فیلم‌هایی که امام خامنه ای در مورد آنها مستقیما اظهار نظر کرده‌اند

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / فیلم‌هایی که امام خامنه ای در مورد آنها مستقیما اظهار نظر کرده‌اند

پرفروش‌ترين فيلم‌ها و پرجاذبه‌ترين و پرمشترى‌ترين فيلم‌ها، فيلم‌هائى است كه مربوط به دفاع مقدس است

 معمولا اظهارنظرهای امام خامنه ای در مورد فیلم‌های سینمایی ایرانی و سریالهای سیما دو نوع است؛ ابتدا اظهارنظرهایی که به صورت مستقیم در بیاناتشان در دیدارهای مختلف بیان کرده‌اند و دوم اظهارنظرهایی که در محافل خصوصی با صاحبان اثر در میان گذاشته شده و آنها بعدا این بیانات را به صورت غیرمستقیم از زبان ایشان نقل کرده‌اند. امام خامنه ای در جمع اهالی فرهنگ به نمونه فیلم‌ها و سریال‌های موفق خارجی و بعضا ضد ایرانی هم اشاره کردند که نکات بیان شده در این بیانات می‌تواند مسیر روشنی را جلوی پای فیلمسازان ما قرار دهد. حلقه‌وصل مروری بر اظهارنظرهای مستقیم رهبری در مورد فیلم‌های مختلف داشته است.

 يک فيلم کاملا ارزشي است

«اين فيلم يک داستان خوب و جذّاب داشت و داراى پيچ داستانى -که خيلى هم قشنگ اين پيچ، در فيلم باز شد بود. از لحاظ کارگردانى، اين خانم آبيار -که لابد اينجا تشريف دارند- خيلى خيلى خوب فيلم را کارگردانى کرده بودند، از لحاظ بازىِ قهرمان اصلى، خانم زارعى -که نميدانم ايشان اينجا تشريف دارند يا نه- واقعاً سنگ تمام گذاشته بودند و خيلى خوب بود؛ از لحاظ محتوا و مضمون هم اين فيلم کاملاً فيلم ارزشى بود. من تعجّب ميکنم چطور ممکن است کسى تصوّر کند که فيلم «شيار 143» ضدّ ارزش يا ضد دفاع مقدس است! من نميفهمم از کجاى فيلم، اين در مىآيد.» در ديدار عوامل فيلم در تاريخ 26 خردادماه 1393.

تصوير شخصيتي جامعالاطراف از يوسف پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم

«سريال حضرت يوسف علیه السلام در واقع شروعي براي کارهاي هنري خلّاقانه با پردازش داستاني قوي در مجموعه هنر انقلابي است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما و همچنين هنرمندان بايد در اين زمينه بيش از پيش سرمايهگذاري کنند. يکي از ويژگيهاي اين سريال، به تصوير کشيده شدن شخصيتي جامعالاطراف و نبوّت واقعي از يوسف پيامبر بود که اين شخصيت ديني علاوه بر معنويت و توجه به دعا و ذکر، در صحنهي مديريت جامعه، تدبير امور، مبارزه با ظلم و ايستادگي در مقابل فشارها نقش بارزي داشت.» در ديدار با عوامل سريال حضرت يوسف علیه السلام در تاريخ 9 اسفندماه 1388.

فيلمهاي دفاع مقدس مشتري دارد

«پرفروشترين فيلمها و پرجاذبهترين و پرمشترىترين فيلمها، فيلمهائى است كه مربوط به دفاع مقدس است. از فيلم «آژانس شيشهاى» و «ليلى با من است»، تا اين فيلم اخيرِ «اخراجىها»ى آقاى ده نمكى. اينها بيشترين مشترىها، بيشترين فروشها را داشته كه درباره دفاع مقدس است. اين جور نيست كه مشترى نداشته باشد، طالب نداشته باشد.» در ديدار با فعالان عرصه هنر دفاع مقدس در تاريخ 24 شهريور 1388.

سلام مرا به عوامل مختارنامه ابلاغ کنيد

امام خامنه ای در زمان توليد مجموعه فاخر «مختارنامه» از طريق ويدئو کنفرانس با سازندگان اين سريال ارتباط برقرار کرده و ميفرمايند: «آقاي ميرباقري انشاءالله که موفق باشيد، خسته نباشيد، اميدواريم انشاءالله بتوانيد اين سريال را به بهترين وجهي به پايان برسانيد تا از آن استفاده کنيم. ببينيم. انشاءالله موفق باشيد. به دوستاني هم که آنجا هستند، سلام بنده را ابلاغ کنيد.»

عليه حيثيت ايراني!

«همان کساني که سي سال با اين ملت مبارزه کردند، معارضه کردند، عناد ورزيدند، همان دستگاهها و سيستمهايي که از کارخانجاتِ خودشان مواد شيميائي و سلاح شيميائي دست صدام دادند که بزند توي جبههها و توي جادهها و حتّي توي شهرها، همان کساني که در عرصه فرهنگي شبکه درست ميکنند -که شماها بيشتر از من ديدهايد و مطلعيد که به قصد نابود کردن بناي خانواده و شکستن حريم عفاف و حجابي که ميراث هزاران ساله ايراني است و کشور ما و ملت ما از دوران قبل از اسلام، از لحاظ مسائل شهواني و جنسي، يک ملت عفيف و نجيب بوده، شبکه درست ميکنند همينها در زمينههاي سياسي، فيلم «بدون دخترم هرگز» را، فيلم «300» را ميسازند که عليه حيثيت ايراني است و سر تا پا دروغ و خباثت است.» در ديدار با هنرمندان و دستاندرکاران صداوسيما در تاريخ 12 تير 89.

فيلمي مطابق با واقعيت

«ژاپنيها برميدارند از زندگي معمولي و شخصي يک نفر، يک موضوع براي فيلم درست ميکنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبه فيلمهاي ژاپني هم اين است. البته هنرپيشههاي خوبي دارند، اما علت جاذبه اين است که درست مطابق با واقع است. اين سريال «سالهاي دور از خانه»يي که نشان ميدادند، که همه را جذب کرد، حتّي امام را -حاج احمد آقا ميگفت که امام مرتب اين سريال را نگاه ميکردند- علتش چيست؟ چون زندگياي که آن شخص در فيلم دارد، و آن کاري که او دارد ميکند، درست مطابق با واقع است؛ يعني هماني است که واقعيت دارد.» در ديدار با اعضاي مجمع نويسندگان مسلمان در تاريخ 28 مهر 70.

مسلمانستيزي را تشويق ميکند

«همين فيلم «تکتيرانداز» که حالا سروصدايش بلند شده و هاليوود آن را درست کرده، تشويق ميکند يک جوانِ مثلاً فرض کنيد مسيحي يا غير مسلمان را که تا آنجايي که ميتواند و از دستش برميآيد، مسلمان را اذيت بکند، اصلاً تشويق ميکند اين معنا را؛ آنطور که نقل کردند، ما که اين فيلم را نديديم.» بيانات در ديدار نمايندگان اقليتهاي مذهبي کشور در مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 6 بهمن 933.

منبع:حلقه ی وصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *