محرم امسال آزمون همگانی است

محرم امسال آزمون همگانی است

خانه / پیشنهاد ویژه / محرم امسال آزمون همگانی است

حسین هوشیار معتقد است که امسال آزمون بزرگی پیش‌روی مداحان و هیئتی‌ها قرار دارد تا بین تعظیم شعائر حسینی و آن چیزی که سال‌های پیش حتی در برخی مواقع سبب آسیب شده مرزبندی کنند.

محرم امسال آزمون همگانی است

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام و به نقل از تسنیم : حاج حسین هوشیار معتقد است که امسال آزمون بزرگی پیش‌روی مداحان و هیئتی‌ها قرار دارد تا بین تعظیم شعائر حسینی و آن چیزی که سال‌های پیش حتی در برخی مواقع سبب آسیب شده مرزبندی کنند.

عشق به سیدالشهدا علیه السلام پیشینه‌ای به قدمت تاریخ عاشورا دارد و این عشق همه ساله در عزاداری‌های مردم در ایام محرم و صفر تجلی می‌یابد؛ اما امسال، به دلیل گسترش ویروس کرونا به‌ویژه در موج دوم آن، بسیار  غم‌انگیز بوده و هموطنان بیشتری را مبتلا و یا به کام مرگ کشانده است. چگونگی برگزاری عزاداری محرم به یکی از مباحث جدی محافل مذهبی تبدیل شده و از آنجا که برخی به دنبال دو قطبی‌سازی “عزاداری و سلامت”‌اند، حاشیه‌هایی را نیز به دنبال داشته است که خوشبختانه با سخنرانی دو روز گذشته رهبر انقلاب، این مباحث به پایان رسید و تکلیف همگان مشخص شد.

محرم امسال آزمون همگانی است
محرم امسال آزمون همگانی است

محرم امسال آزمونی برای سیاست‌گذاران حوزه بهداشت و اهالی هیئت

“حسین هوشیار” مداح اهل‌بیت علیه السلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این باره گفت: معتقدم که محرم امسال، یک آزمون همگانی برای تمام اقشار است؛ از سویی آزمونی است برای دولتمردان و سیاست‌گذران حوزه بهداشت و افرادی که سیاست‌گذاری کنترل بیماری را در دست دارند که میزان اعتماد خودشان به دعا و توسل را نشان دهند و از سوی یک آزمون خطیر و مهم برای اهالی هیئت است که امسال با فرم‌های جدیدی از سبک عزاداری مواجه‌اند.

محدودیت‌ها به اصل عزاداری، خدشه‌ای وارد نمی‌کند

وی با بیان اینکه امسال فرم‌های جدیدی از عزاداری را تجربه خواهیم کرد، افزود: یقیناً در محرم امسال، نوآوری‌هایی در برپایی عزاداری به‌وجود خواهد آمد؛ هرچند در ابتدا  شاید به مذاق برخی افراد از جمله برخی دوستانِ مداح که به حضور مستمع عادت کرده‌اند، خوش نیاید اما به نظرم، می‌توان این محرم را خالصانه‌ترین محرم برای خودمان پیش‌بینی کرد؛ چراکه جلوه‌های زیبای بصری که گاهی برایمان لذت‌آور است را به ظاهر نخواهیم داشت. محرم امسال، فرصت مناسبی است که با نوآوری در عزاداری‌ها نشان دهیم که محدودیت‌ها به اصل عزاداری، خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

هوشیار افزود: به نظر می‌رسد که پافشاری برخی جوانان عزیز به عزاداری مرسوم که در سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند بر این پایه است که تصوری از فرم جدید عزاداری ندارند. آنها عادت کرده‌اند به روش‌هایی گذشته عزاداری کنند و شاید این تصور به‌وجود بیاید که فرم جدید عزاداری به آنها حال معنوی نمی‌دهد، در حالی که باید بدانیم که عزاداری برای ارضای حال روحی نیست و رسالتش برای انتقال پیام عاشورا و ترویج شعائر حسینی است. امسال آزمون بزرگی پیش‌روی مداحان و هیئتی‌ها قرار دارد تا بین تعظیم شعائر حسینی (میراث ماندگاری که قرن‌ها به ما رسیده) و آن چیزی که سال‌های پیش حتی در برخی مواقع سبب آسیب شده مرزبندی کنند.

بازگشت به اصالت مداحی و عزاداری امام حسین علیه السلام

این مداح اهل‌بیت علیه السلام با تأکید بر ارائه روش‌های سنتی و اصالت‌دار در عزاداری محرم تصریح کرد: امسال یک توفیق اجباری برای بازگشت به اصالت مداحی و عزاداری است. ما می‌توانیم سینه‌زنی‌های قدیمی را با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم. یقیناً محدویت‌هایی را در محرم امسال خواهیم داشت اما همین محدودیت هم می‌تواند جزء عزاداری امام حسین علیه السلام محسوب شود و سوزِ دلِ مستمعین را بیشتر کند. ما همان‌طور که نسبت به وجوب محدودیت در اقامه نماز در شرایط متفاوت اهتمام داریم، در مکتب عاشقان امام حسین  علیه السلام نیز اقامه آن را حتی با محدودیت‌ها برای خودمان واجب می‌دانیم  و با تغییر در فرم، اصل عزادری را تَرک نخواهیم کرد. ذاکران و مداحان نیز می‌توانند در محرم امسال، به شعرخوانی  و سینه‌زنی سنتی با حفظ فاصله و بدون حرکت فکر کنند و به نظرم در این فرصت باقی مانده می‌توان به نظرات کارشناسی در این حوزه رسید و الگوی مناسبی برای هیئت‌ها و مداحان ترسیم کرد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *