فضائل و کرامات امام حسن مجتبی علیه السلام | سید جوانان بهشت

پيامبر (ص) از همان دوران كودكى همواره در حضور مردم مى ‏كوشيد تا مقام و منزلت امام حسن و امام حسين عليهما السلام را به شيوه‏ هاى مختلف به آگاهى آنان برساند، به همين جهت در مسجد و بر فراز منبر آنها را بر سر دست خود بلند مى‏ كرد و مى ‏بوسيد و مى‏ بوييد و با آنها با مزاح و ملاطفت رفتار مى‏ كرد و مى‏ فرمود: (حسن و حسين سرور جوانان‏ اهل‏ بهشت‏ هستند)

فضائل و کرامات امام حسن مجتبی علیه السلام / سید جوانان بهشت

 پيامبر (ص) از همان دوران كودكى همواره در حضور مردم مى ‏كوشيد تا مقام و منزلت امام حسن و امام حسين عليهما السلام را به شيوه‏ هاى مختلف به آگاهى آنان برساند، به همين جهت در مسجد و بر فراز منبر آنها را بر سر دست خود بلند مى‏ كرد و مى ‏بوسيد و مى‏ بوييد و با آنها با مزاح و ملاطفت رفتار مى‏ كرد و مى‏ فرمود: (حسن و حسين سرور جوانان‏ اهل‏ بهشت‏ هستند)
و يا مى ‏فرمود: (حسن و حسين دو گل من در دنيا هستند، اينها فرزندان من هستند، هر كه اين دو را دوست بدارد، مرا دوست‏ داشته و آن كه مرا دوست بدارد، خداوند را دوست داشته و هر كه خداوند را دوست بدارد، خداى او را به بهشت وارد مى‏كند و هر كه با اين دو دشمنى بورزد، با من به دشمنى برخاسته و هر كه با من دشمنى كند، خداوند بر او خشم مى‏گيرد و هر كه خداوند بر او خشم بگيرد، او را به آتش دوزخ وارد مى‏كند). و بارها در حضور مردم مى‏فرمود: (حسن و حسين هر دو امامند، چه قيام كنند و چه قعود نمايند).
يك روز رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بود و على، فاطمه، حسن و حسين نيز در نزد او بودند كه پيامبر فرمود:
خداوندا! تو مى‏دانى كه اينها «اهل» من هستند و گرامى‏ترين مردم در نزد من‏ مى‏باشند، پس دوست بدار آن را كه آنها را دوست دارد، و دشمن بدار آن را كه با آنها دشمنى كند، و راهبرى كن آن كس را كه آنها را رهبر خود گيرد، و عداوت كن با آنكه به عداوت با آنها برخيزد، و يارى نما كسى را كه آنها را يارى كند، و آنها- مقصود اهل بيت پيامبر است- را از هر گونه پليدى پاك گردان و از گونه گناهى معصومشان بدار، و ايشان را به وسيله روح القدس تأييد فرما.
و سپس خطاب به على عليه السّلام فرمود:
اى على! تو امام اين امّت و خليفه بر آنها بعد از من هستى، و تو هدايت ‏كننده مؤمنان به سوى بهشت خواهى بود. و گويى دخترم فاطمه عليها السّلام را مى‏بينم كه در روز قيامت بر شترى از نور سوار است و در طرف راست وى هفتاد هزار فرشته و در طرف چپ او نيز هفتاد هزار فرشته قرار دارند و او زنان مؤمن امّت را به سوى بهشت راهنمايى مى‏كند.
پس هر زنى كه پنج نماز واجب را در روز و شب به جاى آورد، و ماه رمضان را روزه بگيرد، و حجّ واجب را به جاى آورد، و زكات مال خود را بپردازد، و از شوهر خود اطاعت نمايد، و پس از من على را سرپرست و رهبر خود بداند، به شفاعت دخترم فاطمه عليها السّلام داخل بهشت مى‏شود، زيرا او بزرگ و سرور زنان عالميان است.
سؤال شد: يا رسول اللَّه! آيا فاطمه فقط سرور زنان زمان خويش است؟
پيامبر فرمود:
اين مقام براى حضرت مريم دختر عمران بوده است، امّا دختر من فاطمه عليها السّلام بزرگ زنان عالميان از اوّلين و آخرين ايشان است، و هنگامى كه او در محراب عبادت مى‏ايستد هفتاد هزار فرشته مقرّب به او سلام مى‏كند و او را همان گونه كه حضرت مريم را ندا مى‏كردند مورد خطاب قرار داده و مى‏گويند: خداوند تو را برگزيده، و از همه پليديها پاك نموده و بر زنان عالميان برترى داده است.
سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم متوجه على عليه السّلام گرديد و گفت:
اى على! فاطمه پاره تن من است، و او نور چشم و ميوه دل من است، پس آنچه او را آزار دهد مرا نيز مى‏آزارد، و آنچه او را شادمان گرداند موجب شادمانى من مى‏شود، و همانا او در ميان اهل بيت من اوّلين كسى است كه به من مى‏پيوندد، پس بعد از من به او احسان و نيكى كن، و امّا حسن و حسين، پس آنها فرزندان و گلهاى خوشبوى من هستند، و آن دو سرور جوانان بهشت مى‏باشند پس آنها را مانند چشم و گوش خود گرامى بدار.
سپس پيامبر دستش را به سوى آسمان بلند كرد و گفت:
خداوندا! من تو را شاهد مى‏گيرم كه دوستداران آنان را دوست و دشمنان آنان را دشمن باشم، در صلح و سلامت خواهم بود با كسى كه با ايشان در صلح و سلامت باشد، و در حال جنگ خواهم بود با آنان كه با ايشان جدال و جنگ كند، و دشمن كسى خواهم بود كه با آنان دشمنى ورزد، و متولّى كسى خواهم بود كه اينان را رهبر و سرپرست خود گرفته باشد.
و در  حلية الاولياء از حذيفة روايت ميكند كه پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به وى فرمود:

 ملكى كه نزد من آمد تاكنون بزمين نيامده بود. اين ملك از خدا اجازه گرفت كه بر من سلام كند و به من بشارت دهد كه حسن و حسين دو بزرگ جوانان‏ اهل‏ بهشت‏ ميباشند و فاطمه اطهر بزرگ زنان بهشت است.

از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام راجع بقول پيامبر خدا كه فرموده:حسن و حسين دو بزرگ جوانان اهل بهشت ميباشند جويا شدند فرمود:

 بخدا قسم ايشان دو بزرگ جوانان اهل بهشت از اولين و آخرين هستند. مشهور است كه پيامبر خدا فرمود: كليه اهل بهشت جوان ميباشند.


منابع:

(1)قصص الأنبياء ( قصص قرآن – ترجمه قصص الأنبياء جزائرى)،انتشارات فرحان،تهران،1381، ص: 736

(2)زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) / ترجمه نجفى ؛ انتشارات اسلامیه ، تهران :1377؛ ص327

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *