ماه محرم در هیأت محبین اهل بیت علیهم السلام | قم

خانه / پیروان عترت / اخبار پیروان عترت / ماه محرم در هیأت محبین اهل بیت علیهم السلام | قم

هم­زمان با اين واقعة عظيم عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و یارانشان در سرزمین نینوا، هيئت محبّين اهل بيت علیهم السلام در دهة اول محرم، هر روز بعداظهر تا اذان مغرب در مصلّي بزرگ شهر مقدّس قم مجلس عزاداري برپا كرد.

در اين مجلس نوراني پس از تلاوت قرآن، زيارت عاشورا, بيان احكام، حجت­ الاسلام و المسلمين حاج احمد پناهيان هدف از قيام امام حسين را تبيين كردند. ايشان در اين باره «برقراري حاكميت خداوند در زمين» را مهم­ترين هدفِ امام برشمرده و در طول دهة اوّل توضيحات كاملي را در اين باره ارائه فرمودند.

  1. طراحي و آماده­ سازي و نصب دكور و فضاي مربوط به واحد خواهران در مصلاّي قدس؛ ديوارنوشته و كتيبه­ هايي برگرفته از رجزخواني­هاي امام حسين و ياران با وفايش؛ سخنان امام خميني و مقام معظّم رهبري دربارة استكبارستيزي، عدم سازش با آمريكا و…؛ معرّفي «مقتل­ الشهداي فاطميّه» به وسيلة بنر و پوسترهاي مناسب در اين باره؛ توزيع بروشور دربارة مقتل­ الشهدا؛ جمع ­آوري كمك­هاي مردمي براي بازسازي اين مكان مقدّس؛ نصب كف­پوش همراه با تصاوير پرچم آمريكا، اسرائيل و انگليس در وروديِ محوطّة مصلّي كه در زير پاي عزاداران حسيني قرار مي­گرفت.
  1. نصب اسامي بانوان شهيدة مقتل­الشهداي فاطميّه روي چادر خواهران خادم هيأت (اين كار هم با هدف معرّفي شهيدان مظلوم مقتل­ الشهداي فاطميّه به عزاداران حسيني و هم براي تبرّك و تيّمّن به اين اسامي مباركه انجام شد).
  2. برگزاري نمايشگاه كتاب: ارائة كتابهاي سودمند در زمينة خانواده، سياست، دفاع مقدس، عقايد، داستان­هاي مناسب كودكان و نوجوانان (از جمله داستان تَن ­تَن و سندباد كه از سفارشات مقام معظّم رهبري در اين باره است)، كتابهاي مذهبي، فرهنگي و …
  3. معرّفي شهيدان دفاع مقدّس و مدافعين حرم؛ ارائة ديوار نوشته­ هايي برگرفته از وصيّت شهدا به همراه تصاوير مربوط به آنها و سخنان امام خميني و مقام معظّم رهبري دربارة جهاد و شهادت؛ گفتني است اين غرفه با سربندها و پلاك­هايي متبرّك به نام مبارك چهارده معصوم زينت يافته بود؛ همچنين يك سنگر كوچك همراه با چفيه­ هاي شهدا، جبهه­ هاي نبرد حقّ عليه باطل را تداعي مي­كرد؛ از ديگر برنامه­ هاي اين غرفه ثبت دل­نوشته­ هاي عزاداران حسيني دربارة شهيدان بود.
  4. توزيع برگه­ هاي مربوط به ختم قرآن كريم و صلوات براي سلامتي و تعجيل در ظهور امام زمان.
  5. برپايي مهدكودك براي كودكان، با هدف استفاده بهتر والدين از مراسم و جذب كودكان به اين گونه محافل. از جمله برنامه­ هاي ارائه شده در اين بخش مدّاحي متناسب با روحيّة كودكان بود. در پايان مراسم نيز به كودكان خردسال هدايايي ويژه اعطا شد؛ تعدادي از كودكان هيأت نيز در آب­رساني به عزاداران حسيني به عنوان سقّا به خادمين كمك مي­كردند.
  6. خوش­آمدگويي به شركت­ كنندگان در مراسم توسط خواهران خادم در بخش تشريفات (دود كردن اسفند و راهنمايي عزاداران حسيني)؛ پذيرايي در پايان مراسم (چاي و خرما، حلوا، شير در روز ششم، قيمه در روز تاسوعا).

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *