مبانی قرآنی بیانیۀ گام دوم انقلاب | محوریت قرآن

خانه / قرآن و عترت / قرآن / مبانی قرآنی بیانیۀ گام دوم انقلاب | محوریت قرآن

مبانی قرآنی بیانیۀ گام دوم انقلاب – قسمت هشتم – محوریت قرآن

     پس از ابلاغ بیانیه ی گام دوم انقلاب از سوی رهبری معظّم و فرزانه امام خامنه ای ادام الله ظلّه، تحلیل ها و تبیین های گوناگونی از جانب کارشناسان صورت گرفت و همچنان این سیر ادامه دارد.

     حجت الاسلام قرائتی حفظه الله تعالی با نگاه وسیع قرآنی که دارند به تبیین مبانی قرآنی این بیانیه پرداختند که تا کنون ما در هفت شماره ، قسمت هایی از این نوشته را تقدیم نموده ایم و قسمت هشتم را باهم از نظر می گذرانیم.

نگاهی به تفاوت ها

تفاوت کاملاً معنادار چالش های پیش روی انقلاب در سال 1357 با سال 1397؛

1- چالش ایران با امریکا

  • سال 1357 : کوتاه کردن دست عُمّال بیگانه، تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی، رسواکردن لانه ی جاسوسی آمریکا.
  • سال 1397 : حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی، برچیدن بساط نفوذ نامشروع امریکا از غرب آسیا، حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین های اشغالی، دفاع از پرچم حزب الله و مقاومت در سراسر منطقه.

2- چالش غرب با ایران

  • سال 1357 : جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی توسط ایران.
  • سال 1397 : جلوگیری از انتقال سلاح های پیشرفته ی ایرانی به نیروهای مقاومت.

3- تصوّر امریکا از ایران

  • سال 1357 : تفوّق بر نظام اسلامی و ملّت ایران با چند ایرانی خودفروخته یا چند هواپیما و بالگرد.
  • سال 1397 : نیاز به ایجاد یک ائتلاف بزرگ از دهها دولت معاند یا مرعوب برای مقابله ی سیاسی و امنیّتی با جمهوری اسلامی.

این تفاوت ها انسان را به یاد تفاوت های حق و باطل در قرآن می اندازد.

روزی مسلمانان در مکه امنیت نداشتند و امروز تقریباً در همه دنیا اسلام مطرح است.

روزی امام حسین علیه السّلام یک زائر بیش تر نداشت، جابربن عبدالله انصاری و امروز میلیون ها زائر دارد.

روزی از شیندن قرآن منع می کردند«وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ» ولی قرآن بارها وعده داده است که اسلام بر همه ادیان و مذاهب غلبه پیدا خواهد کرد، گرچه کفار و مشرکین آن را خوش نداشته باشند.

     این نوع وعده ها در قرآن مکرر آمده است تا مردم باور کنند که می شود یوسفی از ته چاه به حکومتی برسد، کودکی یتیم، پیامبر شود و همه طاغوت های ستمگر را تهدید کند. کشوری بدون وابستگی به شرق و غرب با شعار نه شرقی و نه غربی پیروز شود و از گردنه های سخت عبور کند. در قرآن می خوانیم «كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ» یعنی وعده ی پیروزی حق بر باطل سابقه دارد و با اراده خدا، کودکی مثل موسی را در آب حفظ می کند و فرعون را در همان آب غرق می کند.

توجه به شباهت ها و نمونه های تاريخی

     در مواردی برای بعضی، مسایل مهم یا سخت یا محال جلوه می کند. قرآن این موارد را با بیان نمونه های تاریخی حل می کند، تا دل ها آرام گیرد و محال ها را ممکن سازد. اگر بدانیم مسایلی که برای ما پیش می آید، در طول تاریخ مشابهات فراوان داشته و دارد، آن مسایل برای ما آسان می شود. مثلاً:

  • دستور روزه گرفتن در امّت های پیشین نیز بوده است؛ «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ» اى كسانى كه ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه كه بر كسانى كه پیش از شما بودند مقرّر شده بود.
  • اگر بدانیم رنج های جبهه برای دشمنان نیز هست، سختی ها آسان می شود. «إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ» و در آیه دیگر می فرماید: «إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ» اگر (در جنگ احد) به شما جراحتى مى رسد، پس قطعاً به گروه كفّار نیز (در جنگ بدر) زخمى همانند آن رسیده است.
  • «وَ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ» و هیچ پیامبرى برایشان نمى آمد، مگر آنكه به استهزاى او مى پرداختند.
  • در مشکلات می توان از افراد صابر الگو گرفت. خداوند به پیغمبرش می فرماید: «فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ» پس (اى پیامبر!) صبر كن همان گونه كه پیامبران اولوالعزم صبر كردند.
  • نیش زبان هایی که به شما گفته می شود، به مؤمنان پیش از شما نیز گفته می شد. «مَا يُقَالُ لَكَ إِلَّا مَا قَدْ قِيلَ لِلرُّسُلِ مِن قَبْلِكَ» (اى پیامبر!) به تو گفته نمى شود جز آن چه به پیامبران قبل از تو نیز گفته شده است.
  • «فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ» پس امروز، اهل ایمان بر این كفّار مى خندند.
  • برخورد قاطع با شایعه پراکنانی که در مردم ایجاد اضطراب و دلهره می کنند، در ادیان دیگر نیز بوده است. «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ».
  • ای پیغمبر! اگر گروهی از دین سرپیچی کردند، ناراحت نباش، که افراد مشابهی به جای آنان ایمان می آورند. «فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»
  • اگر گروهی بخیل اند در مقابل افرادی سخاوتمند وجود دارند. «وَ إِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ».

یک نکته …

     تشکر از این همه نعمت، به آن است که ما در راه تکامل این نعمت ها از مرحله خودسازی به مرحله جامعه پردازی، و از آن به مرحله ی تمدن سازی، برای انقلابی جهانی به رهبری حضرت مهدی (علیه السّلام) آماده باشیم و به جای افکار غلطی که می گویند باید حضرت مهدی بیاید تا جامعه را بسازد، می گوییم ما جامعه را بسازیم تا حضرت تشریف بیاورد. همانگونه که ما در شب تاریک چراغی روشن می کنیم و منتظر هستیم خورشید صبح طلوع کند و در سرما محل خود را گرم می کنیم و منتظر هستیم بهار فرا رسد.

     به گفته ی روایات، انتظار ظهور حضرت مهدی علیه السّلام یک عمل است، یعنی تمدن سازی برای ظهور آن حضرت! به گفته ی روایات، تمام علوم بشری، تا ظهور حضرت مهدی علیه السّلام 2 بخش از 27 قسمت است. و با ظهور و حضور ایشان، 25 بخش از 27 قسمت آن کشف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *