محبت ثامن الحجج شامل افرادکینه جو نمیشود

خانه / مطالب و رویدادها / محبت ثامن الحجج شامل افرادکینه جو نمیشود

مدير و مؤسس، مؤسسه تخصصي خطابه اميربيان در حوزه علميه قم گفت: داشتن کینه نسبت به سایر مومنین یکی از دام های شیطان است. به نحوی که برای افرادی که به این امر دچار هستند، عقوبتی سخت دنیوی و اخروی در نظر گرفته شده است، چنانکه این امر در کلام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به وضوح بیان شده است.

حجت الاسلام سامان هادي پور بیان داشت: حضرت رضا (ع) در قالب پیامی به عبدالعظیم حسنی می فرمایند: «به شیعیان من سلامم را برسان و به آن ها بگو برای شیطان در وجود خود جایی باز نکنند و نگذارند شیطان بر نفس آنان چیره شود». مراد حضرت از این گفتار اشاره به کینه جویی بوده است. از این رو گاه کینه جویی از اطرافیان می تواند راه ورودی برای شیطان باشد و انسان را به معصیت بکشاند. چرا که در راستای کینه ورزی، دروغ، تهمت و غیبت نسبت به افراد دیگر رخ می دهد. که بی شک ثمره این امر دور شدن فرد از لطف و رحمت الهی است و آثار بسیاری در زندگانی فردی و اجتماعی به همراه دارد.

امام رضا
حضرت در ادامه می فرمایند: «به شیعیان و دوستداران من بگو تا در گفتار خود صادق و امانت دار باشند و از حرف های بیهوده و جدال های بی فایده خودداری کنند». امام رضا (ع) در این کلام به نکته ی بسیار ارزشمندی اشاره می فرمایند. چراکه امروزه شاهد این امر هستیم که بسیاری از اختلاف های میان افراد جامعه و بیش از همه در میان همسران نشأت کرفته از عدم صدق در گفتار و نیز مجادله های بیهوده است که موجب برافروختن آتش کینه می شود. حتی شایسته است در مواقعی که یکی از طرفین آگاه است که طرف مقابل توانایی و تحمل شنیدن حرف حق را ندارد، مدتی صبر و سپس در شرایطی مناسب به طرح موضوع مورد بحث بپردازد تا آمادگی لازم برای پذیرش آن فراهم شود.
حضرت فرمودند: «به محبین من بگو تا به یکدیگر روی آوردند و به ملاقات یکدیگر بروند». حضرت از این جمله بر آن است تا صله رحم احیا گردد و افراد از ثواب آن بهره مند گردند. چراکه برای دید و بازدید و اطعام مومنین ثوابی منحصر به فرد بیان شده است که برابر است با آزاده کردن بنده ای از بندگان خدا. از این رو حضرت رضا (ع) در حدیثی دیگر بیان داشته اند که این دیدارها موجب نزدیکی شما بندگان به من خواهد شد. که این خود بیانگر اهمیتِ این موضوع است. البته باید دقت داشت که این دیدو بازدیدها صرفا محدود به اقوام نیست. بلکه تمامی مومنان می توانند با یکدیگر رابطه و از احوال هم جویا و در مواقع نیاز، کمک رسان یکدیگر باشند.
پیشوای هشتم در ادامه به عبدالعظیم حسنی فرمودند: «به دوستان من بگو خود را را مشغول به دشمنی و ستیز با یکدیگر نکنند. چراکه من با خودم عهد کرده ام که اگر کسی به دشمنی با محبین و دوستان اهل البیت بپردازد، خداوند در همین دنیا او را عذاب کند و روز قیامت در زمره زیانکاران باشد». در ابتدا باید توجه داشت که دعای امام رضا (ع) بی شک مستجاب است و البته این گفتار در بردارنده این نکته است که افراد باید کینه ها و کدورت ها را نسبت به یکدیگر ترک کنند، چرا که فرد دارای این ویژگی نه تنها مورد توجه علی بن موسی الرضا (ع) قرار ندارد، بلکه غضب پروردگار نیز روزیِ او خواهد شد.
امام رضا (ع) در پایان این روایت گرانسنگ بیان می دارند: «افرادی که کینه و کدورت درون خود را پاک کنند، خداوند متعال نیز آنان را مورد لطف و بخشش خود قرار خواهد داد ولی اگر فردی این کینه را در درون خود نگه دارد، روح ایمان از قلب او خارج می گردد و از ولایت خاندان پیامبر (ص) نصیبی نخواهد داشت و پناه میبرم از خدا برای فردی که به چنین امری گرفتار شود.» البته در ابتدا شاید عده ای تعجب کنند از این موضوع که تمامیِ این عقوبت ها برای تنها داشتن کینه و کدورت از برادران و یا خواهران دینی است! ولی باید افراد آگاه باشند که در نزد خداوند متعال داشتن کوچکترین کینه نسبت به مومنان، بسیار مورد توجه قرار دارد. از رو شایسته است تا با پاک نمودن درون خویش از کینه و کدورت هایی که بعضا نیز از حسادت های نابجا نشات می گیرد، شرایطی را فراهم آوریم تا آرامش جسمی و روحی نه تنها در بعد فردی، بلکه در بعد اجتماعی و در سطح جامعه فراهم گردد.

منبع:قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *