متفاوت ترین اربعین در پیش است

متفاوت ترین اربعین در پیش است

خانه / پیشنهاد ویژه / متفاوت ترین اربعین در پیش است

مراسم اربعین امسال همچون سایر مناسبت های مذهبی و ملی تحت تاثیر وضعیت همه گیری کرونا ، متفاوت تر از سال های قبل است.

متفاوت ترین اربعین در پیش است

پایگاه اطلاع رسانی هیات: در حالی که هر سال در آستانه اربعین، عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام یا در حال حرکت به سوی مسیر پیاده روی اربعین بودند و یا در میانه راه ، اما امسال با توجه به تاکیدهای مسئولان بهداشتی و بویژه رهنمود های رهبر معظم انقلاب ، این روزها حال و هوای دیگری دارد.

 

ابراز ارادت به سیدالشهدا علیه السلام ، از داخل منازل

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، چندی قبل در مراسم تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، در خصوص پیاده‌روی اربعین حسینی تصریح کردند: رفتن به پیاده‌روی اربعین فقط متوقف به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کروناست.اگر گفتند نه، که تا الان گفته‌اند نه؛ همه باید تابع و تسلیم باشند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: اینکه بلند شویم برویم لب مرز که اظهار ارادت کنیم، نه، از داخل خانه ابراز ارادت کنیم. روز اربعین همه بنشینند در منازل و دو سه زیارت مهم را که وارد است با توجه بخوانند و نزد امام حسین علیه السلام شکوه کنند و بگویند که ما دلمان می‌خواست بیاییم ولی نشد، تا ایشان نظری بکنند.

پیاده روی اربعین، نمود وحدت امت اسلامی

برغم شرایط متفاوت اربعین امسال و محدودیت برای رفتن به بزرگترین اجتماع بشری اما بازخوانی  چرایی و چگونگی شکل گیری این رویداد مهم خالی از لطف نیست.
همواره آیین‌ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می‌کنند. یکی از پیامد‌های اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می‌کند. کربلا می‌تواند «نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»‌ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.
متفاوت ترین اربعین در پیش است
متفاوت ترین اربعین در پیش است

زیارت سیدالشهدا در روز اربعین، از نشانه های مومن

بنا به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.
]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق علیه السلام به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین علیه السلام را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود خداوند به هر قدمى که برمی ‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى ‏برد. ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین علیه السلام از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد.
وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

سابقه‌ای تاریخی سنت پیاده روی 

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین علیه السلام رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا علیه السلام در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین علیه السلام در روز اربعین نائل می‌شدند.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین علیه السلام رفت.

از آن پس بسیاری از عاشقان اهل‌بیت و امام حسین علیه السلام و نیز برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کرده‌اند، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش علیه السلام زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مومن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، ‌انگش‌تر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها» (ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه ۸۵)

متفاوت ترین اربعین در پیش است
متفاوت ترین اربعین در پیش است

ثواب پیاده‌رفتن به زیارت سیدالشهدا علیه السلام 

همچنین علی بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرده که آن حضرت فرمودند: ای علی! قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن و ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسی که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمودند: کسی که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمی که برمی‏ دارد یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو می ‏فرماید، و یک درجه مرتبه‏اش را بالا می ‏برد و وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکّل او می‏ فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد می‏ باشد را ننویسند. و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‏ گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش می ‏باشی، به خدا قسم! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود. (کامل الزیارت ص ۱۳۴)

پیاده روی اربعین در کلام آیت الله بهجت

مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت رحمت الله علیه فرمود: «امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین علیه السلام به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین علیه السلام را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.»

عاشقان حسینی، همچون شب های قدر و رمضان و دهه اول محرم که تعهد خود به شیوه نامه ها و توصیه های بهداشتی به اثبات رساند ، این بار هم در لبیک به مقتدای خود متفاوت ترین اربعین را برپا خواهند کرد.

منبع: صداوسیما

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *