مجمع شاعران اهل بیت از نوحه‌های امسال گلایه کردند

خانه / پیشنهاد ویژه / مجمع شاعران اهل بیت از نوحه‌های امسال گلایه کردند

مجمع شاعران اهل بیت در پایان دو ماه عزاداری محرم و صفر در نامه‌ای به اهالی شعر و نوحه از برخی اشعار ارائه شده در امسال گلایه کرد و گفت: کیفیت را فدای کمیت نکنید.

مجمع شاعران اهل بیت از نوحه‌های امسال گلایه کردند

هیات: مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام در پایان دو ماه عزاداری محرم و صفر در نامه‌ای به اهالی شعر و نوحه از برخی اشعار ارائه شده در امسال گلایه کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام چاشنی‌بخش زبان‌ها
حلاوت‌سنج معنی در بیان‌ها

قال الصادق علیه‌السلام:

الحمد لله الذی جعل فی الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی لنا.
امام صادق علیه السلام فرمود: خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و بر ما وارد می‌شوند و ما را مدح و مرثیه می‌گویند. وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص .۴۶۹

در تاریخ درخشان مکتب تشیع، همواره شعر چونان پیری دل‌آگاه و روشن‌ضمیر میان‌دار میدان نشر و تبیین معارف وحیانی و ربانی بوده است و به مثابه رسانه‌ای بلیغ، پرچم تبلیغ فضائل و مناقب خاندان عترت و رسالت را به دوش کشیده است.

در سپهر شعر شیعی، آفتاب بی‌غروب نهضت حسینی و واقعه‌ شگفت و شگرف عاشورا جان‌های شیدای شاعران جویای حقیقت را مجذوب کرده و همواره طبع روان ایشان را به جوش و خروش آورده است. گنجینه‌‌ گران‌بهای شعر عاشورایی شاعران پارسای پارسی از عقیق سرخ مرثیه، حدید مستحکم حماسه و درّ درخشان معرفت و عرفان سرشار است. چامه‌های جانگداز و چکامه‌های دلنوازی که به تصریح و تلمیح ترجمان حقایق آشکار و پنهان کربلا بوده‌اند.

در سلسله جبال شعر عاشورایی ایران زمین، انقلاب اسلامی قله‌ای برومند و شکوهمند است که موجبات فراوانی شاعران ولایی، رشد کمّی آثار و تنوع موضوعی بی‌نظیر سروده‌ها را فراهم آورده است. به برکت شور و شعور برآمده از انقلاب اسلامی و خون پاک لاله‌های عاشق این خاک آسمانی، در این روزگار شاهد اقبال و استقبال فزاینده‌ جوانان به ادبیات عاشورایی بوده‌ایم.

مجمع شاعران اهل بیت از نوحه‌های امسال گلایه کردند

با این حال نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر به اشعار و نوحه‌های فراوانی که طی سالیان اخیر خصوصاً ماه‌های محرم و صفر امسال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عرضه شده است، این نگرانی را نزد صاحب‌نظران و شعرشناسان به وجود آورده که رشد کمّی آثار، رشد کیفی بایسته و شایسته‌ای به همراه نداشته است. در این برهه‌ طلایی تاریخی با وجود فرصت‌هایی مانند تعدد سرایندگان و تکثر سلایق، اقبال و اشتیاق مخاطبان، افزایش محافل مذهبی و همراهی و فراگیری رسانه‌ها، انتظار می‌رود که شعر عاشورایی تعالی و شکوفایی بی‌مانندی را تجربه کند. انتظار به جایی که در غالب آثار ارائه شده برآورده نمی‌شود. البته این حقیقت قابل کتمان نیست که در سال‌های اخیر آثار شایسته و چشمگیری نیز خلق شده است که اغلب راهی به رسانه نیافته‌ و به گوش مستمعین مشتاق نرسیده است.

ضمن ادای احترام و تقدیر از شاعران ارجمندی که اشعار و نوحه‌های گرانسنگی را به گنجینه ادب عاشورایی افزوده‌اند و نیز ستایشگران و مرثیه‌خوانانی که این کلمات ملکوتی را به زیور الحان قدسی آراسته‌اند، در برخی اشعار و نوحه‌های ارائه شده در فضای رسانه و آثار استودیویی، سستی‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد که به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام با آرزوی قبولی عزاداری‌ها و سوگواری‌های تمامی محبان اهل بیت علیهم السلام به ویژه ستایشگران ارجمند و ضمن اذعان به صفای باطن و نیت پاک تمام شاعران و مداحان جوان، برخی از اشعار و نوحه‌های ارائه شده در مجالس و فضای مجازی را در مسیر جریان متعالی شعر شیعی نمی‌بیند. نظر به این‌که برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و اتکا، و حرکت به سوی تعالی راهی به جز گفت‌و‌گو و نقد منصفانه و سازنده وجود ندارد، طبق وظیفه‌ ذاتی خود بر آنیم که به حول و قوه‌ الهی طی سلسله جلساتی به تحلیل و بررسی موضوعات مربوط به شعر و نوحه بپردازیم. به این منظور از همه اندیشمندان، صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ شعر و نوحه و هیأت دعوت می‌کنیم یار و یاور ما در این مسیر باشند.

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *