قرار فعالان فضای مجازی در دهه کرامت؛خادم فرهنگی باشید

خانه / مطالب و رویدادها / قرار فعالان فضای مجازی در دهه کرامت؛خادم فرهنگی باشید

«قرار هشت»‏ قرار مجازی است برای همه کسانی که در دهه کرامت فعال هستند و می‌خواهند فعالیت‌هایشان را در فضای مجازی منتشر کنند.

دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و پایانش با ولادت حضرت اباالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) می‌باشد. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

در این چند سال اخیر، میهن عزیزمان ایران و بسیاری از نقاط جهان میزبان برگزاری جشن‌های دهه کرامت هستند و هر کسی نسبت به عشق و علاقه‌ای که به امام رضا(علیه السلام) دارد فعالیتی را انجام می‌دهد.

فضای مجازی یکی از عرصه‌هایی است که در ایام دهه کرامت، رنگ و بوی امام رضایی می‌گیرد، خیلی از کاربران با گذاشتن یاداشت، گزارش، تصویر، کلیپ، صوت و … در صفحه‌های شخصی و خبرگزاری‌ها، ارادت خود را به ساحت قدسی این امام مهربان به نمایش می‌گذارند.

به همین مناسبت مدیریت فرهنگی حرم مطهر رضوی به منظور بهرمندی و بیشتر دیده شدن فعالیت کاربران فضای مجازی، پویش «قرار هشت» را راه‌اندازی کرده تا فعالان شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها با به کارگیری این هشتگ و لوگو، فعالیت های خود را به نمایش بگذارند.

جواد هاشمی؛ مدیر فرهنگی حرم امام رضا(علیه السلام) در گفتگو با آستان نیوز به تشریح این برنامه می‌پردازد.

آقای هاشمی چه شد که این کمپین را برنامه‌ریزی کردید و چه هدفی را در آن دنبال می‌کنید؟

آنچه مشخص است فعالیت‌های جزیرهای کاربران در فضای مجازی است که این مهم برگرفته از حس و علاقه و عرقی است که عموم مردم و فعالان فضای مجازی نسبت به امام رضا (علیه السلام) دارند و این مهم می‌تواند با حرکتی سنجیده و حمایت رسانه‌ای مدون و برنامه‌ریزی شده، تبدیل به یک جریان فرهنگی شود.

از این رو مدیریت فرهنگی حرم مطهر رضوی پویش «قرار هشت» را راه‌اندازی کرد تا فعالیت‌های کاربران فضای مجازی به صورت جزیره‌ای نباشد و با انسجام بیشتر شکل بگیرد.

آیا این جریان فقط اختصاص به دهه کرامت دارد؟

خیر. جریان یا همان پویش قرارهشت، اگر چه در دهه کرامت به صورت رسمی کار خودش را شروع می‌کند اما در نظر داریم که در تمام طول سال با برنامه‌های از پیش تعیین شده این روند را ادامه دهیم.

ادامه روند آن چطور خواهد بود؟

بعد از پایان دهه کرامت، «قرارهشت» عنوان طرحی می‌شود که کاربران فضای مجازی در هشتم هر ماه با هشتگ‌های متداول، محتوای رضوی تولید می‌کنند. حرم مطهر رضوی نیز با حمایت دائمی از فعالان عرصه فضای مجازی، طرحی را رقم می‌زنند که منجر به تولید حداکثری محتوای ارزشی و بالا بردن کیفیت محتوا و سطح کاربران خواهد شد.

آقای هاشمی الان سوالی که در این طرح شاید پیش بیاید این است که آیا فعالان فضای مجازی باید به نام آستان قدس رضوی مطلب تولید و توزیع کنند؟

قرار نیست فعالان فضای مجازی محتوایی برای آستان قدس رضوی تولید کنند، ما بخاطر اینکه کلیه فعالیت‌های فضای مجازی مربوط به حرم امام رضا(علیه السلام) حمایت و هدایت شود، این کمپین را اجرایی کردیم، به عبارت دیگر حرم رضوی به عنوان حامی این طرح است و در هیچ کدام از آثار، نامی از آستان قدس برده نخواهد شد.

آیا شما هم بسته‌های محتوایی برای سایت‌های مختلف تولید می‌کنید؟

سیاست سایت فرهنگی معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی این نیست که برای دیگر سایت‌ها، محتوا تولید کند اما در نظر داریم در مناسبت‌های خاص، تولیدات ویژه را در قالب بسته محتوای فرهنگی، برای بهرمندی بیشتر کاربران فضای مجازی، به سایت‌های مرجع ارسال کنیم.

چه مزیتی برای همراهی سایت‌های و فعالان فرهنگی با شما وجود دارد؟

یکی از بزرگترین مزیت‌ها و لیاقت‌ها برای هر انسانی، خدمت به دستگاه اهل‌بیت(علیه السلام) است، و این مزیت هیچ ربطی هم ندارد که با ما همراه شوند یا نشوند، ولی همکاری و وحدت همه جانبه سایت‌های فرهنگی، یقینا باعث تبلیغات فرهنگی بیشتری می‌شود.

البته ما در روند اجرای کمپین مسابقاتی را طراحی کرده‌ایم که به برندگان آن، از طریق همان سایت اعطا می‌کنیم. حتی سایت های معتبر می‌توانند در این راستا، مسابقه‌ای را طراحی و اجرا کنند و در صورت امکان ما نیز در اجرای آن و اعطای هدایا کمک کنیم.

به عنوان آخرین سوال یک کاربر فضای مجازی معمولی چگونه میتواند در این پویش شرکت کند؟

این کمپین طوری طراحی شده که همه افراد با سلیقه‌ها، مذهب‌ها و حرفه‌های مختلف بتوانند شرکت کنند، به عنوان مثال یکی از شاعران، قطعه شعری را برای امام رضا(علیه السلام) بگوید و آن را با هشتگ های مرتبط رضوی در صفحه اینستاگرامش قرار دهد، یا دکتری یک مریض را به صورت رایگاه ویزیت کند، افراد عکس خود را در حرم رضوی گرفته و با این هشتگ در صفحه شخصی خود بگذارند.

منبع: حلقه وصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *