قرآن کریم «کشتن اسیر» را جایز نمی‌داند

خانه / مطالب و رویدادها / قرآن کریم «کشتن اسیر» را جایز نمی‌داند

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، یا آزاد کنید یا فدیه بگیرید و خداوند قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، می‌بایست فرموده باشد.

فرزاد جهان‌بین، استاد دانشگاه شاهد با اشاره به شهادت شهید محسن حججی و دیگر اسرایی که به دست داعش به شهادت رسیدند، گفت: در قانون و شریعت اسلام، کشتن اسیر به ‌هیچ ‌وجه جایز نیست و آیه‌ ۴ سوره‌ محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بدان صراحت دارد: «فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا… .» این آیه می فرماید: پس چون با کسانی که کفر ورزیده‏‌اند برخورد کنید، گردن‌ها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پای درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است… .

این استاد دانشگاه شاهد ابراز داشت: آیه صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، زیرا «منَّ و فداء» یعنی آزاد کنید یا فدیه بگیرید را ذکر نموده است و قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، می‌بایست فرموده باشد.

جهان‌بین با اشاره به اینکه سیره و عمل پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز چنین بود، عنوان کرد: در بعضی از جنگ‌ها، مصلحت مسلمین اقتضا می‌نمود که اسرای جنگی فدیه بدهند (آن‌هایی که مال و ثروت داشتند)، گاهی اسرا برای آزاد شدن مأمور بودند تا به مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش دهند، گاهی هم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اسرا را بدون قید و شرط آزاد می‌کرد؛ چنان‌که ایشان با اسرای قبیله‌ «طی» چنین رفتار نمود.

منبع: عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *