ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای آغاز شکل دهی شخصیت انسان است

خانه / استان ها / ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای آغاز شکل دهی شخصیت انسان است

قدر-15

امام جمعه شهرکرد در جمع رزمندگان ، یادگاران سالهای دفاع مقدس و کارکنان سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای آغاز شکل دهی شخصیت انسان برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام گلپایگانی، در این جلسه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه شکل گیری است. ماه بنانهادن شخصیت است. این نکته مهم است، شکل گیری هم یکی از ضرورتهاست. یعنی انسان مثل یک گیاه خودرو و هرز بی خاصیت و بی فایده نیست؛ انسان موجودی است که باید خودش را شکل بدهد تا در سایه شکل دادن، اعمال هم از آن شکل گیری نشأت بگیرد.

امام جمعه شهرکرد، با اشاره به آیه 84 سوره مبارکه اسراء، افزود: خدا بر شما هم عالم و هم ناظر است؛ پس اعمال از شاکله نشأت می گیرد. این یک اصل قرآنی است؛ یعنی قانون قرآن است، هر کسی را بخواهید ببینید که چکاره است؟ به اعمالش نگاه کنید، می شود شناخت و فهمید.

وی، ادامه داد: آن کسی که اعمالش خالصانه، صاف، پاک، منزه و پاکیزه است؛ قطعاً یک شکل دهی درستی هم در خودش ایجاد کرده است. تا آن شکل دهی ایجاد نشده باشد، اعمال پاکیزه هم از انسان نشأت نمی گیرد. این را به طور قطعی می توان گفت، یعنی تردید نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، گفت: هر کدام، هرجور خودتان را شکل داده باشید، همانطور هم عمل می کنید، همانطور هم ظهور و بروز می کنید در جامعه. این قاعده شفافی است؛ پس انسان باید خودش را شکل بدهد. ممکن است کسی بگوید این شکل دهی کی باید باشد؟ شکل دهی قبل از ولادت باید باشد. شکل دهی حین انعقاد نطفه باید باشد. شکل دهی دوران کودکی باید باشد. شکل دهی دوران نوجوانی و جوانی و میانسالی باید باشد.

امام جمعه شهرکرد، افزود: البته اگر کسی آن توفیق راداشت که قبل از اینکه به دنیا بیاید؛ پدر و مادرش هم او را در شکل دهی اش کمک کردند، این خیلی ارزشمند است.

وی، انتخاب همسر، نوع زندگی، خوردن لقمه حلال در زندگی و معنویت، پاکیزگی، طهارت و امثال اینها را در شکل دهی شخصیت بچه ها، مؤثر دانست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، ادامه داد: یک سری چیزها است که اگر دیگران به آدم کمک کرده باشند، یک شانس بلندی است و توفیق و این یک توفیقی است که خدا به انسان عطا می کند. ارزشمند است ولی خوب باید بدانیم که هیچ وقت فرصت شکل دهی از انسان سلب نمی شود؛ چون اگر بگوییم یک مقطعی شکل دهی از انسان سلب می شود، در واقع تا آخرین لحظه انسان راه هدایت برایش باز است؛ البته یکسان نیست. آسانی ودشواری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، شکل دهی در دوران پیری را دارای ارزش خیلی زیاد دانست و گفت: یکی از مواقعی که بهترین فرصت برای آغاز شکل دهی است، ماه مبارک رمضان می باشد. این خیلی مهم است که انسان در ماه مبارک رمضان، این فضا را که الحمدالله خداوند تبارک و تعالی فراهم کرده است، استفاده کند.

وی، به نورانیت ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: یک مغفرت، یک رحمت، یک فضای ملکوتی، یک حال و هوای معنوی خاص، یک نشاط و شادابی خاصی که ابزار هستند را خدا در ماه مبارک رمضان قرار داده است.

این برنامه همزمان به صورت ویدیو کنفرانس از حسینیه آیت الله بهاءالدینی سپاه با نواحی مقاومت استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *