پاسخ به یک قرائت انحرافی و برداشت سوء از جمهوریت نظام اسلامی می باشد که به عنوان یکی از علل ریشه ای وقوع حوادث پس از انتخابات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. قائلین به تفکیک جمهوری و اسلامی از یکدیگر سعی دارند تا با رودررو قرار دادن «جمهوریت» در مقابل «اسلامیت»، مقاصد خود را تحت عنوان خواسته مردم به نظام تحمیل نمایند.

ه: القاء تقلب وزیر سوال بردن مشروعیت  نظام انتخاباتی کشور

رمز آشوبي كه آن حوادث ناگوار تلخ را بر كشور و نظام تحمیل کرد، ادعاي «تقلب» از سوي برخي از كانديداهاي شكست‌خورده انتخابات رياست‌جمهوري، به ويژه موسوي و كروبي بود، بنا بر اسناد موجود ادعاي تقلب در ماه‌ها قبل از انتخابات، از سوي برخي بيگانگان و گروه‌ها و جريانات سياسي اصلاح‌طلب از جمله اين دو كانديداي شكست‌خورده، مطرح شده بود که طرح بحث ايجاد «كميته صيانت از آرا» در همين راستا ارزيابي مي‌شود، این ادعا  رسماً، با اعلام پيروزي از سوي میر حسین  موسوي در شرایطی بود  كه هنوز بسياري از شعب اخذ رأي در حال جمع­آوری آراي مردم بودند!. ادعايي كه اولين خسارت و زيان آن براي كشور و نظام ايجاد تشويش در اذهان عمومي و به تبع، ايجاد شكاف در اتحاد و همبستگي ملي بود. چرا كه ، بسياري از كساني كه به موسوي رأي داده بودند، با واقعي دانستن ادعاي تقلب، به گمان خود براي گرفتن حق رأي خود به خيابان‌ها ريختند! كه حوادث بعدي و به عبارتی فتنه ۸۸ به دنبال اين ادعا و همين حضور به وقوع پيوست.

گفتنی است که تشکیل کمیته صیانت از آراء  از ابتدا با مخالفت صریح مقام معظم رهبری مواجه شد، اما به جهت این که کمیته وشبکه طراحی شده برای آن بستر  بسیاری از اقدامات بعدی بشمار میرفت، آنها تا آخرین لحظه بر آن پافشاری کردند.مقام معظم رهبری در واکنش به تشکیل این کمیته عاملان آن را دوستان غیر منصفی خواندند که بدتر از دشمنان منصف عمل نموده و به سلامت انتخابات خدشه وارد می سازند.

و: القای پیروزی قبل از شمارش آراء

القای پیروزی صددرصد میر حسین موسوی  برای  عدم پذیرش نتیجه انتخابات یکی از تاکتیک های اصلی آنها به حساب می آمد. از این تاکتیک در 32 مورد انقلاب رنگی در کشورهای مختلف استفاده شده است. از دیگر مفروضات این تاکتیک به میدان آوردن فردی متعصب و متوهم بود که به زعم خودش دارای وزنه‌ای سنگین در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان و از پایگاهی بسیار قویتراز سایر کاندیداها برخوردار بود. با چنین ذهنیتی بود که ماه ها کش و قوس بر سر آمدن و نیامدن خاتمی، موسوی با حمایت بی دریغ خاتمی وارد صحنه رقابت ها گردید. و این نکته مهمی در عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط موسوی به شمار رفت. تبلیغات گسترده کف خیابانی به ویژه در تهران و کلان شهرها، همراه با سرود، شعار، نمادهای رنگین تجربه شده در انقلاب های رنگین و راه اندازی کمپین های رسانه ای در فضای مجازی از قبل از انتخابات، به توهم پیروزی دامن زد.و در حالی که هنوز انتخابات به پایان نرسیده ورأی گیری در برخی حوزه ها ادامه داشت ،موسوی با فراخوان خبرنگاران ،در یک مصاحبه مطبوعاتی خود را پیروز انتخابات اعلام و روز یک شنبه بعد از انتخابات را برای برگزاری جشن پیروزی اعلام می کند

ز:فراخوان برای شورش

بهره برداری از فضایی که اصلاح طلبان آن را اعتراض مسالمت آمیز و همراه با سکوت می خواندند، زمینه ای فراهم کرد تا در همان روزهای اول تعداد زیادی از مراکز دولتی و نظامی، اتوبوس ها و اموال عمومی و خصوصی مورد تهاجم سوءاستفاده کنندگان قرار گیرد. درخواست نامزدهای شکست خورده برای تجمع غیر قانونی در خیابان انقلاب موجب حمله به یک مرکز نظامی سپاه و درگیری مسلحانه ای گردید که در نتیجه آن هفت نفر جان خود را از دست دادند.این در حالی بود که با شکست پروژه ضد امنیتی غائله آفرینان حلقه بعدی سناریوی افراطیون تحت عنوان جلوگیری از بازگشت آرامش با تاکتیک نهضت نامه پراکنی و بیانیه نویسی آغاز گردید.برخی از گروه های اصلاح طلب و نامزد های ناکام آن ها سعی کردند از طریق بیانیه پراکنی اقدام به تحریک هواداران حزبی استفاده کرده و از این طریق آنها را در صحنه نگهدارند

ز:قانون شکنی و اصرار بر ابطال انتخابات

فتنه گران اولین خواسته خود را ابطال کلی انتخابات قرار دادند تا در صورت تکرار انتخابات و پیروزی احتمالی اهداف بعدی خود را دنبال نمایند و در صورت عدم موفقیت ،به چرایی عدم ابطال انتخابات اعتراض نموده و آن را اشتباهی از سوی رهبری نظام قلمداد نمایند، ماجرایی که در صدر اسلام تحت عنوان خوارج مسبوق به سابقه است.از همین رو رهبر معظم انقلاب در تدبیری تاریخی در نماز جمعه تهران در روز 29 خرداد ماه  و در خطبه حکیمانه  خوداعلام داشتند:« بنده زیر بار بدعت های غیر قانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهار چوب های قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت . بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد»

درس های آینده

عبور عزتمندانه  نظام اسلامی از فتنه 88 که به عنوان یکی از عمیق ترین و پیچیده ترین بحران های سه دهه گذشته،سرمایه های مادی ومعنوی نظام اسلامی را به تاراج داد ، بیانگر قابلیت های مدیریت عالی کشور در  مهار  بحران ها است.فتنه 88 به عنوان توطئه ای چند لایه و پیچیده می توانست یک نظام قدرتمند و با ثبات را از پا در آورد، اما در سایه رهبری های حکیمانه و عالمانه مقام معظم رهبری، هوشیاری مردم و بصیرت نهادهای انقلابی ،به فرموده رهبر معظم انقلاب موجب اقتدار بیش از پیش نظام اسلامی نیز گردید.

فتنه 88 پیامدهای منفی بسیاری را برای نظام اسلامی به دنبال داشت که  می توان به موارد زیر اشاره کرد: زیر سوال رفتن مشروعیت انتخابات – تعرض به جمهوریت نظام، میثاق ملت (قانون اساسی)، ناموس کشور (آراء مردم) و رکن رکین نظام اسلامی (ولایت فقیه) – آشوب های خیابانی – جری شدن معارضان و معاندان نظام – کاهش اعتماد عمومی و انسجام و وحدت ملی – مورد هجمه قرار گرفتن شعارها و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) – اهانت به مقدسات ملت مسلمان و انقلابی ایران از جمله اصل ولایت فقیه، اسلامیت نظام ، تصویر امام، شکست حرمت عاشورا، ساحت قرآن، قداست عزاداری ابا عبدالله، حریم نماز جماعت و … – قربانی شدن امنیت ملی و مصالح عمومی – بازیچه واقع شدن حیثیت و اعتبار بین المللی نظام اسلامی – هدر رفتن بخشی از ظرفیت ملی، توان اجرایی کشور، بودجه بیت المال و امکانات عمومی کشور که به جای بهره برداری در مسیر رشد و توسعه کشور، مصروف مسائل حاشیه ای گردید.واینها همگی هزینه ای بود که نظام در صیانت از آراء مردم به عنوان یک امانت الهی ،پرداخت

فتنه 88 اگرچه با حماسه تاریخی نهم دی که نماد غیرت ملی ایرانیان در دفاع از نظام اسلامی بود، مهار شد و نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی از آن چنان ظرفیتی برخوردار است که می تواند چالش های بزرگی مانند این را مهار کند ،اما این به معنی پایان ماجرا نخواهد بود ،چرا که دشمنان بیرونی ودرونی نظام اسلامی ،تا زمانیکه نظام جمهوری اسلامی بر مواضع بر حق خود استوار باشد ،دست از فتنه انگیزی بر نمی دارند و این حضور  وهوشیاری و بصیرت نیروهای جبهه انقلاب است که فصل الختامی برای مقابله این فتنه انگیزی ها خواهد بود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *