ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور

ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور

خانه / انتظار و مهدویت / ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور با بیان اینکه سبک زندگی مومنان و روزه‌داران در ماه مبارک رمضان از جهات متعددی در واقع یک سبک زندگی مهدوی است، گفت: این یک ماه کارگاه آموزش بندگی و زندگی به سبک دوران ظهور و تجربه زندگی در دوران طلایی حکومت مهدوی است.

ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از شبستان، به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا و به منظور بررسی راه هایی که در این ضیافت الهی ما را به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مرتبط می کند با حجت الاسلام دکتر «جواد نصرالله پور»، عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم و عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی اندیشه مهدویت گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور
ماه رمضان تمرینی برای زندگی در دوران ظهور

ماه مبارک رمضان چه ظرفیت هایی برای انس و ارتباط با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دارد و شاهراه این ارتباط چیست؟

ماه مبارک رمضان از جنبه های مختلفی با آموزه مهدویت و حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف پیوند دارد؛ امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برترین و کامل ترین انسان روی زمین است و ماه رمضان هم بهترین ماه خدا است. ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف  شریک قرآن و طبق فرموده رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در حدیث ثقلین همتای قرآن است و تا قیامت از قرآن جدا نمی‌شود و ایشان قرآن مجسم و مظهر قرآن هستند و به شهادت روایات اهل بیت علیهم السلام و گواهی مفسرین بیش از 500 آیه در مورد امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نازل شده که مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب «منتخب الاثر» همه را جمع کردند و روایاتی که این آیات را تفسیر به حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و ظهور و غیبت و ویژگی‌های حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف و یارانشان می‌کنند، آورده است.

از این رو، ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کسب معرفت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف از طریق قرآن و فهم آیات مهدوی قرآن است.

چه دعاهایی در ماه مبارک رمضان ما را به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نزدیک می کند؟

ماه مبارک رمضان ماه رونق دعا و مناجات با خدای متعال و نیز فرصت طلایی دعا برای فرج حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف است. در بسیاری از دعاهای ویژه ماه رمضان نام حضرت بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف آمده و برای فرج و سلامتی ایشان و برای رسيدن به ویژگی‌های دنیای پس از ظهور دعا می کنیم.

یکی از دعاهای مهدوی ماه رمضان دعای شریف افتتاح است که شیخ طوسی در کتاب تهذیب و علامه مجلسی در بحارالانوار آن را منسوب به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دانسته اند. بخش آخر این دعا در مورد حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف است كه با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ ‏الْمُؤَمَّلِ» شروع مي‌شود و سه فراز دارد.

این فرازها چه حقایقی را در موضوع مهدویت و مرتبط با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مطرح می کنند؟

 فراز اول؛ بيشتر جملات اين بخش، دعا براي امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است كه با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ ‏أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَر» شروع مي‌شود. ‏

فراز دوم؛ اين قسمت از دعا توصيفي از عصر ظهور و اشتياق دعا كننده براي درك آن زمان است كه در قالب دعا، بيان شده ‏است و با اين جمله، آغاز مي‌شود: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَة كريمة».  ‏

فراز سوم؛  بيان خلاصه‌اي از مشكلات عصر غيبت و استغاثه براي ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف  است.

دعای دیگری که در ماه مبارک رمضان بعد از نمازها خوانده می‌شود دعای معروف « اللّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ …» است؛ در این دعا جامعه ایده آل مورد نظر انبیاء و اولیاء تبیین می‌شود و آرزوهایی که شهدا به خاطر آن مجاهدت کردند خواسته شده که تا کنون محقق نشده و اين دعا به طور كامل، ‏فقط يك مصداق اجابت دارد یعنی جامعه مهدوی که با ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف محقق می شود. در این دعا اجرای عدالت، رفع فقر و غم ها، اصلاح مفاسد و عزتمند شدن جامعه اسلامی را طلب می کنیم که همه اینها فقط در زمان ظهور محقق می شود.

قله انس و ارتباط با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در ماه رمضان چه وقت است و چطور باید از آن بهره ای را که باید، ببریم؟

شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است و شب های قدر ارتباط ویژه ای با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دارند و حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف حقیقت لیله القدر و صاحب لیله القدر هستند. در این شب ملائکه و حضرت روح که رئیس ملائکه است بر ولی خدا و حجت پروردگار نازل می‌شوند و تمام مقدرات یک ساله عالم را به امضای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف می‌رسانند و این حقیقت در سوره قدر تبیین شده است.

در این سوره با فعل مضارع که دلالت بر استمرار دارد می‌فرماید ملائکه و روح در شب قدر نازل می‌شوند و لازمه این مطلب این است که در هر زمان یک ولی امر وجود داشته باشد که بر او نازل شوند و از طرفی پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند قرآن و اهل بیت علیهم السلام تا قیامت جدا نمی‌شوند پس تا قیامت باید یک مصداق زنده از اهل بیت علیهم السلام در کنار قران باشد همچنان که در منابع اهل سنت از قول رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم آمده که مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف از اهل بیت علیهم السلام است.

از حضرت امام باقر علیهم السلام نقل شده، که وقتی از حضرت علیهم السلام پرسیدند: آیا شما می دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ ایشان فرمودند: چگونه ندانیم، و حال آن که در شب قدر فرشتگان بر گرد ما طواف می کنند!

نتیجه اینکه حقیقت لیله القدر و صاحب شب قدر، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هستند و در این شب ها باید تلاش کنیم با حضرت بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف ارتباط معنوی و قلبی برقرار کنیم و خود را در معرض عنایت حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف قرار دهیم.

آنچه را که از روزه داری و تقوا و دعا و مناجات و راز و نیاز در ماه مبارک رمضان رقم می خورد چقدر می توان تحقق سبک زندگی مهدوی و منتظرانه قلمداد کرد؟

سبک زندگی مومنان و روزه‌داران در ماه مبارک رمضان از جهات متعددی در واقع یک سبک زندگی مهدوی است.  عبادت، سحر و افطار، میل به قرآن و مناجات، دوری از تجملات و اسراف، ترک گناه، نوع خواب و بیداری و اخلاق و رفتار اجتماعی و خانوادگی ما همه به نوعی نزدیک شدن به سبک زندگی در دوران ظهور حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف است. چنان که بعد از پایان ماه مبارک رمضان به وضوح تغییر در سبک زندگی ها را مشاهده می‌کنیم و آنچه که مهم است آنکه باید مراقب باشیم بعد از عید فطر دجار ارتجاع نشویم و به وضعیت قبل از ماه خدا بر نگردیم!

در واقع این یک ماه کارگاه آموزش بندگی و زندگی به سبک دوران ظهور و تجربه زندگی در دوران طلایی عصر ظهور مولا عج الله تعالی فرجه الشریف است البته شرط زندگی در عصر مهدوی  نیز همان خودسازی درون و رسیدن به مقام تزکیه و تهذیب نفس است که در این یک ماه تمرین می کنیم. روزه دارانی که می خواهند بر اساس فرهنگ انتظار برنامه ای دقیق و عارفانه برای خودسازی و سیر و سلوک داشته باشند باید از اول ماه مبارک رمضان، بیعت و تعهد اخلاقی و اعتقادی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف داشته باشند و با توسل به آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف، از ایشان بخواهند که در این امر مهم یاری‌شان کنند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *