فسفر سفید؛ سلاحی که روی مدعیان حقوق بشر را سیاه کرد + عکس

خانه / مطالب و رویدادها / فسفر سفید؛ سلاحی که روی مدعیان حقوق بشر را سیاه کرد + عکس

بخش‌های مختلف گلوله مربوط پس از انفجار به صورت ترکشی به اطراف پرتاب‌شده و حرارتی در حدود 2760 درجه سانتی گراد میسوزند. این ماده می‌تواند حتی به عنوان سلاح ضد زره نیز به کار به رود زیرا که این حرارت بالا به راحتی می تواند زره تانک را نیز سوراخ کند.

این روزها بار دیگر ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به جان باریکه غزه افتاده و مردم این دیار را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کشتار می کند. رسانه‌ها نیز کم و بیش اخبار و تصاویر بسیار وحشتناکی از قربانیان این نسل کشی وحشتناک منتشر می کنند. اما در میان سلاح های به کار رفته توسط رژیم صهیونیستی، نام سلاحی به چشم می خورد که به علت تبعات وحشتناک و فجیع استفاده از آن، توسط بسیاری از قوانین بین المللی ممنوع شده است.”گوردون داف” سردبیر ارشد “وترنز تودی” در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی گفت اقدام واشنگتن در تأمین تسلیحات شیمیایی رژیم اسرائیل یکی از شرم‌آورترین موردها در روابط آمریکا با اسرائیل است.این تحلیلگر با اشاره به اینکه آمریکا مقادیر نامحدودی تسلیحات شیمیایی در اختیار رژیم اسرائیل قرار داده است، تصریح کرد این رژیم با استفاده از بمب‌های حاوی فسفر سفیدی که آمریکا آن را تأمین کرده است، شمار زیادی از کودکان فلسطینی را سوزانده است.”فسفر سفید” سلاح وحشتناکی است که این روزها به طور مداوم توسط رژیم صهیونیستی بر ضد مردم مظلوم نوار غزه استفاده می‌شود. اما چرا این سلاح و تبعات استفاده از آن، به این حد محکوم شده است؟

فسفر سفید
“فسفر سفید” از جمله مشتقات “فسفر” است که در امور نظامی برای اموری مثل ایجاد پرده دود به منظور استتار، مشخص کردن نقطه‌ای خاص به‌ویژه برای یگان‌های توپخانه و همچنین به عنوان سلاحی آتش‌زا به کار می‌رود. علاقه‌مندان به رشته شیمی مطلعند که ماده فسفر از جمله موادی به شمار می آید که میل بالایی به ترکیب با هوا و ایجاد نور و گرمای شدید دارد. این ماده از قرن 19 میلادی به این طرف به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گرفته و در دو جنگ جهانی، جنگ ویتنام، عراق، افغانستان و جنگ غزه در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفته است.
فسفر سفید
فسفر سفید در حالت عادی
این ماده در حالت عادی به مانند موم نرم است و بویی شبیه به بوی سیر دارد. در گزارش‌های منتشرشده از قربانیان غزه به مسئله به مشام رسیدن این بوی بد اشاره شده است. این ماده پس از انفجار گلوله حاوی آن که معمولا در ارتفاع بالاتر از سطح زمین رخ می دهد با اکسیژن ترکیب شدن و اصطلاحا عمل “اکسید شدن” با سرعت بسیار بالا آغاز می‌شود.
فسفر سفید
گلوله های فسفر سفید 155 میلی متری در مرکز عکس- ارتش اسراییل
اگر به تصاویر منتشرشده از غزه دقت کنید ابتدا نوری زردرنگ در محل انفجار و سپس دودی سفیدرنگ را مشاهده می‌کنید که این مسئله ناشی از واکنش شدید فسفر سفید با اکسیژن است. به دلیل همین قابلیت در هنگام عملیات‌های شبانه نیز از این ماده برای روشن‌کردن منطقه مورد نظر نیز استفاده می‌شود. بخش‌های مختلف گلوله مربوط پس از انفجار به صورت ترکشی به اطراف پرتاب‌شده و حرارتی در حدود 2760 درجه سانتی‌گراد می‌سوزند. این ماده می‌تواند حتی به عنوان سلاح ضد زره نیز به کار به رود زیرا که این حرارت بالا به راحتی می تواند زره تانک را نیز سوراخ کند.
فسفر سفید
استفاده از فسفر سفید در ویتنام

فسفر سفید
فسفر سفید در غزه

نکته مهم در مورد فسفر سفید این است که این ماده تا زمانی که بر اثر سوختن به اتمام نرسد قابل خاموش شدن نیست و به سوختن ادامه می‌دهد. در زمان جنگ جهانی دوم به سربازان دستور داده شده بود که در صورت مورد اصابت قرار گرفتن با فسفر سفید به سرعت با سرنیزه خود ماده سوزان به همراه پوست و گوشت اطراف آن را جدا کنند و گرنه این ماده می‌تواند کل نسوج بدن انسان را به طور کامل بسوزاند.
فسفر سفید؛ سلاحی که روی مدعیان حقوق بشر را سیاه کرد +عکس (18+)بر اساس گزارش‌های منتشرشدهه، سوختگی حاصل از فسفر سفید از نوع درجه دو و سه بوده و بسیار دردناک است و موجب پدید آمدن زخم‌های بسیار وحشتناکی نیز می‌شود.حتی به سربازان توصیه شده لباس‌هایی که به این ماده آغشته شده را به سرعت از بدن قربانی خارج کرده و دور اندازند. پس از خروج ماده مورد نظر از بدن مصدوم نیز توصیه می‌شود که اگر کمک‌های پزشکی در دسترس نبود به‌سرعت بخش‌های آسیب‌دیده با آب سرد به صورت دائم شست‌وشو داده شود تا درجه حرارت کاهش بیابد.
فسفر سفید

فسفر سفید

فسفر سفید
نتیجه استفاده از فسفر سفید

اما خطر فسفر سفید تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ دود حاصل از فرآیند اکسید شدن این ماده شدیداً سمی بوده و به می‌تواند به چشم، اندام های تنفسی، قلب، کلیه و جگر نیز آسیب وارد کند. دوزی در حدود 15 میلی گرم از این ماده در صورت ورد مستقیم به دهان انسان کشنده می باشد.بر اساس “کنوانسیون ژنو” مهمات فسفر سفید جز مهمات “آتش زا” محسوب شده و هر نوع به کارگیری و استفاده از آن در مناطقی که غیرنظامیان در آن حضور دارند ممنوع می باشد. البته مردم غزه تنها قربانیان این سلاح وحشتناک نیستند، مردم فلوجه عراق در سال 2004 توسط نظامیان آمریکایی، شیعیان یمنی توسط نظامیان آل سعود، مردم لبنان در جنگ 33 روزه و همچنین مردم افغانستان از جمله دیگر قربانیان به کارگیری فسفر سفید بوده اند.البته رژیم صهیونیستی با بی توجهی آشکار به ممنوع بودن استفاده از این سلاح بر علیه غیر نظامیان به این عمل ادامه داده و به کشتار مردم غزه مشغول است و فسفر سفید، روی مدعیان حقوق بشر را سیاه تر از قبل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *