متن سخنرانی ارائه شده حجة الاسلام و المسلمین صفدری در هجدهمین نشست هم اندیشی خطباء مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

خانه / آموزش / متن سخنرانی ارائه شده حجة الاسلام و المسلمین صفدری در هجدهمین نشست هم اندیشی خطباء مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوعات قابل طرح در فاطمیه – محوریت قرآن – مباحث معرفتی توحیدی –

مقام معظم رهبری در جمع ائمه جماعات تهران فرمودند سعی کنید برای جوانها جذابیت ایجاد کنید بلافاصله فرمایش خود را توضیح دادند که منظورم این نیست که میز پینگ پنگ بیاورید، تا ورزش و فعالیت بدنی کند، اگر اینها را بخواهد ورزشگاه می رود بلکه سعی کنید جوانها را با بحثهای توحیدی و عرفانی جذب کنید. این متن فرمایش حضرت آقا است. فرمود دل جوان از هر دلی بیشتر مجذوب عشق به خدا و معرفت حق است.

یک مقدار صبغه ی معرفتی و توحیدی و قرآنی و تفسیری را باید در مباحثمان بیشتر کنیم. در سوره ی مبارکه ی اسراء فرمود و بالحق انزلناه و بالحق نزل و ما ارسلناک الا مبشرا و نذیرا. تعبیر بزرگان این است که این قرآن صورت تنزل یافته ی آن حقیقت علمی عرشی آسمانی است. همه جا بحث از نزول است بحث از تنزل است بحث از پایین آمدن است، تعبیر علامه طباطبایی هم نزول قرآن به حق است و هم انزال آن. شاید در اوایل سوره مبارکه زخرف باشد که می فرماید و جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون این مرجع ضمیر جعلناه کجاست؟ مرحوم علامه می گوید قرآنا همین متن مقرُوّ است، این متنی که قابل قرائت است، مرحوم علامه از این صنف آیات استفاده می کنند که حقیقت قرآن این الفاظ نیست، باطن قرآن و ملکوت این قرآن این الفاظ نیست. آن حقیقت و باطن و ملکوت در این الفاظ ریخته شده و تنزل یافته است. این قرآن صورت تنزل یافته ی آن حقیقت آسمانی است که خدا در این الفاظ مبارکات و این متن قرار داد تا ما در آن بیندیشیم.

نکته ای که خودم در سخنرانی های حضرت امام یادم هست امام جمله ای فرمودند که اگر قرار شود که این کلمات و الفاظ به حالت عین تعین پیدا کند و تشخص، آن تعین و تشخص خارجی این الفاظ و واژه های قرآن می شود وجود خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و اگر قرار باشد حضرت در عالم الفاظ در آید می شود این قرآن. این برای اهل بیت هم هست از حدیث ثقلین خوب بر می آید که اینها در هیچ مقامی از مقامات و هیچ مرتبه ای از مراتب عرشی و معرفتی از هم جدا نبوده اندو جدا نیستند و جدا نخواهند شد. لذا هر مرتبه ی نوری که برای قرآن اثبات کنیم برای اهل بیت هم ثابت شده است.

بنده ذوقم این طور است که مخصوصا در ایام فاطمیه با این نگاه به قرآن و حضرت زهرا سلام الله علیها توجه می کنم. مثلا شما نگاه کنید قرآن می فرماید لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی من در قرآن مذموم شمرده شده ولکن در جاهایی برای اینکه وزن یک نعمت را معرفی کنند تعبیر من به کار می برند، یکی نعمت وجود نازنین خاتم الانبیاء که می فرماید لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا و یکی وجود خاتم الاوصیاء است و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا در این فضا که نعمت خاتم الانبیاء و نعمت خاتم الاوصیاء حلقه ی اتصال نبوت و ولایت است سوره مبارکه حجر می فرماید و لقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم. مرحوم علامه طباطبایی می نویسند هذه الآیه فی مقام الامتنان علی النبی صلی الله علیه و آله پس پیغمبر که خودش منت است بر همه ی عوالم به پیامبر که قرآن را عنایت می کند با تعبیر آتیناک می آورد و یکی هم نعمت کوثر است انا اعطیناک الکوثر باز هم علامه می نویسند الاعطاء بمعنی الامتنان خیلی لطیف است و خیلی قابل توجه است. قرآن کریم دو نعمت را با این عبارت بیان کرد. و لقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم حال اینکه سوره ی فاتحه می دانید چه عظمتی دارد که کل قرآن است، تجلی تمام آیات قرآن و عصاره ی قرآن است بنابر روایتی که فرمود انا النقطة تحت الباء و مرحوم علامه حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی بسمله ی صحیفه ی فضل و کمال و معرفت را حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی کردند.

جاهایی که ولایت و توحید التقاء پیدا می کند خیلی جای بحث دارد. اگر بحث اجتماعی داریم، بحث اخلاقی داریم، بحث خانوادگی داریم، بحثهای سیاسی داریم بتوانیم و تلاش کنیم اینها را در ذیل آیات قرآن و با بیان قرآنی بگوییم با اینکه روایات مفسر و مبین قرآن است.

آیه ی نور با همه ی لطافتهایی که دارد امام وقتی که آیه نور را خواندند فرمودند متأسفانه دست همه ی مفسرین از لطایف قرآن کوتاه مانده است بعد فرمودند همین تفسیر مجمع البیان که تفسیر خوبی هم هست الله نور السموات و الارض را منور السموات و الارض معنا کرده است. این آیه ی نور خیلی جای بحث دارد که ارتباطش با ولایت چیست بعد می فرماید فی بیوت اذن الله ان ترفع فی بیوت را اهل سنت و در المنثور گفته اند این بیت حضرت زهرا سلام الله علیها است نعم من افاضلها این آیه دارد بیت فاطمه ی زهرا را معرفی می کند و آیه بعد رجال لا تلهیهم تربیت فاطمی را بیان می کند بروید شاخصه های قرآنی تربیت فاطمی را پیدا کنید.

من تنبه را می دهم که ضمن اینکه ما باید فضای سیاسی اجتماعی کشور را توجه کنیم ولی واقعیت این است که خیلی از انحرافات نسل جوان ما با حقایق قرآن و مباحث معرفتی و باورهای دینی آشنا نیستند. شما فرمایشات امام را ببینید که در طول ده سال بعد از انقلاب که برای ما صحبت کردند و هم چنین مقام معظم رهبری چقدر مباحث معرفتی نه فقط توحید یعنی شناخت و معرفت و افزایش معرفت مردم خیلی جوانها نیاز دارند ضمن اینکه بنده در ضمن همین مباحث قرآنی بحث فان تنازعتم فی شیء را در آیه ی ولایت را می گوید حضرت زهرا سلام الله علیها در این تنازع به شهادت رسیدند. این قرآن فقط در یک جا طرح تنازع کردند، در بحث نماز نیامده چون نماز دعوا ندارد، فرمود حج، روزه اما هیچ کجا بحث تنازع را نفرمود ولی به بحث ولایت که رسید طرح این دعوا را کرد فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و در این تنازع حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *