شهادت امام حسن علیه السلام

فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام

خانه / مراسمات / برنامه های هیأت / شهادت و وفات / امام حسن (علیه السلام) / فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام

روایتی از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در خصوص آثار و برکات گریه بر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام. در قسمتی از این روایت آمده است هرچشمی که بر مصیبت فرزندم حسن مجتبی علیه السلام گریه کند در روز قیامت گریان نمی شود

فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام

 هیات: فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام

فضیلت گریه بر امام حسن علیه السلام؛ ابن عباس روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «آن گاه که فرزندم حسن مجتبی علیه السلام را با زهر شهید کنند تمام ساکنان آسمان وزمین بر او سوگوار می شوند. بدانید سوگواری و گریه بر مصیبت های فرزندم حسن بسیار فضیلت دارد. هرکس در مصیبت او گریه کند چشمان او در روزی که همه دیده ها نابینا خواهند بود روشن و بینا خواهد شد و دل او در روزی که تمام دل ها اندوهناک خواهند بود از غبار اندوه پاک خواهد شد و هرکس که مرقد او را در بقیع زیارت کند، قدم های او در پل صراط، در روزی که قدم ها بر آن لرزان شوند، از لغزش در امان خواهد ماند».

شهادت امام حسن علیه السلام
شهادت امام حسن علیه السلام

وقتی از دفن جنازه امام حسن علیه السلام در کنار مرقد جد بزرگوارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم جلوگیری کردند، امام حسین علیه السلام دستور دادند جنازه را به بقیع منتقل کردند و آن را در کنار قبر جده اش فاطمه بنت اسد در خاک نهادند. طبق روایت ابن شهر آشوب وقتی امام حسین علیه السلام از دفن جنازه برادر فارغ شد اشعاری به این مضمون در سوگ برادر بر زبان جاری فرمودند: «حالا که بدن مطهّر تو را با دست خود کفن کرده، در قبر گذاشتم از این بعد چگونه می توانم شاد باشم و خود را آراسته سازم یا از زینت ها و امکانات دنیا بهره گیرم؟ من از این به بعد همواره در سوگ تو اشک خواهم ریخت و اندوهم در فراق تو طولانی خواهد شد. غارت زده کسی نیست که مالش را به غارت برده اند؛ بلکه غارت زده کسی است که مصیبت مرگ برادر را دیده باشد».

جان تو به جرم ناب نوشیدن سوخت **** از جامه آفتاب پوشیدن سوخت

باغ دل «او» سوخت گر از بی آبی **** باغ دل «تو» ز آب نوشیدن سوخت

قیصر امین پور

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *