مؤمن باید به دیدن برادرش بره

خانه / گوناگون / مؤمن باید به دیدن برادرش بره

مؤمن باید برادرشو دوست داشته باشه، به دیدارش بره و نیازش رو برآورده کنه تا روز قیامت خدا بهشت رو بهش بده.

در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی، در سلسله گزارش‌هایی به بیان آموزه‌های ائمه اطهار(ع) می‌پردازیم. این روایت‌ها از کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» شیخ صدوق(ره) انتخاب شده است.

*ثواب دوست داشتن برادران

«عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِى عبدالله(ع) قَالَ: مِنْ فَضْلِ الرَّجُلِ عِنْدَ اللَّهِ مَحَبَّتُهُ لَا خِوَانِهِ وَ مَنْ عَرَّفَهُ اللَّهُ مُحَبّةَ إخوانِهِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ اللَّهُ أَوْفَاهُ أَجْرَهُ یَوْمَ القیامَةِ»

جمیل بن دراج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: یکى از عوامل برترى مرد نزد خداوند این است که برادران مؤمنش را دوست بدارد و کسى که خداوند محبت برادرانش را در دل او افکنده باشد، خداوند هم او را دوست مى‌دارد و کسى که خداوند او را دوست داشته باشد، در روز قیامت پاداشش را به طور کامل به او عطا مى‌کند.

*ثواب کسی که نیاز مسلمانی را برآورد

«وَ بهذاالاسناد قَالَ أَبُوعبدالله(ع): مَا قَضَى مُسْلِمُ لِمُسْلِمٍ حَاجَّهُ الَّا نَادَاهُ اللَّهُ عَلَى ثَوابُکَ وَ لَا أَرْضَى لَکَ بِدُونِ الجَنَةِ»

به سند مذکور از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: هیچ بنده مسلمانى حاجتى را براى مسلمانى بر نمى‌آورد، مگر اینکه خداوند او را ندا مى‌دهد: ثواب تو به عهده من است و به کمتر از بهشت برایت راضى نمى‌شوم.

*ثواب همیاری در کارهای نیک

«عَنْ مسعده بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ: عن أَبِیهِ عَنْ أمیرَالمُؤمِنینَ(ع) أَنَّهُ قَالَ: إنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ: رَحِمَ اللَّهُ وَالِداً أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَى بِرِّهِ رَحِمَ اللَّهُ جَاراً أَعَانَ جَارَهُ عَلَى بِرِّهِ رَحِمَ اللَّهُ رَفِیقاً أَعَانَ رَفِیقَهُ عَلَى بِرِّهِ رَحِمَ اللَّهُ خَلِیطاً أَعَانَ خَلِیطَهُ عَلَى بِرِّهِ رَحِمَ اللَّهُ رَجُلًا أَعَانَ سُلْطَانَهُ عَلَى بِرِّهِ»

مسعده بن زیاد از امام صادق(ع) و آن حضرت از پدر بزرگوارش از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرده است که رسول خدا(ص) فرمود: خداوند پدرى را که به فرزندش در کار نیک کمک کند، رحمت نماید، خداوند همسایه‌اى را که به همسایه‌اش در کار نیک کمک کند، رحمت کند، خداوند رفیقى را که در کار نیک به رفیقش کمک کند، رحمت کند، خداوند همدمى را که در کار نیک به همدمش کمک کند، رحمت کند و خداوند مردى را که در کار نیک به زمامدار خود کمک کند، رحمت کند.

*ثواب دیدار با مسلمان

«عَنْ بَکْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الازدى قَالَ: سَمِعْتُ اباعبدالله(ع) یَقُولُ: مَا زَارَ مُسْلِمٌ أَخَاهُ فِى اللَّهِ الَّا نَادَاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَیُّهَا الزَّائِرُ طِبْتَ وَ طَابَتْ لَکَ الجنةُ»

بکر بن محمد ازدی رویات کرده است که از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: هیچ مسلمانى به دیدن برادر مسلمانش نمی‌رود، مگر اینکه خداوند خطاب به او می‌فرماید: اى دیدار کننده! پاک شدى و بهشت نیز برایت پاک شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *