فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟

فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟

اصل فلسفه غیبت این است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از نظرها غائب باشد ، اما امکان تشرف به محضر آن حضرت نیز وجود دارد ، چنانکه داستانهای تشرف در کتابهای معتبر بیان شده است و کسی که آراسته به تقوا و پرهیزکاری باشد چنانچه آن حضرت مصلحت بدانند به او اجازه تشرف می دهند

فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟

هیات: باید در هر عصر و زمانی امام معصومی به عنوان جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم باشد چنانکه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر حجت خدا بر روی زمین نباشد، زمین ساکنانش را نابود می کند.و می دانیم که امام حسن عسکری علیه السلام یازدهمین پیشوای شیعیان و جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است و پس از او فرزندش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عهده دارد امامت امت می باشد که الان در غیبت کبری به سر می برند. آن حضرت در زمان غیبت چهار نائب داشتند که به نائب چهارم فرمودند بعد از تو من نائبی ندارم چون زمان غیبت کبری شروع می شود و این غیبت تا به امروز نیز ادامه داشته و خواهد داشت. از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تا امام عسکری علیه السلام همگی خبر از ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را داده اند.

از امام عسکری علیه السلام سوال شد که حجت و امام بعد از شما کیست؟ امام فرمود: فرزندم محمد امام و حجت بعد از من است، هرکس بمیرد در حالی که او را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

در حدیثی دیگر امام عسکری علیه السلام فرمودند: ستایش مخصوص خداوندی است که مرا از دنیا خارج نکرد تا اینکه جانشین بعد از مرا به من نشان داد. او شبیه ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از جهت خلقت و اخلاق است.

فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟
فلسفه غیبت حضرت حجت در چیست؟

اصل فلسفه غیبت این است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از نظرها غائب باشد ، اما امکان تشرف به محضر آن حضرت نیز وجود دارد ، چنانکه داستانهای تشرف در کتابهای معتبر بیان شده است و کسی که آراسته به تقوا و پرهیزکاری باشد چنانچه آن حضرت مصلحت بدانند به او اجازه تشرف می دهند ، البته اگر چه تشرف به محضر آن حضرت توفیق بسیار برزگی است ، اما مهم این است که ما اسباب رضایت آن حضرت را حاصل کنیم .

بنابراین فلسفه غیبت و مفهوم آن این است که کسی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نمی بیند و شخصیت او برای همه غایب است، و ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مقدور نیست .معیار در دینداری، تشرف به محضر آن حضرت نیست بلکه مهم این است که ما به وظایف خود که تقوا و پرهیزکاری است عمل کنیم و همین موجب رضایت آن حضرت می گردد.

منبع:عرفان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *