ماجرای روضه‌خوانی مفتی اهل‌سنت و ضجه‌های مسیحیان

خانه / گوناگون / ماجرای روضه‌خوانی مفتی اهل‌سنت و ضجه‌های مسیحیان

نماینده پیشین جامعةالمصطفی در لبنان گفت: «شیخ احمدزی» مفتی شهر صیدا بود. آن روز اجتماع عظیمی از مسیحیان و مسلمانان پای سخن این شیخ اهل‌سنت نشسته بودند و وقتی از مظلومیت حضرت زهرا(س) سخن گفت، بغض همه ترکید و صدای ضجه‌ها بلند شد.

حجت‌الاسلام علی سائلی نماینده پیشین جامعةالمصطفی در لبنان در گفت‌و‌گو با مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، با اشاره به جریان‌های سیاسی لبنان و رابطه آن‌ها با نظام و ولی‌فقیه ایران، اظهار داشت: تاریخ لبنان را می‌توان به دو برهه قبل و پس از 2005 میلادی که «رفیق حریری» نخست‌وزیر وقت لبنان، در آن سال ترور شد، تقسیم کرد. پس از ترور نخست‌وزیر، در هشت مارس راهپیمایی بزرگی توسط حزب‌الله و جریان مقاومت لبنان در محکومیت این اقدام به راه افتاد و از طرف مقابل در چهارده مارس نیز راهپیمایی دیگری در مقابل این راهپیمایی به راه افتاد که بعد‌ها برگزارکنندگان آن به جریان هشت مارس و جریان چهارده مارس معروف گشتند. مدیر گروه فقه مدرسه حجتیه تأکید کرد: قبل از 2005 میلادی همه جریان‌های سیاسی به خصوص حزب‌الله لبنان از طرفداران جدی انقلاب اسلامی ایران بودند، اما پس از آن تاریخ، شاهد تقسیم جریانات سیاسی این کشور و گسست رویکردهای سیاسی جریان‌های سیاسی لبنان از یکدیگر و طرفداری جریان هشت مارس از ایران و خط مقاومت و جانبداری جریان چهارده مارس از آمریکا بودیم.

* ورود «جفری فلتمن» و «رود لارسن» به معادلات سیاسی لبنان

وی با بیان اینکه لبنان دارای هجده طائفه است که طبق قانون اساسی این کشور، منصب ریاست‌جمهوری بر عهده مسیحیان، ریاست مجلس بر عهده شیعیان و نخست‌وزیری به اهل‌سنت داده شده است تا همه طوایف این کشور در حکومت دخیل باشند، افزود: پس از ترور حریری، شخصیت‌های مثل «جفری فلتمن» و «رود لارسن» توسط سازمان‌های مخفی اطلاعاتی آمریکا وارد گود شدند و قطعنامه‌ 1559 شورای امنیت را به تصویب رساندند که بر مبنای آن ارتش سوریه باید به حمایت نظامی خود از لبنان پایان و از این کشور خارج می‌شد که این موضوع محقق شد، هرچند خروج فلسطینی‌ها و خلع سلاح حزب‌الله که دو بند دیگر قطعنامه را تشکیل می‌دادند، اجرایی نشد.

* کمک مالی غرب و عربستان به جریان چهارده مارس لبنان

مدیر گروه فقه مدرسه حجتیه، با اظهار اینکه طائفه‌های لبنان اعضای خود را با پول و جایگاه نگه می‌دارند و از این روست که شاهد کمک‌های مالی بسیار آمریکا، کشورهای غربی و عربستان به جریان چهارده مارس در لبنان هستیم، تأکید کرد: حتی در فضای دانشگاهی لبنان نیز شاهد حضور مستقیم کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و لیبی و تأسیس دانشگاه‌هایی با نام کشورهای خود در لبنان هستیم تا قشر جوان کشور را در جهت منافع خود تربیت سازند و از آنجایی که هزینه زندگی در لبنان بسیار بالاست و این کشور جزء کشورهای گران دنیا برای اقامت شمرده می‌شود، گرایش بسیاری از لبنانی‌ها به این قدرت‌ها برای ادامه زندگی در کشور مادری خود را در پی داشته است. وی با بیان اینکه از طرف مقابل، جریان هشت مارس که یک جریان شیعی، اهل‌سنت و مسیحی شمرده می‌شود، در برابر این همه دام دشمن، ایمان خود را با چنگ و دندان نگه می‌دارند، بیان کرد: شیعیان لبنان، دارای دو جریان «حزب‌الله» با تأکید بر حرکت ناب و خالص شیعی، به رهبری «حسن نصرالله» و «حرکت امل» با تکیه بر افکار روشنفکری، به رهبری رییس مجلس است که می‌توان آن‌ها را با استفاده از کراوات یا تراشیدن محاسن شناخت.

* مذاهب در لبنان

حجت‌الاسلام سائلی با ابراز اینکه متأسفانه در لبنان، آمار دقیقی از پیروان ادیان و مذاهب ارایه نمی‌شود، اما می‌‌توان گفت که 33 درصد جمعیت این کشور را مسیحیان و 29 درصد را شیعیان و 29 درصد را اهل‌سنت و 9 درصد را اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از نظر سیاسی نیز شصت درصد شیعیان، چهل درصد اهل‌سنت و شصت درصد مسیحیان، هشت مارسی هستند که نشان از پایداری افکار مقاومت و رضایت از مواضع ایران در بین جریان‌های مذهبی این کشور دارد. اما پس از ترور نخست‌وزیر، چیدمان جریان سیاسی این کشور به گونه‌ای شد که دو جریان دارای قدرت مساوی باشند تا نخست‌وزیر از گروه چهارده مارسی باشد و ریاست مجلس را نیز هشت مارسی‌ها بر عهده باشند و رییس‌جمهور نیز فردی بی‌طرف باشد.

* حسن نصرالله: تمایل حضرت آقا، ما را مشتاق به انجام آن کار می‌کند

نماینده پیشین جامعه‌المصطفی در لبنان با اظهار اینکه در هشت سال اقامتم در لبنان، سخنرانی‌های بسیاری برای رزمندگان حزب‌الله، اسقف‌های کلیسا‌ها و دانشگاه آمریکایی لبنان داشتم، اضافه نمود: در یکی از دیدارهایی که با سید حسن نصر‌الله داشتم، ایشان فرمودند «یکی از شخصیت‌های کشورهای عربی به دیدارم آمد و گفت راز موفقیت حزب‌الله در چیست که اسراییلی که در سال 1967م در کمتر از چند ساعت شش کشور عربی را شکست داد، را سرکوب کرد. در پاسخ گفتم راز آن است که در شورای مرکزی حزب‌الله به تصویب رسیده است که اگر دریابیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران به چه چیز تمایل دارند، انجام آن را بر خود واجب کنیم».

* حزب‌الله و اعتصاب همگانی در 2009 میلادی

وی ادامه داد: نگاه ارادت به حضرت آقا در حوزه علمیه و شیعیان لبنان نیز وجود دارد. سال 2009 میلادی، حزب‌الله برای خیانت‌های «فؤاد سینوره» از دولت این کشور بیرون رفت و اعتصاب کرد تا او از نخست‌وزیری استعفا دهد، اما او امتناع کرد. حزب‌الله نیز ضمن فراخوانی برای هواداران خود اعتصاب کشوری دامنه‌داری را شروع کرد و مجبور شد تا برای تحقق خواسته خود به همراه دیگر همفکران مسیحی و سنی خود در میدان شهر چادر زنند و در آن زندگی کنند. این جریان چندماه طول کشید و تبدیل به اعتراضی فرسایشی شد و مسئولان حزب‌الله نیز برای تقویت روحیه رزمندگان و اعتصاب‌کنندگان به حوزه‌ها مراجعه کردند تا با تشکیل کلاس‌های آموزشی و عقیدتی روحیه آن‌ها تجدید و تقویت شود.

* مدیحه سرایی مفتی لبنانی در رثای حضرت زهرا (س) و اشک مسیحیان

مدیر گروه فقه مدرسه حجتیه با اظهار اینکه این کلاس‌ها به صورت جداگانه برای شیعیان، اهل‌سنت و مسیحیان توسط استادان حوزه برگزار شد، افزود: اکنون که پنج سال از آن جریان می‌گذرد و همچنان شاهد ادامه آثار آن جلسات بر روی مخاطبان لبنانی به خصوص مسیحیان هستیم. به یاد دارم که آن ایام مصادف با سالگرد سالگرد حضرت امام راحل شده بود که ضمن مراسمی، سخنرانانی از مذاهب گوناگون به ایراد سخن پرداختند. سخنران اهل‌سنت «شیخ احمدزی»، مفتی شهر صیدا بود، پیرمردی از علاقه‌مندان امام راحل و دوستداران مقام معظم رهبری؛ که من چندین بار به حضور ایشان رسیده بودم. وی ادامه داد: اجتماع عظیمی از مسیحیان و مسلمانان در آن روز پای سخن این شیخ اهل‌سنت نشسته بود که ایشان از هدایت الهی توسط پیامبران علیهم‌السلام سخن گفت تا اینکه به انقلاب امام خمینی (ره) و هدایت جهان توسط او ختم کرد و در پایان خاطره‌ای از امام را یاد کرد که گریه و شیون همه مسیحیان و مسلمانان آن جمع را به همراه داشت. او گفت از نزدیک زندگی حضرت امام (ره) را دیدم. چند پله ابتدایی اتاق خانه ایشان به اندازه‌ای ساییده شده بود که اگر کسی در سن امام احتیاط نمی‌کرد، سر می‌خورد و از آن می‌افتاد، به امام گفتم که آقا، این پله‌ها برای شما خطرناکند که با این پاسخ امام روبه‌رو شدم «رفتن از این لبه تا آن طرف پله که خطری ندارد».

حجت‌الاسلام سائلی در پایان تأکید کرد: این مفتی سنی در ادامه سخن خود این جریان را با ساده‌زیستی حضرت فاطمه زهرا (س) مقایسه کرد و از مظلومیت آن بانو سخن گفت که بغض در گلوی همه ترکید و صدای گریه حاضران به خصوص مسیحیان به آسمان برخواست، به گونه‌ای که من احساس کردم در ایران هستم و در مجلس عزای مداح به نام ایرانی حضور دارم که این گونه واکنش جمعیت را به دنبال داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *