فرصتها ی انقلاب اسلامی در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن

فرصتها ی انقلاب اسلامی در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن

خانه / اختصاصی هیأت / فرصتها ی انقلاب اسلامی در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن

این امر به‌رغم اینکه در قول مسئولین اجرایی کشور مورد تأکید قرار می‌گیرد، اما در عمل مدیران عالی و به ویژه در باور و عمل مدیران میانی دولت جایی ندارد.این عدم همراهی سبب شده که بسیاری از طرح‌های خوب ستاد اقتصاد مقاومتی تنها روی کاغذ باقی بماند و بدنه مدیران میانی در اجرای آن همراه نشود

فرصتها ی انقلاب اسلامی در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن

با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، تقابل نظام سلطه با مردم ایران نه تنها کاهش نیافته، بلکه به دلیل تحکیم و تثبیت انقلاب اسلامی وگفتمان آن به رغم ؛گذر نسلی، تحکیم و تقویت اقتدار دفاعی ایران و پیشرفتهای کشور  در عرصه های هسته ای، پزشکی، علمی و …،گسترش ونفوذ آن در منطقه وارتقاء نقش ایران در تحولات منطقه ای وجهانی  به رغم تداوم وتشدید تحریمهای مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی دشمن ودر نقطه مقابل  شکست راهبردهای  منطقه ای نظام سلطه برای مهار ایران  که نشانگر قابلیت ها و توانمندیهای نظام دینی است، این دشمنی ها فزونی یافته به گونه ای که شرایط کنونی را می توان نقطه اوج تقابل نظام سلطه  با نظام اسلامی دانست ، که طی آن دشمنان  همه ظرفیتهای اقتصادی ، سیاسی ، نظامی و نفوذ و جنگ روانی را برای مهار و تسلیم ایران بکار گرفته اند.

این شرایط اگرچه هزینه های سنگینی را بر مردم ایران تحمیل کرده است، اما در نقطه مقابل واجد فرصتهایی برای انقلاب اسلامی است که اگر به درستی استفاده شود، اعتلا و عزت نظام اسلامی و تحکیم بنیان های آن را در پی خواهد داشت.

تحلیل آخرین وضعیت این صحنه  با توجه به آغاز اجرای مرحله اول تحریم ها بعد از خروج ترامپ از برجام، در 15 مرداد97وتأمل در فرصتها و چالشهای ایران اسلامی در شرایط کنونی موضوع بحث مقاله حاضر است.

نگاهی اجمالی به شرایط کنونی :

حوادث دیماه 1396 و بروز اغتشاشات در چند شهر ایران که ریشه اصلی آن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و متأثر از ضعف و ناکارآمدی دستگاههای اجرایی و قضایی و…بود، تصمیم سازان و تصمیم گیران کاخ سفید را به این باور رساند که ناکامی های گذشته در مقابله با نظام اسلامی را با تشدید فشارها و تحریم اقتصادی و جنگ روانی و نهایتاً دامن زدن به آشوبهای داخلی برای ایجاد بحران درونی و رو‌‌‌‌دررو قرار دادن مردم با نظام  جمهوری اسلامی می توانند جبران کرده و نظام جمهوری اسلامی را به تسلیم وادارند.

اعلام زمان 18 اردیبهشت ماه 97 برای خروج آمریکا از برجام و اجرای زمان بندی شده تحریمهای بی نظیر اقتصادی علیه مردم ایران در 15 مرداد و 13 آبانماه 1397 برنامه «سین» این عملیات بود و این در حالی است که کاخ سفید برای معتبرسازی تهدیدات خود از همان زمان، اعمال تحریمها را آغاز کرده بود. جریان سازی رسانه ای از طریق شبکه های ماهواره ای و مجازی برای تخریب روحیه مردم، تلاش برای چالش سازی های داخلی با پروژه هایی نظیر دختران خیابان انقلاب با هدف درگیرسازی ظرفیت نیروهای مردمی و نیروی انتظامی و نهایتاً برجسته سازی موضوعات حقوق بشری برای محکوم ساختن ایران در افکار عمومی جهانی از یکسو و ایجاد انفعال در نیروهای انتظامی و مردمی در برابر آشوبهای خیابانی  بخشی از راهبرد دشمن در این عرصه بود .

 فعال سازی گروهکهای منزوی و مطرود ملت نظیر منافقین و سلطنت طلبها، برای جریان سازی و تخریب افکار عمومی از طریق فضای مجازی با بهره گیری از چند ایستگاه استقراری در کشورهای منطقه و اروپا، سازماندهی گروهکهای تروریستی در نقاط مرزی در غرب و جنوب شرق کشور با هدایت و همکاری کشورهای مرتجع منطقه برای تشدید ناامنی و ایجاد بحران امنیتی به عنوان بخش دیگری از این پروژه ، القاء عدم لیاقت نیروهای انتظامی و نظامی و امنیتی برای تأمین امنیت کشور را هدف گرفته بود.

ایجاد التهاب در بازار و دامن زدن به تورم انتظاری که محصول آن نگرانی صاحبان سرمایه و نقدینگی و نهایتاً خروج سپرده ها از بانکها و ورود در بازار طلا و ارز، تشدید کننده ابعاد اقتصادی این چالش و زمینه ساز تحقق برنامه کاخ سفید در شکل گیری یک بحران اقتصادی بود. و اینها در حالی بود که ترامپ در آستانه اعمال تحریمها در 15 مرداد ، با طرح موضوع مذاکره بدون پیش شرط و اعلام مکرر اینکه من شاهد تغییر در ایران هستم به زعم خود تلاش کرده بود که به دو قطبی مردم و مسوولان دامن زده و زمینه ای را فراهم کند که در صورت اوج گیری اغتشاشات در آستانه اجرای فاز اول تحریم ها شعارهای معترضین از همان آغاز، رهبری و ارکان نظام را هدف بگیرد.

آنچه را که در این عرصه دشمن را امیدوار کرده و دوستان و نیروهای انقلاب را نگران ، انفعال مدیران و مسئولین اجرایی کشور از این موج جنگ روانی دشمن و اثرپذیری نظام محاسباتی آنان از این روند بود به گونه ای که برخی از وزراء از شرایط بحرانی پیش رو سخن به میان آورده و ناتوانی خود را حتی در نشستهای عمومی پنهان نمی کردند.بطور مثال آقای قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در روز 23 تیرماه  گفته بود موضوع تحریم‌ها جدی است و باید باور کرد که طوفان نزدیک است.وی افزود باید بحران را باور کنیم تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت ایران با اشاره به این‌که بعد از آبان‌ماه اوضاع ایران نگران‌کننده خواهد بود گفت: روز مبادا همین روزهاست.

در این میان نشست رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور و هیئت وزیران در 24 تیر ماه را باید نقطه عطفی در روند این جنگ همه جانبه دشمن دانست. ایشان در آن دیدار با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از این شرایط، شرط اصلی موفقیت در همه عرصه ها را برخورداری از «روحیه قوی ، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» دانسته و افزودند همه مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.

هشدار رهبری و تحرک دستگاههای اجرایی و مشارکت دولت و مجلس و قوه قضاییه در تهیه و ارائه بسته ارزی در آستانه اعمال تحریمها که نشان از هماهنگی دستگاههای اجرایی و خروج از انفعال مدیران بخشهای مختلف در مواجهه با جنگ همه جانبه دشمن داشت نوید بخش تحول در این میدان بود، اما هوشیاری و بصیرت مردم و عملکرد خوب نیروهای انتظامی و مردمی در ناکام گذاشتن دستگاه جنگ روانی دشمن برای فراخوانهای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه ،دهم تا دوزدهم مرداد ماه) که باید در آستانه اعمال تحریمها در 15 مرداد کشور را دچار بحران داخلی می کرد، نشان داد که برخلاف برآوردها و سرمایه گذاری دشمن، به رغم گذر چهل سال از عمر انقلاب، باور و اعتقاد مردم ایران به انسجام و همبستگی ملی و تمامیت کشور و اصول و مبانی نظام، همچنان سرمایه ای بزرگ برای دولتمردان برای پیشبرد اهداف نظام است.

بصیرت و هوشیاری مردم، تلاش و تحرک بیشتر دستگاههای اجرایی در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمن و تلاش دستگاههای قضایی و نظارتی برای مقابله با مفاسد اقتصادی و برخورد با متخلفان را ایجاب می کند. اقدام هماهنگ و برنامه ریزی شده دستگاهها، تهیه نقشه راه اقتصادی برای مقابله با تحریم اقتصادی دشمن، با اتکاء به منابع ملی و اقتصاد مقاومتی، تحرک و پویایی دستگاه دیپلماسی در بهره گیری از ظرفیت های ملی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف نظام، حداقل انتظار رهبری و مردم از دولتمردان را برای عبور قدرتمندانه از این گردنه حساس پیش روی انقلاب است.

فرصتها ی انقلاب اسلامی در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن

آسیب ها و چالشها

 مشکلات داخلی که می تواند ناشی از تشدید تحریمها و فشارهای بیرونی و یا ضعفها و کاستیهای داخلی باشد، به نقطه کانونی برنامه های دشمنان تبدیل شده  و  آنها با هدف اثبات ناکارآمدی نظام اسلامی و کاهش امید و اعتماد مردم به نظام،برنامه های خود را  بر بزرگنمایی ودامن زدن به این آسیبها متمرکز کرده اند. بخشی از این چالشها به شرح زیر است :

  • روند رو به رشد افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم، این روند به ویژه برای اقشار مستضعف و کسانیکه از حقوق ثابت برخوردارند ، سبب تشدید مشکلات معیشتی و کوچکتر شدن سبد خرید آنها شده و تأثیر آن در روند افزایش اجاره بها سبب رشد حاشیه نشینی در شهرها شده است. این آسیب نقطه اصلی تمرکز دشمنان است و در تبلیغات خود بدون اشاره به تأثیر تحریم ها، تلاش دارند نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز  22مردادماه خود با مردم   با اشاره به گرانی های اخیر و کاهش ارزش پول ملی تصریح کردند:مشکلات اقتصادی و راه‌حل های آن معلوم است، هیچ بن بستی در کشور وجود ندارد و مسئولان در هر سه قوه باید با تلاش، کار مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، مشکلات و فشارها را از دوش مردم بردارند.ایشان  با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و گرانی‌های فراوان اخیر که به بخش هایی از مردم به شدت فشار وارد کرده است، گفتند: اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم ها نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است. ایشان تأکید کردند: من نمی گویم تحریم ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردهاست و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می توان مقابل آن ایستاد.

2-اگر چه نمی‌توان تأثیر تحریم‌های کم نظیر اقتصادی را آنگونه که مسئولین دولت آمریکا بر آن تأکید دارنددر افزایش مشکلات مردم نادیده انگاشت، اما فراتر از تأثیر تحریم‌ها، انتظاری که در مراحل مختلف و با وعده‌های گوناگون در حل مشکلات اقتصادی کشور متأثر از اجرای برجام ایجاد شد، عملاً فعالیت‌های مهم اقتصادی کشور تحت تأثیر فراز و نشیب‌های عدم اجرای تعهدات امریکایی‌ها و بعضاً اروپایی‌ها قرار گرفت و کشور از این باب هزینه‌های زیادی را متحمل شد و همین امر موجب اتخاذ سیاست‌هایی از سوی طرف امریکایی شد تا با بهره‌گیری از آن، فشارها برای تسلیم ایران را مضاعف سازند.

3-ضف دستگاههای اجرایی وقضایی در مقابله با زمینه های رشد فساد اقتصادی و اداری و برخورد با مفسدان باعث القاء وجود فساد سیستمی در نظام شده است. واین درحالی است که اگر  هرکدام از دستگاهها به درستی به وظایف خود عمل کرده وفرافکنی نکنند ،میدان برای فرصت طلبان فراهم نمی شود. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم در روز 22مردادماه در این زمینه تأکید نمودندکه  دستگاه های نظارتی وابسته به دستگاه های اطلاعاتی، قوه قضاییه و مجلس نیز باید با قدرت و با چشم باز در میدان باشند و آحاد مردم مؤمن نیز باید با احساس وظیفه، در این خصوص، نقش ایفا کنند.

4-نفوذ وجنگ روانی دشمن ،همراه سازی بخشی از افکار عمومی را درپی داشته که تأثیر آن را در تصور ناکارآمدی نظام در بخشی از آحاد جامعه می توان دید.این وضعیت حتی سبب شده است که  نیروهای مدافع نظام بعضاانگیزه واهتمام لازم را در مواجهه با شبهه افکنی ها وزیر سئوال بردن اصول ومبانی از سوی مخالفین ومعاندین نداشته باشند

5- درحالی که منشأبسیاری از ناکارآمدی ها ضعف دستگاههای اجرایی ومدیریتی در بخشهای مربوطه است ،اما هدف گذاری دشمن جهت دادن شعارها واعتراضات به سمت رهبری ونهادهای انقلابی است واین در حالی است که هدایت ورهبری نظام در اموری که مسئولیت آن مستقیما با رهبری است،نظیر نیروهای مسلح و…،اعتلا وعزت نظام را درپی داشته ،اما در اموری که مسئولیت آن برعهده دیگر قواست،ایشان بر رعایت قانون وهدایت کلی دستگاهها تأکید دارند.در این حال غفلت نخبگان در تبیین این سیره رهبری ،سبب جامعه پذیری القائات دشمنان نظام در مورد رهبری نظام و روحانیت  شده است

فرصتهای تشدید جنگ همه جانبه دشمن

تشدید جنگ همه جانبه دشمن ،اگرچه هزینه هایی رابر مردم ایران ونظام اسلامی تحمیل کرده است،اما واجد فرصتهایی هم هست که تأمل وسرمایه گذاری آن می تواند منشأتوفیقات جدید برای نظام اسلامی باشد که به گوشه ای از آن اشاره می شود

1-عرصه های جدید تقابل با نیروهای مقاومت سبب  انتقال ارزشها به نسل های جدید و پویایی وظرفیت سازی برای انقلاب ،به رغم تغییر نسلی شده است .شهدای مدافع حرم وشهیدانی چون حججی ها وشهدای هسته ای ما نظیر مصطفی احمدی روشن ،شهید رضائی نژاد، مصداق روشنی از این رویش های جدید انقلاب هستند که بخش عظیمی از جمعیت دهها ملیونی جوان کشور را شامل می شوند .وجود این جوانان وحضور آنان درصحنه سبب ناکامی دشمن در آشوبهای اخیر وآشوبهای دیماه گذشته شده است. این حضور وآمادگی آنها سبب شده است که دشمنان نظام به ناکامی خود در ایجاد یک چالش جدید در آشوبهای برنامه ریزی شده در روزهای 9و10و11مردادماه که با هدف به آشوب کشاندن کشور در آستانه اعلام تحریمهای 15مرداد طراحی شده بود، اعتراف کنند .

2-اقتدار  منطقه‌ای وگسترش نفوذ ایران سبب شده که کشورمان به یکی از قدرت های مؤثر در روند تحولات جهانی تبدیل شود.این اقتدار  موجب شده است که؛ «آری» و «نه» ایران در مسائل منطقه، حتّی در مسائل جهانی اثر بگذارد؛ تلاش اصلی ترامپ در فشارهای اخیر معطوف به کاهش این حضور ونفوذ در منطقه است.حضوری که کلیه راهبردهای منطقه ای استکبار در طول چهار دهه گذشته را به شکست رسانده است

3- یکی دیگر از نقاط قوّت وفرصتهای ایران  که ناشی از هدایتها وراهبردهای رهبری نظام است ، بنیه‌ی قوی و ساخت محکم کشور و نظام در مواجهه‌ی با دشمنی هاست.این ساخت به ایران توان مواجهه با فشار ها وتهدیدات را می دهد.  رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای سالهای اخیر تأکید نمودند که : در مقابل دشمنی ها مضطرب نمی شویم، نگران نمی شویم، دغدغه پیدا نمی کنیم. بنیه‌ی نظام و بنیه‌ی کشور، بنیه‌ی مستحکمی است.

4-جمهوریت نظام  و نقش مردم در انتخاب مسئولین کشور  همواره فرصت تغییر را برای مردم بر اساس اصول مردمسالاری دینی ایجاد کرده است.فرصت ایفای  نقش در اداره کشور برای آحاد  مردم سبب شده است که نجواهای براندازانه دشمن  هیچگاه پایگاه داخلی پیدا نکند.

5- عقبه راهبردی نظام در منطقه وتحکیم موقعیت  نیروهای مقاومت اسلامی در سالهای اخیر در فلسطین، عراق،سوریه،لبنان ،یمن و… سبب شکل گیری یک جبهه توانمند در منطقه شده است که در عین اینکه یک ظرفیت قدرتمند بازدارنده را ایجاد کرده ،سبب اقبال مسلمانان به سمت گفتمان اسلام ناب شده که جمهوری اسلامی ایران طلایه دار آن است،شده است.این ظرفیت سبب شده که در شرایط تشدید تحریم،ظرفیت قابل توجهی برای ایران برای دورزدن تحریمها ایجاد شود

6-افول هژمونی آمریکا در منطقه و جهان در پي شكست راهبردهاي آمريكا در منطقه و گسترش تنفر مردم جهان نسبت به اقدامات مستکبرانه ترامپ ،سبب شکست پیشا هنگام حلقه محاصره علیه ایران اسلامی شده است.

7-عدم وجود اجماع جهانی برعلیه ایران و عدم وجود قطعنامه های سازمان ملل برعلیه کشور، زمینه های اجرایی شدن تحریمهای ثانویه را برای امریکا سخت و دشوارتر نموده و لذا فرصتهای بیشتری در مقایسه با دوره قبل در خصوص همکاری کشورها با ایران برای مقابله با تحریمها ایجاد کرده است .مهمترین نکته اینکه در این دوره تحریمهای اتحادیه اروپا برعلیه کشور وجود ندارد وآمریکا تنها از طریق تحریمهای ثانویه قصد فشار بر اروپائیها برای عدم همکاری با ایران را دارند

8-اختلافات اقتصادی آمریکا با دیگر قدرتهای اقتصادی جهان،نظیر چین،روسیه،اروپا … در عین ایجاد شکاف در جبهه مقابل در مقایسه با گذشته ،فرصتهای ذی قیمتی را نیز برای ایران ایجاد کرده تا بتواند از مجرای اختلافات آن تحریمهای اقتصادی  آمریکا علیه ایران را متزلزل کند

9- شرایط کنونی بهترین فرصت را برای دولت دوازدهم ایجاد برای نشان دادن قابلیت وتوانمندی خود ایجاد کرده است. مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر با هیئت دولت در 24 تیرماه و دیدار روز22 مرداد با مردم ،ضمن حمایت از دولت بر تلاش دولتمردان برای حل مشکلات مردم تأکید نموده وبا ایجاد امید به آینده وتوصیه مردم به تحمل وهمراهی با دولت  شرایط داخلی را برای تلاش دولتمردان فراهم نمودند .استفاده از این فرصت می تواند تصویر ناکارآمد ایجاد شده در ذهن مردم نسبت به دولت دوازدهم را اصلاح کند

10- اعتراف به ناتوانی در براندازی نظام اسلامی که در استراتژی اعلامی پمپئو وزیر خارجه امریکا بعد از خروج ترامپ از برجام بر آن تأکید شده بود و تغییر موضع بر «تغییر رفتار ایران» اولین اعتراف به ناتوانی نظام سلطه و متحدانش برای پیشبرد اهدافشان در مورد ایران است. این سلسله شکست‌ها را در ماه‌های اخیر به‌ویژه در منطقه و برای مهار قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران می‌توان دید که آنگاه که به‌رغم اقدامات نظامی یا دیپلماسی قادر به حذف نقش ایران نیستند، نهایتاً به «فشار از داخل» متمسک می‌شوند.

11- مقابله با توطئه تجزیه قومی وتروریستی کور سالهای اولیه انقلاب،پیروزی درجنگ تحمیلی ،ایستادگی در برابر 40 سال تحریم اقتصادی ،مهار دو فتنه بزرگ داخلی تیر 78 وخرداد88 از جمله تجربیات انقلاب است ومردم ایران تا امروز بر همه‌ی این چالشها غلبه پیدا کرده وطبعا تجربیات ذیقیمتی را  کسب کرده وپیام آن این است که هیچکدام از این چالشها نتوانسته است ملت ما و انقلاب ما را پشیمان کند و به زانو دربیاورد. این تجربیات نقشه راه روشنی برای مقابله با چالشهای پیش روست.در ماجرای  اعتراضات اخیر  که عوامل نفوذی دشمنان تلاش کردند که آنها را به خشونت بکشانند،مردم  بلافاصله صف خود را جدا و عملاً میان اعتراضات با مخالفت و یا تقابل با نظام مرزبندی کرده و نشان دادند که حفظ امنیت و صلابت نظام نسبت به مطالبات معیشتی اولویت دارد. این امر فرصت ذیقیمتی را برای تقویت انسجام ملی ایجاد می کند

12-تأکید صریح آمریکائیها بردشمنی با مردم ایران از طریق تهدید نظامی وتحریمهای فلج کننده اقتصادی  و اعلام تشکیل کمیته مشترک امریکا و اسرائیل برای فشار بر مردم ایران که نشاندهنده صراحت دشمنی آن‌ها با مردم ایران است، باعث شفاف‌تر شدن صحنه تعارض و تقابل است و این شفافیت هم در شناخت مردم ایران به ویژه نسل جوان مؤثر است که دشمن را بهتر بشناسند و هم حجت را برای مسئولان و مدیران کشور تمام می‌کند که برنامه خود را برای مقابله و ایستادگی ارائه دهند.

13- صراحت و اعلام آشکار دشمنی آمریکا علیه ایران ، همچون دوران دفاع مقدس زمینه را برای وحدت و انسجام ملی فراهم می‌کند. در روز‌های اخیر وقتی رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی مدیران بر ضرورت ایستادگی در برابر امریکا تأکید کرد و یادآور شد که به هیچ‌وجه نباید در برابر امریکا تسلیم شد و باید عزت ملی و تاریخی خود را حفظ و امریکا را در مبارزه اراده‌ها به زانو درآوریم، بلافاصله عصبانیت دشمنان نظام اسلامی آشکار و رسانه‌هایشان بیشترین حمله را به ایشان و چهره‌های انقلابی که از این سخنان استقبال کرده بودند، روا داشتند.و یا زمانی‌که آقای روحانی در دیدار با ایرانیان سوئیس بر این نکته تأکید کرد که اگر نفت ایران صادر نشود دلیلی ندارد که نفت منطقه صادر شود، پیام تشکر سردار سلیمانی و اعلام آمادگی برای تحقق سیاست‌های نظام، عملاً تصویری از انسجام و وحدت در نظام را به جهانیان نشان داد که در شرایط عادی تصور آن نیز غیرممکن بود.

14-مردم و مسئولان ایران بار‌ها نشان داده‌اند که قادرند تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند و این عرصه هم یکی از آن فرصت‌هاست. مقام معظم رهبری در بیاناتشان در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین علیه السلام با ترسیم دقیق ابعاد این صحنه یادآور شدند که برنامه دشمن ایجاد شکاف و جدایی میان نظام و مردم است و این طراحی نشان‌دهنده حماقت آنهاست، زیرا نمی‌دانند نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملت ایران نیست و این دو جداشدنی نیستند. هدف از فشار‌های اقتصادی کنونی، به ستوه آوردن مردم است، اما به حول و قوه الهی، ما پیوندمان را روز به روز با مردم بیشتر خواهیم کرد. ایشان سپس می‌افزایند آن روزی که ملت ایران در جایگاهی قرار گیرد که دشمنان جرئت تهاجم نظامی، اقتصادی و امنیتی و سیاسی را نداشته باشند، دیر نخواهد بود و جوانان آن روز را خواهند دید.

15- بعد از تصویب برجام وسیاست تبلیغی اشتباه در پیوند زدن همه امور کشور به این توافقنامه، به دلیل عدم پایبندی آمریکا به آن و در عین عمل ایران به همه اجزای  توافقنامه ،خسارات زیادی برکشور تحمیل شد که شرطی شدن مردم ایران نسبت به مواضع ترامپ،التهاب فضای اقتصادی کشور به دلیل خروج یک جانبه آمریکا از برجام و… بخش از آن است . شرایط کنونی مناسب‌ترین زمان برای دل کندن مسئولان از «برجام» است، چرا که دیگر مردم بدعهدی امریکا و متحدین غربی را باور و نهایتا این رویه برای دولت هزینه‌ای ندارد. این امر البته به معنی خروج ایران از برجام نیست ‌چون آن ممکن است الزامات خاص خود را داشته باشد، بلکه به معنی آن است که دیگر برجام در محور برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت نیست و باید به سمت گزینه‌ها و برنامه‌های دیگر رفت که اختیار و میدان عمل آن در دست مسئولین ایرانی باشد.

16- اعلام صریح امریکایی‌ها بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها، به نوعی تأکید بر همان هشدار گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که دشمن وارد جنگ اقتصادی با ما شده است. این شرایط بیانگر آن است که نوع حضور و عمل مسئولین در صحنه همچون دوران جنگ باید متفاوت از گذشته باشد. شرایط جنگی نیازمند آماده باش و تلاش مضاعف مسئولان است.

17-تجربه تیم مدیریتی دولت دوازدهم در ادامه دولت یازدهم نشان داده است که این تیم قدرت تحرک و پویایی برای شرایط کنونی را ندارد، این همان نکته‌ای است که آقای روحانی خود در هفته‌های اخیر چندبار بر آن تأکید کردند و البته در یک نمونه که مسئله اعتراض کامیون‌داران بود، فشل بودن و عدم حضور در صحنه مسئولین ذیربط هزینه‌های مضاعفی را تحمیل کرد.شرایط کنونی بهترین فرصت برای رئیس‌جمهور است تا با تغییر تیم همراه، شرایط را برای مواجهه با جنگ دشمن فراهم کند.

18-در تمام فرازهای انقلاب، زمانی که مردم نسبت به عمق توطئه‌‌ها و تهدیدات آگاهی داشتند، بیشترین همراهی را با نظام و مسئولان اجرایی کشور داشتند که مصداق آن را می‌توان دوران دفاع مقدس دانست؛ دورانی که مردم برای حفظ کیان کشور در مقابل تهدید بیش از 200هزار شهید دادند.اکنون مردم صاحبان اصلی منابع کشور هستند. قریب 1500تریلیارد تومان نقدینگی دست مردم بهترین منبع برای جبران کمبود نقدینگی دولت برای اجرای طراحی اقتصادی است که تاکنون به خاطر دل بستن به حضور بیگانگان معطل مانده‌اند.مقام معظم رهبری در دیدار با مردم در روز 22 مردادماه  بار دیگر به مسئولان دولتی تأکید کردند  که دولت  با فکر و برنامه ریزی و مشورت با افراد آگاه، راه های سوق دادن نقدینگی به سمت تولید را پیدا کند.

19- حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو ایجاد این اعتقاد و باور در مسئولان است که با اتکا به توان و نیروی درونی و به ویژه نسل جوان می‌توان مشکلات را حل کرد.لازمه این امر ابتدا دل کندن از بیگانگان در عین برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت کشور‌‌هایی است که آمادگی تعامل دوجانبه با ما را دارند. تجربه تحریم سال‌‌های گذشته و اعتمادی که دولت‌های وقت به توانمندی نیروهای درونی و واگذاری پروژه‌های بزرگ به قرارگاه خاتم داشتند، عملاً سبب شد که سناریوی تحریم دشمن در آن دوران شکست خورده و ابر پروژه‌های اقتصادی توسط متخصصان داخلی اجرا و به نتیجه رسید، اکنون زمان اذعان به شکست سیاست تحقیر نیروهای داخلی و اعتماد به آنهاست.دولت باید برای بهره گیری از این فرصت عظیم برنامه ریزی  کند .خروج شرکت های غربی از پروژه های ایران بهترین فرصت است

20- اقتصاد مقاومتی و اتکا به ظرفیت‌های درونی در شرایط کنونی محور اصلی سیاستگذاری‌های اقتصادهای بزرگ جهان نظیر امریکا و چین است. اما این امر به‌رغم اینکه در قول مسئولین اجرایی کشور مورد تأکید قرار می‌گیرد، اما در عمل مدیران عالی و به ویژه در باور و عمل مدیران میانی دولت جایی ندارد.این عدم همراهی سبب شده که بسیاری از طرح‌های خوب ستاد اقتصاد مقاومتی تنها روی کاغذ باقی بماند و بدنه مدیران میانی در اجرای آن همراه نشود. تشدید تحریمها،محدویتهای واردات و مشکلات ارزی،بهترین فرصت برای بازگشت به اقتصاد مقاومتی است

بایسته های ایران در شرایط کنونی

رهبر معظم انقلاب در روز نهم تیرماه جاری در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه امام‌حسین علیه السلام با تبیین دقیق راهبرد دشمن که هدف آن به ستوه آوردن مردم و شکست انسجام ملی و جدایی میان مردم و نظام است با برشماردن الزامات مردم و مسئولان برای عبور از این شرایط بر صبر و تقوی، ایمان و اعتماد به نفس ملی، جرئت اقدام، استفاده به‌هنگام از مؤلفه‌های قدرت ملی تأکید و با اشاره به تجویز برخی‌ها برای تسلیم‌شدن در برابر دشمن یادآور شدند که هزینه تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج نتیجه‌ای جز لگدمال و بی‌هویت شدن نخواهد داشت. ایشان به یک قانون تخلف‌ناپذیر الهی اشاره کردند و گفتند، اگر سست نشوید و با دشمن سازش نکنید، خداوند متعال در مقابل این صبر و مجاهدت کم نخواهد گذاشت و پاداش آن را به طور کامل خواهد داد.برخی از نکات مهم در این عرصه عبارتند از:

۱- رصد هوشمندانه و فهم راهبرد‌ها و راهکار‌های دشمن و ایادی آن در داخل.

۲- ارتقای بصیرت و هوشیاری و مقابله با خط نفوذ که محصول آن افشای سرپل‌های داخلی و شکست سناریوی تغییر محاسبات آن‌ها در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است.

۳- مقابله و رفع آسیب‌ها و زخم‌های داخلی که فرصت نفوذ و سرپل‌یابی را از دشمن سلب می‌کند.

۴- کارآمدسازی دستگاه‌های اجرایی و مقابله جدی و واقعی با مفاسد اداری و اخلاقی.

۵- تقویت امید به آینده و حفظ ظرفیت‌های انقلاب.

۶- تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه مقابله با استراتژی تحریم اقتصادی دشمن.

۷- حضور به موقع و عمل انقلابی در مواجهه با جنگ نرم دشمن همچون جنگ سخت.

۸- تقویت وحدت و انسجام ملی.

چشم انداز روشن آینده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 22 مرداد ماه در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف با اشاره به راهبردهای آمریکا علیه مردم ایران ، خاطرنشان کردند: مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن معلوم است، هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد و مسئولان در هر سه قوه باید با تلاش، کار مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، مشکلات و فشارها را از دوش مردم بردارند. ایشان در پایان  این سخنان با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر بودن دست قدرت خدا بر سر ملت ایران و نظام اسلامی است ، افزودند: ما هم این دست قدرتمند خدا را احساس می‌کنیم، قدرتی که در ایمان ملت متجلی است.

عباس حاجی نجار

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *