لزوم ترجمه عملیاتی فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه ستایشگری اهل بیت (علیهم السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / لزوم ترجمه عملیاتی فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه ستایشگری اهل بیت (علیهم السلام)

ذاکران و ستایشگران اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان یکی از اقشار موثر در پیروزی انقلاب اسلامی یکی از گروه های مورد توجه رهبر انقلاب بوده اند و این خود دلیلی بر جایگاه ایشان در جریان زنده انقلاب اسلامی و اعتماد مقام معظم رهبری به این گروه است

لزوم ترجمه عملیاتی فرمایشات مقام معظم رهبری ( حفظه الله) در حوزه ستایشگری اهل بیت (علیهم السلام)

ذاکران و ستایشگران اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان یکی از اقشار موثر در پیروزی انقلاب اسلامی یکی از گروه های  مورد توجه رهبر انقلاب بوده اند و این خود دلیلی بر جایگاه  ایشان در جریان زنده انقلاب اسلامی و اعتماد مقام معظم رهبری به این گروه است.

جلسات مستمر از جانب عالی ترین مقام نظام اسلامی با جامعه مداحان و بیانات و تاکیدات ایشان در نگاهی دیگر بیانگر توقعات معظم له از مداحان و ستایشگران اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. همچنین مرور این تاکیدات در سال های مختلف به وضوح انتظار رهبر انقلاب به رشد و ارتقاء در حوزه اثر گزاری بیشتر جامعه مداحان در فرآیند انقلاب اسلامی را نشان می دهد.

????? ?????? ??????? ????????????

همین تاکیدات و نصایح حکیمانه ایشان در سالهای اخیر موجب ایجاد نهاد های مردمی و دولتی در حوزه ستایشگری اهل بیت علیهم السلامگردید که در جای خود میمون و مبارک است .

اما در این میان یکی از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در دیدار های متعدد با مداحان و ذاکران توجه به ارتقاء نقش هدایتگری این قشر در راستای آرمان های انقلاب اسلامی در سطح جامعه می باشد که این امر به ندرت و در مقیاس کمی از جامعه گسترده مداحان و ذاکران و مجموعه های حمایتی ایشان محقق گردیده است.

اما این ضعف ناشی از چیست؟ با وجود نیروهای توانمند ، انقلابی و دلسوز چرا منویات معظم له به صورت اثربخش پیاده سازی نشده و یا آنقدر اثر آن کم است که در کلان دیده نمی شود؟

در نگاه برنامه ریزی کلان این موضوع همچون اجرای برنامه های کلان دیگر گاهی دچار آسیبی به نام عدم ترجمه عملیاتی با توجه به فرصت ها، تهدیدات ، ضعف ها و قوت های هر مجموعه گردیده  که تمام تلاش های دلسوزان این حوزه را کم اثر می نماید. 

در واقع می توان گفت فعالیت های فراوان  دلسوزان این حوزه بدون توجه به برنامه ریزی عملیاتی براساس سیاست های کلان تببین شده از جانب مقام معظم رهبری  در فرآیند برنامه ریزی، کم اثر و گاهی بدون اثر می گردد.

????? ?????? ??????? ????????????

در این یادداشت بر اساس تجربیات فردی در حوزه برنامه ریزی فرهنگی و همچنین تاکیدات متون علمی در حوزه برنامه ریزی استراتژیک می توانم یکی از مهمترین حلقه های مفقوده تبدیل فرمایشات رهبری به عملیات اجرایی را عدم توجه به ترجمه عملیاتی از سیاستهای کلان تبیین شده توسط معظم له بیان دارم و از تمامی دلسوزان این حوزه توجه به این امر را تمنا نمایم.

در ترجمه عملیاتی اهداف کلان بیان شده می بایست ابعاد مختلفی علاوه بر تحلیل محیط بیرون و درون هر مجموعه در نظر گرفته شود که یکی از این مهم دسته بندی مخاطب هر مجموعه و در لایه پایین تر دسته بندی هیئات و مخاطبان آن میباشد.

همچنین تحولات فرهنگی و سیاسی جامعه و تببین نقش جامعه مداحان در آن ، از دیگر نکات مهم می باشد که در نهایت به مدیریت کلان جامعه متنوع مخاطبان در دسترس مادحین گرامی در راستای اهداف کلان نظام اسلامی منجر می شود. 

photo_2016-05-04_14-44-03

حمیدرضا جعفرخونویی –  مداح اهلبیت (علیهم السلام)  و کارشناس برنامه ریزی استراتژیک 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *