فرق هیأت‌ها با دولت‌ها، تغییر نکردن سیاست‌ها با جابجایی مسئولان است | انجوی‌نژاد

خانه / پیشنهاد ویژه / فرق هیأت‌ها با دولت‌ها، تغییر نکردن سیاست‌ها با جابجایی مسئولان است | انجوی‌نژاد

مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های هیأت‌های مذهبی این است که اگر یک هیأت ۳۰ سال به رویه خود ادامه دهد، با تغییر افراد رویه‌های پیشین از بین نخواهد رفت اما این رویه در دولت وجود ندارد.

فرق هیأت‌ها با دولت‌ها، تغییر نکردن سیاست‌ها با جابجایی مسئولان است | انجوی‌نژاد

هیاتبرنامه زنده روایت هیأت سیزدهم اسفندماه از شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بنا بر روال هر هفته پخش و به موضوع هیأت و ارتباط آن با حکمرانی پرداخت. حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی‌نژاد مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز با اشاره به کارکرد جلسات معظم مذهبی از سالیان گذشته تاکنون در میان آحاد جامعه گفت: در طول تاریخ برگزاری جلسات اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، تا دهه‌های ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی تنها به مناسبت‌های خاص همچون دهه‌های محرم و صفر خلاصه می‌شد. انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمنان، هیأت‌های مذهبی و جلسات امام حسین علیه‌السلام را تبدیل به یک مجلس سیاسی مذهبی که نسبت به تحولات جامعه حساس است. این کارکرد در دهه‌های ابتدایی انقلاب اگر چه با افت مواجه شد اما تاکنون ادامه یافته است.

هیأت‌ها برخلاف دولت‌ها با تغییر مسئولین روندشان عوض نمی‌شود

وی عنوان کرد: امروز مردم ما عمل می‌خواهند. برگزاری جلسات موعظه و سخن در هیأت‌های مذهبی خوب است اما این هیأت را کامل نخواهد کرد. در همین راستا برای ارتباط میان هیأت با حاکمیت باید به چند بخش توجه کنیم اما در مجموع این ارتباط به خوبی مشخص نیست. یکی از مهمترین ویژگی‌های هیأت‌های مذهبی و جلسات امام حسین علیه‌السلام  این است که اگر یک هیأت ۳۰ سال به رویه خود ادامه دهد، با تغییرات افراد بنیان‌ها و رویه‌های پیشین از بین نخواهد رفت و در همان بستر ادامه خواهد یافت اما این رویه در دولت وجود ندارد به گونه‌ای که هر ۴ سال یکبار با تغییرات افراد گویی تمام مسائل از صفر شروع می‌شود.

انجوی‌نژاد تصریح کرد: همچنین مبانی در مورد هیأت و حتی انقلاب اسلامی قابل تفسیر است در واقع هر مسئول و وزیری که سر کار می‌آید، تفسیر خود و نظر خود را از مبانی انقلاب اسلامی مطرح می‌کند به عنوان مثال در مورد استکبارستیزی برخی افراد عقیده دارند که بگویید مرگ بر آمریکا و برخی چنین اعتقادی ندارند، یا هر وزیر و مسئولی که بر کار می‌آید کل تلاش‌ها و رویه‌های گذشته را بر زمین می‌زند و از صفر شروع می‌کند.

فرق هیأت‌ها با دولت‌ها، تغییر نکردن سیاست‌ها با جابجایی مسئولان است | انجوی‌نژاد

اگر نخبه‌ای بگوید اهل هیأت هستم، او را تحویل نمی‌گیرند

وی افزود: این گله‌مندی از قوه عقلانی حکومت وجود دارد که چرا حکمرانی در آن برقرار نشده است. اگر می‌خواهیم تصمیم اقتصادی و اجتماعی بگیریم باید از ظرفیت‌های هیأت که به حکمرانی قائل است، استفاده شود. امروز هیأت‌ها به حاشیه می‌رود و اگر یک تحصیل کرده یا یک دانشجوی نخبه در جایی با رزومه خود اعلام کند که اهل هیأت است، او را تحویل نمی‌گیرند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: هرجا در کشور ما کاری درست انجام شده است، از این مدل استفاده می‌شود، فرض کنید اگر صنعت موشکی ما به دست یک دولت چهار ساله بود هیچ‌گاه به این نقطه نمی‌رسید. همه چیز دست دولت‌ها است اما هیچ‌کدام حکمرانی نمی‌کنند. هیأت‌ها باید جدی گرفته شود اما به شرط آنکه خود هیأتی‌ها نیز خود را جدی بگیرند.

هیأت‌ها یکی از با ثبات‌ترین جریان‌های فرهنگی و اجتماعی کشورند

حسین هوشیار مداح اهل بیت علیهم السلام به عنوان مهمان دوم در این برنامه به بررسی، توضیح و تشریح چالش‌های این حوزه در بخش حکمرانی و  بدنه انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به ماندگاری جریان هیأت‌های مذهبی و جلسات امام حسین علیه‌السلام در ادوار گذشته تاریخ تا به امروز گفت: یکی از با ثبات‌ترین جریان‌های فرهنگی و اجتماعی کشور هیأت‌های مذهبی و جلسات عزای امام حسین علیه‌السلام است. این مهم در راستای آموزه‌های هیأت‌های حسینی است که به خاطر ساحت مقدس و والای آن حفظ شده است.

وی افزود: در مورد حکمرانی و حکومت در جمهوری اسلامی ما بر این عقیده هستیم که  مبانی انقلاب طی سالیان اخیر تغییر نکرده است چرا که انقلاب اسلامی مرهون هیأت‌های مذهبی است و امام خمینی رحمه الله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سخن معروف خود می‌فرماید، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

مداح انقلابی متأثر از ارزش‌های ثابت و بنیان‌های تغییرنیافته انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند

این مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: اما دولت‌های ۴ ساله که در طول نظام با برکت جمهوری اسلامی ایران بر سر کار آمده‌اند با سلایق و تفسیرهای خود از مبانی انقلاب فعالیت کردند و این نگرانی وجود دارد که مبادا جریان سازی‌های تحت‌تأثیر سلایق دولت‌های گذرا در هیأت‌ها منشاء اثر قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: بی‌شک هیأت‌های مذهبی و جلسات امام حسین علیه‌السلام با جریان سیاسی و یا جناح سیاسی تقویت و تضعیف نمی‌شوند و هیأت‌هایی که بر این اساس شکل گرفته باشند، در تراز انقلاب اسلامی نیستند. مداح انقلابی متأثر از ارزش‌های ثابت و بنیان‌های تغییرنیافته انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

فرق هیأت‌ها با دولت‌ها، تغییر نکردن سیاست‌ها با جابجایی مسئولان است | انجوی‌نژاد

 به مداحی استودیویی نباید صفر و صدی نگاه کرد

هوشیار در بخشی از سخنان خود با اشاره به چالش مداحی استودیویی که به عنوان طرح موضوع بخشی از برنامه مطرح شد گفت: نگاه به مداحی استودیویی کار صفر و صدی نیست یعنی نمی‌توان مطلق آن را منع و یا مطلق آن را پذیرفت اما باوجود انجام برخی از کارهای مناسب در استودیو نباید افراد به دنبال خوانندگی مذهبی بروند.

این مداح و ذاکر اهل بیت خاطرنشان کرد: نفوذ اجتماعی هیأت‌ها به عنوان یک تشکل مردم نهاد که پیوست قدسی و معنوی دارد بر کسی پوشیده نیست. مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام به مسئولیت اجتماعی خود در بحران‌های مختلف به ویژه ایام شیوع ویروس کرونا عمل کرده‌اند. امروز یکی از لازمه‌های رسیدن به حداکثر تأثیرگذاری هیأت‌ها در جامعه جذب حداکثری است لذا هیأت‌های مذهبی و جلسات امام حسین علیه‌السلام نباید بهانه‌ای برای طرد مخاطبین داشته باشند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *