لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

خانه / پیشنهاد ویژه / لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

بنا به نگرش اسلام، فرزندآوری فواید فراوانی دارد و داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسلی صالح برای هر مسلمانی، یک امر مبارک و میمونی تلقی می‌شود. سزاوار نیست هیچ مسلمانی به اختیار خود بدون ذریه بماند. قرآن کریم از فرزند تعبیر به باقیات و صالحات به کار برده است: “مال و فرزند، زینت زندگی دنیا هستند و نیکی‌های ماندگار ثوابش نزد پرودگار تو بهتر و امید بخش‌تر است.

لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

هیات: در روایات متعددی به اهمیت فرزند آوری اشاره شده است.  در اینجا به برخی از دهها حدیث و روایتی که اهمیت فرزندآوری را تاکید کرده اند اشاره می شود:

لا یدَع أحَدُکم طَلَبَ الوَلَدِ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ إذا ماتَ و لَیسَ لَهُ وَلَدٌ انقَطَعَ اسمُهُ (کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۸۱ ح ۴۴۴۶۹)

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هیچ یک از شما نباید فرزند خواهی را وا گذارد؛ چرا که وقتی انسان بمیرد و فرزندی نداشته باشد، از نام و آوازه می افتد.

بیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَکةَ فیهِ (کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۷۴ ح ۴۴۴۲۵)

لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران
لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: خانه ای که کودک در آن نباشد، برکت در آن نیست.

دعُوا الحَسناءَ العاقِرَ، و تَزَوَّجُوا السَّوداءَ الوَلودَ؛ فَإنِّی اُکاثِرُ بِکمُ الاُمَمَ یومَ القِیامَةِ. (کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۹۳ ح ۴۴۵۴۵)

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: زن زیبای نازا را رها کنید و با زن زشتِ فرزندزا، ازدواج کنید؛ چرا که من، روز قیامت به #فراوانی شما بر دیگر امّت ها افتخار می کنم.

عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یحْیی عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَکثِرُوا الْوَلَدَ أُکاثِرْ بِکمُ الْأُمَمَ غَدا» الکافی،ج۶،ص 2

امام جعفر صادق میفرمایند: (رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندان بیافزایید تا در روز قیامت به فزونی شما بر امت ها تفاخر کنم)

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نوشته اند: شمایی که الان به وجود آمده اید، ما حصل نسل قبل خودتان هستید و بشر آینده ای که الان نیست، حاصل توالد نسل امروز است. تصور کنید که مردمان ده نسل پیش به این نتیجه می رسیدند که فرزندآوری سخت است و اصلا احتیاجی به فرزندآوری نیست مسلما شما و به طور کل نسل امروز وجود نداشت. لذا اگر با یک دید بشر دوستانه به این مسئله نگاه کنیم، باید برای توالد ارزش قائل باشیم حالا حرف سر همین است و قرآن صراحتاً می فرماید: «هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یکن شَیئاً مَّذْکورًا (آیه یک- سوره انسان) «آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود» در واقع الان هم انسان های نسل آینده هستند اما مذکور نیستند و شما باید بگویید که به چه حقی آنها را غیر مذکور کرده اید؟ متاسفانه ما احساس میکنیم چیزی به گردن ما نیست و چون من نمی خواهم نباید اتفاق بیفتد و حتی اگر اتفاق بیفتد جلوی آن را با نخواستن هایم می گیرم(سقط جنین)، حال آنکه آن دنیا باید در قبال چنین نخواستن هایی پاسخگو باشیم.

لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران
لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

امام خامنه‌ای در یکی از جلسات خارج فقه خود، به این نکته قابل تامل اشاره کردند که: «بعضی ها می گویند که شما می گویید فرزند زیاد [داشته باشید]، خب اگر [فرزندان] زیاد شدند در خانه، تربیت شان نمی توانیم بکنیم؛ این حرف غلط است. تربیت فرزندان، تربیت تک تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، خوب تربیت می شوند. به طور طبیعی، به طور غالب خوب تربیت می شوند»

برخی فرزند آوری را به خاطر ترس از فقر ترک می کنند در حالی که ترساندن از فقر از الهامات و نیرنگها و دامهای شیطان هست

«الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛

شیطان شما را از تهیدستی بیم می دهد و شما را به زشتی وامی دارد؛ و(لی) خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می دهد و خداوند گشایشگر داناست. » سوره بقره آیه ۲۶۸

همان خدایی که رزق ما را می دهد رزق فرزندان را هم بر عهده گرفته است مشکل این است که ما تصور می کنیم متکفل رزق ما هستیم نه خدا

امام خامنه‌ای در یکی از سخنرانیهای خود به نکات مهمی در باره فرزند آوری اشاره کردند ایشان در این باره می گویند: خدای متعال از مسلمانها خواسته که زیاد بشونداین حدیثی که من خواندم از قول پیغمبر اکرم که «تَناکَحوا تَناسَلوا تَکثُروا»(جامع الأخبار , جلد ۱ , صفحه ۱۰۱)، خدای متعال از مسلمانها خواسته که زیاد بشوند، افزایش پیدا کنند. واقعاً هم این جور است که اگر چنانچه عدد ملّت مسلمان -حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امّت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، توانایی ها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً راقی تر است؛ این چون طبیعی است اگر چنانچه جمعیّت زیاد باشد. جمعیّت کم، مقهور واقع میشود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّت های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته اند؛ چین یک نمونه است، هند یک نمونه است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است.

لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران
لزوم فرزند آوری در اسلام و ایران

البتّه امروز در کشور ما مردم گوش میکنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها میرسد، حرفی ندارند و گوش میکنند منتها مسئولینی که بایستی عملاً دنبال کنند و زمینه ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمیدهند. البتّه مسئولین [رده] بالا میگویند قبول داریم امّا مسئولین میانی درست عمل نمیکنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] میشوند و هیچ کس مذمّتشان نمیکند. امّا نوبت به کشور ما که میرسد، این طرف قضیّه تشویق میشود، [یعنی] کم فرزندی و مانند اینها. بنابراین این هم یک نکته است که ان شاءاللّه باید مورد توجّه باشد(۱۳۹۸/۰۵/۱۳)

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *