متن سخنرانی ارائه شده حجة الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با موضوع خانواده علوی فاطمی و تربیت مهدوی در هجدهمین نشست هم اندیشی خطباء مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

خانه / آموزش / متن سخنرانی ارائه شده حجة الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با موضوع خانواده علوی فاطمی و تربیت مهدوی در هجدهمین نشست هم اندیشی خطباء مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خانواده علوی فاطمی و تربیت مهدوی

خانواده ی علوی فاطمی و تربیت مهدوی موضوع بحث ما است . جایگاهش در موضوع بحث ما که زندگی جهادی حضرت زهرا سلام الله علیها هست، در قسمت جهاد کبیر، جهاد فرهنگی و تربیتی که به ویژه در خانواده ها باید سامان بپذیرد. جهاد اکبر داریم که جهاد اخلاقی و تهذیبی ما است جهاد کبیر داریم که جهاد فرهنگی و تربیتی ما است جهاد صغیر داریم که جهاد اقتصادی ما است و جهاد اصغر داریم که جهادی نظامی است. جایگاه بحث ما در عرصه ی جهاد کبیر و جهاد فرهنگی و تربیتی است با گرایش تربیت مهدی یاوران عاشورایی.

15 آیه ی پایانی سوره فرقان منشور ویژگی عباد الرحمن و سیمای آنها است و جایگاه بسیار والایی دارد. آیه 74 سوره فرقان به اهتمام عبادالرحمن به خانواده می پردازد که بالاترین بیشترین و پرتکرارترین دعای قرآنی مولای ما امام علی علیه السلام هم همین آیه بوده است ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجلعنا للمتقین اماما. که باید بیشترین دعای قرآنی ما در مقام مهدی یاوری، در مقام یارپروری همین باشد ان شاء الله در جامعه شیعه فرهنگ سازی شود در اقتدا به امام المتقین.

دو مقام والای خانوادگی از این آیه تمنا می شود یکی مقام آرامش خانوادگی که مقام قرة العینی نامیده می شود زمینه ساز تربیت خانوادگی آن هم در افق امام المتقینی، رهبری، طلایه داری، الگو بودن، مقتدا بودن برای متقین عالم، آرامش خانوادگی است که 12 زیر شاخه دارد

دومین مقام مقام پیشوایی پارسایان به صورت خانوادگی است که مقام امام المتقینی نامیده می شود. 12 الگوی قرآنی داریم از خانواده های رحمانی که اشاره خواهم کرد.

اما رمز پیوند این دو مقام خانوادگی این است که پرورش رهبران آینده جهان در جایگاه مهدی یاوران که نجعلهم ائمه آنها را امامان قرار دادیم در شأن مهدی یاوران و یاران حضرت حجت هست. رمز پرورش رهبران آینده جهان در مقام مهدی یاوران، آن آرامش خانوادگی و مقام امام المتقینی است رمز پیوندش و این دوازده الگوی قرآنی از خانواده های رحمانی.

یک مقدمه ای دارد خانواده های سه گانه ی قرآنی:

1- خانواده های شیطانی که سرآمدش خانواده ی ابولهبی است

2- خانواده نیمه رحمانی و نیمه شیطانی که نیمی از فضا شیطانی است مثل خانواده حضرت لوط و حضرت نوح

3- خانواده رحمانی که حرف اصلی ما اینجا است و در ایام فاطمیه که بحث استحکام بنیانهای خانواده الگوهای خانواده های علوی فاطمی به عنوان جامع ترین، کاملترین، زیباترین، پیشرفته ترین خانواده ی جهان باید مورد تأکید قرار بگیرد در شرایطی که دستگاه ابلیس بنیان خانواده ها را مورد هجمه ی جدی قرار داده است بالای 33 درصد طلاق رسمی و محضری را در شهرهای بزرگ شاهد هستیم بالای 52 درصد طلاق عاطفی را در شهرهای بزرگ شاهدیم و مشکلات و معضلات خانوادگی که 11 میلیون جوان آماده به ازدواج داریم که شرایط برای آنها فراهم نیست اینها همه می تواند با این الگوهای خانواده های رحمانی که معتقدیم هیچ عرصه ای را فروگذار نکرده خداوند رحمان اینجا قابل حل هست.

اولین خانواده، خانواده آدمی حوایی است. با سلوک تائبانه. نقش توبه، استغفار، استمرار توبه و استغفار هنوز فرهنگ استغفار آن گونه که از ساحت نبوی به ما رسیده در متن خانه ها و خانواده ها و جامعه ما جاری و ساری نشده است

دوم خانواده ابراهیمی با سلوک بت شکنانه و شیطان ستیزانه

سوم خانواده ی یعقوبی با سلوک منتظرانه

چهارم خانواده یوسفی با سلوک عفیفانه و گناه گریزانه

پنجم خانواده شعیبی با سلوک حیا محورانه تمشی علی استحیاء توصیف می کند دختر این خانواده را که حتی راه رفتن او حیاگونه است.

ششم خانواده موسوی با سلوک دریادلانه، شرح صدر در خانواده ها. خیلی از طلاقها نوعی بی صبری است دوری از فضای شرح صدر است

هفتم خانواده ایوبی با سلوک صبورانه

هشتم خانواده داوودی با سلوک سحرخیزانه

نهم خانواده سلیمانی با سلوک شاکرانه

دهم خانواده زکریایی با سلوک سابقانه و خاشعانه یسارعون فی الخیرات

یازدهم خانواده محمدی با سلوک محبوبانه و محبانه

دوازدهم که کاملترین خانواده است و نمی توانیم یک سلوک خاص نام آن را بگذاریم، جامع تمام سلوکهای تربیتی پیامبران و خوبان عالم است خانواده علوی فاطمی است که اگر بخواهیم نامی بگذاریم که حقش ادا شود باید بگوییم سلوک عاشورایی. اینجا است که تازه وظیفه ی ما آغاز می شود که باید تربیت عاشورایی و سلوک عاشورایی را در خانواده های شیعی و علوی و فاطمی بنیان گذاری کنیم که اعضای خانواده همه محبوبان خدا در مقام ذبیح اللهی آماده ی فدا شدن برای خدا و دین خدا باشند و اینجا تربیت جهادی با سلوک عاشورایی معنا پیدا می کند با شعار امیری حسین و نعم الامیر که شهید اهل قلم شهید آوینی گفت ما به انرژی هسته ای خواهیم رسید اما بدانید از همین الان که انرژی هسته ای واقعی در جگر بسیجی ها و عاشورایی ها رقم می خورد. تربیت عاشورایی در خانواده ی علوی و فاطمی. نیم نگاهی به سلوک تربیتی پیامبران و بعد هدف قرار دادن این معادلات در خانواده علوی فاطمی

دو کتاب در این زمینه:

1- خانواده و تربیت مهدوی که 5 سال این اثر کار برد و واقعا حرف برای گفتن دارد

2- کتابی که تقدیم شده با محوریت دو حدیث شریف مفاخره امیرالمؤمنین با حضرت زهرا سلام الله علیهما و مفاخره امام حسین شش ساله با امیرالمؤمنین. تمامی پیامهای اخلاقی و عرفانی خانوادگی بالایی است و سعی شده این پیامها استخراج و ارائه شود.

در عرصه ی زندگی جهادی حضرت زهرا سلام الله علیها یک اثر بی نظیر داریم به نام کتاب جامی از زلال کوثر از علامه مصباح یزدی که بنده توفیق تدوین این کتاب را داشتم که حق زندگی جهادی حضرت زهرا سلام الله علیها در این کتاب ادا شده است به اضافه اینکه تطبیق شده با شرایط روز و تحلیلهای بسیار دقیقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *