متن جلسه آموزش مداحی، مجمع الذاکرین مورخ 1/ دی 1395 ، توسط حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / متن جلسه آموزش مداحی، مجمع الذاکرین مورخ 1/ دی 1395 ، توسط حاج سعید حدادیان

«بسم الله الرحمن الرحیم»

تکنیکی هم که آنجا مُد شده است اگر شعرهای خوب داشته باشید، این ها می تواند گاهی کار قصیده را بکند؛ یعنی فضای امروز را من به شماها بگویم آن هایی که اسیر “من” هستند یادشان باشد کار کرد نوحه را فراموش نکنید. ما امروز ممکن است برویم قصیده ی درخشان هم بخوانیم، محتوا گراها هم بپسندند ولی نوحه را همه می پسندند، پس در دستور کار خودتان نوحه هایی باشد که در سر تا سر سال بتوانید بخوانید؛ یک نوحه ی جمع و جوری باشد که این نوحه مثل یاد امام و شهدا، مثل عشق یعنی یک پلاک، این ها باشد (نوحه ملی را می گویم، نوحه ای که فضای الان را بگوید، موصل را بگوید، یمن را بگوید، حلب را بگوید)، یک نوحه ی کلی شما می خواهید که هرجا رفتید این را بخوانید، این را با شاعرهای مختلف بررسی کنید اگر بتوانند شعر پیوسته بگویند، یک مثنوی بگویند، مچنین کاری بکنید خوب است. حتی اگر مثلا به وزن های مختلف بیاورند مانع ندارد، از نظر من با فضای امروز نوحه، ولی حتی اگر شده مثل یاد امام و شهدا هم گسسته باشد، فقط نوحه هایی باشد که شما مثلا اگر در راه کربلا دارید می روید برای اربعین موقف های مختلف رفتید خواندید آنجا بشود خواند، اگر بلند شدی رفتی کرمان یک شهری یک سری بزنی آنجا هم بشود خواند.
 یکی دو نوحه شما در سال احتیاج دارید که همه جا بشود خواند؛ شهادت امام صادق علیه السلام من نوحه ام را خواندم حالا بیایم این را آخر آن بخوانم، این یکی از نیازهای امروز جامعه ی ما است.

نوحه گرایی را از دست ندهید، گاهی اوقات نوحه کاری می کند که شعر و قصیده نمی کند.  داشتن یک نوحه ای که همه ی ایران بتوانند سینه بزنند، این تکنیک آقای آهنگران بود، تهرانی ها نوحه هایی را که می خواندند همه ی ایران خیلی نمی توانستند سینه بزنند.

مفاتیح را باز کنید و یک میکروفن هم به آقایان بدهید.

دعای یستشیر دعایی است که دعای خیلی گریه داری نیست، یک مقدار محزون شروع کنید به خواندن.

(شروع به خواندن دعای یستشیر می کنند.)

 

هنر خوب گوش دادن

از مدل جواب دادن مستمعین من باید متوجه شوم که مجلس در چه سطحی از لحاظ علمی قرار دارد.    
دعا خواندن قطعا فن می خواهد.                                   
دعا که می خوانی لحاظ کردن اوضاع و احوال مردم موضوعیت دارد.

صلی الله علیک یا اباعبدالله  صلی الله علیک یابن رسول الله لَقَدِ اسْتَرَحْتَ مِنْ هَمِّ الدُّنْيَا وَ غَمِّهَا وَ بَقِيَ اَبُوكَ فَريِداً وَحيداً علَيَ الدُّنيا بَعْدَكَ الْعَفا

صلوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *