ماجرای تصویر حزن‌آلود شهید حاج حسین خرازی در عملیات والفجر۸

خانه / پیشنهاد ویژه / ماجرای تصویر حزن‌آلود شهید حاج حسین خرازی در عملیات والفجر۸

یکی از عکس‌های شهید خرازی تصویری تقریبا محزون است که ماجرای آن به والفجر۸ مربوط می‌شود. عملیاتی که خرازی در آن حضور فعال داشت و لشگر امام حسین علیه السلام تحت فرماندهی او لشکر گارد جمهوری عراق را به تسلیم واداشت.

به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ شهید حسین خرازی سال 1336  در یکی از محله‌های شهر «اصفهان» در خانواده‌ای آگاه، متقی و با ایمان متولد شد. در سال 1355 پس از اخذ دیپلم طبیعی به سربازی اعزام شد. در مشهد ضمن گذراندن دوران سربازی، فعالانه به تحصیل علوم قرآنی در مجامع مذهبی مبادرت ورزید. در سال 1357 به دنبال صدور فرمان امام خمینی رحمة الله علیه مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها و سربازخانه‌ها، از خدمت سربازی فرار کرد و با تشکل‌های انقلابی محل در تماس بود. از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، درگیر فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی، مبارزه با ضد انقلاب داخلی و جنگ‌های کردستان بود. او در آزادسازی شهرهای دیگر کردستان از قبیل دیواندره، سقز، بانه، مریوان و سردشت نقش مؤثری را ایفا کرد. در کردستان به سمت فرمانده اولین خط دفاعی در جاده آبادان اهواز منصوب شد. او در عملیات شکست حصر آبادان، فرماندهی جبهه دارخوین را به عهده داشت و دو پل حفار و مارد را که عراقی‌ها با نصب آن دو پل بر روی رود کارون، آبادان را محاصره کرده بودند، به تصرف درآورد. او در آزادسازی بستان بهترین مانور عملیاتی را با دور زدن دشمن از چزابه و تپه‌های رملی و محاصره کردن آنها در شمال منطقه بستان انجام داد.

در عملیات فتح‌المبین، دشمن را در جاده عین‌خوش با همان تدبیر فرماندهی‌اش حدود 15 کیلومتر دور زد و آن‌ها را غافلگیر کرد و در آزادسازی خرمشهر نیز سهم به سزایی داشت. در عملیات خیبر دشمن منطقه را با انواع و اقسام جنگ‌افزارها و بمب‌های شیمیایی مورد حمله قرار داده بود، اما شهید خرازی هرگز حاضر به عقب‌نشینی و ترک موضع خود نشد، تا اینکه در این عملیات یک دست او در اثر اصابت ترکش قطع گردید و پیکر زخم خورده او به عقب فرستاده شد. از آن پس در عملیات مختلف همچون رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر 4 و خیبر در سمت فرماندهی لشکر امام حسین علیه السلام، به همراه رزمندگان دلاور آن لشگر، رشادتهای بسیاری از خود نشان داد. در عملیات والفجر 8، لشگر امام حسین علیه السلام تحت فرماندهی او لشکر گارد جمهوری عراق را به تسلیم واداشت. در عملیات کربلای 5 زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن غذا به رزمندگان با مشکل مواجه شده بود، خود پیگیر جدی این کار شد که در همان حال خمپاره‌ای در نزدیکی‌اش منفجر شد و در روز هشتم اسفندماه 1365 به شهادت رسید.

مرتضی ابوفاضلی رزمنده و جانباز 50 درصد هشت سال دفاع مقدس. او در طول سال‌های جنگ تحمیلی با فرماندهان بزرگ اصفهانی از جمله شهید حسین خرازی و شهید مصطفی ردانی پور همراه بود و خاطرات مشترکی با آن‌ها دارد. ابوفاضلی در گفت‌وگویی، ماجرای یکی از عکس‌های فرمانده شهید حسین خرازی را اینچنین روایت می‌کند:

یکی از عکس‌های شهید خرازی تصویری تقریبا محزون است که ماجرای آن به والفجر8 مربوط می‌شود. در جریان آزادسازی فاو در عملیات والفجر8 حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین علیه السلام هم حضور فعال داشت. در میانه عملیات خبر شهادت سه تن از فرماندهان بزرگ را به او می‌دهند. یکی از آن‌ها شهید قوچانی بود که به مالک اشتر لشکر معروف بود زیرا اثری از ترس در وجودش نبود. دومین نفر شهید موحد دوست بود به همراه یک فرمانده دیگر و شنیدن خبر این سه تن همزمان با هم برایش سخت بود. از ناراحتی شنیدن از دست دادن یارانش خرازی همانجا که خبر را شنید، نشست و به ستونی تکیه داد. یکی از دوستان اصفهانی ما آنجا این عکس حزن آلود را از ایشان گرفت.

به کانال هیات رزمندگان اسلام بپیوندید

 

یک دیدگاه

  1. با سلام.ممنون از تصاویر و مطالب زیباتون.با اجازتون کپی کردم.یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *