محرم خیلی‌ها میکروفن به دست می‌گیرند که مداح نیستند

خانه / مطالب و رویدادها / محرم خیلی‌ها میکروفن به دست می‌گیرند که مداح نیستند
حاج مرتضی طاهری در دوره آموزش تخصصی مداحی مطرح کرد

محرم خیلی‌ها میکروفن به دست می‌گیرند این‌ها مداح نیستند/

مداح خوب باید از ۲۴ ساعت، ۱۷ ساعت درگیر مداحی باشد

حاج مرتضی طاهری در دوره آموزش تخصصی مداحی که با حضور ۱۵۰ مداح و شاعر آیینی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیر مسئول مجمع مداحان استان و جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی در حسینیه بهبهانی‎ها دوگنبدان برگزار شد، اظهار کرد: توجه به اشعار، حکایت‌ها، روایات و مقاتل، بیان ترجمه صحیح دعا و… نکات مهمی است که در این دوره‌های آموزشی باید مورد توجه مداحان قرار گیرد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به معنویات و لزوم تزکیه نفس در امر مداحی، تصریح کرد: با توجه به اینکه مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با روح مستمعین سر و کار دارند باید در جهت القای فرهنگ دینی و تبیین مبانی اسلامی و فرهنگ عاشورایی مبانی صحیح مداحی را به کار گیرند.

مداح برجسته کشوری در ادامه با ذکر خاطره‌ای یادآور حضور برخی مداحان تنها در ایام محرم شد و افزود: بعضی مداحان اهل روضه و دعا هستند اما مداح نیستند و باید حسابشان را جدا کنند.
طاهری با بیان اینکه برای مثال ماه محرم که می‌شود خیلی‌ها میکروفن به دست می‌گیرند و تا محرم تمام شد هم میکروفن را زمین می‌گذارند، ادامه داد: این‌ها مداح محسوب نمی‌شوند بلکه آدم‌های ارادتمند اهل بیت هستند که صوت داشته و در حد بضاعتشان در محرم نوکری اباعبدالله‎الحسین (ع) و ائمه اطهار را می‌کنند.

وی بیان کرد: کسی که می‌خواهد مداح خوبی شود باید از ۲۴ ساعت شبانه‌روز بیش از ۱۷ ساعت درگیر این موضوع باشد زیرا افرادی که تنها زمان‌های کوتاهی را به مسئله مداحی اختصاص می‌دهند هیچ‎گاه موفق نمی‌شوند.

* شناخت شعر و قواعد آن برای مداحان ضروری است

مداح برجسته کشوری با تاکید بر ضرورت داشتن لوازم مداحی از جمله صوت، اعتماد به نفس و…، بیان کرد: نداشتن جسارت مداحی در بین جمع و عدم شناخت شعر و قواعد آن که لوازمات اولیه مداحی است، اثرات نامطلوبی در پی دارد.
طاهری، شناخت قواعد شعر را برای مداحان ضروری دانست و با بیان اینکه کافی است یک جلسه وقت بگذارید و با دقت قواعد شعر را یاد بگیرید، گفت: علاوه بر شناخت شعر، حفظ آن به عنوان سرمایه یک مداح نیز مهم است زیرا همیشه نمی‌شود شعری در جیب داشت.

وی، آمادگی کامل جهت مداحی در زمان‌های مختلف و آمادگی در زمان‌هایی که به صورت غافلگیرانه دعوت به مداحی می‌شود را از خصوصیات مهم یک مداح خواند و با بیان اینکه با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اشکال ندارد که شعر خوب باشد مهم نیست که مداح از رو بخواند، عنوان کرد: اینکه کاغذ همیشه در دست باشد خوب نیست و آفت به همراه دارد.

* توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مداحان به بحث پندیات و مسائل روز در اشعار

این مداح و شاعر اهل بیت(ع) در ادامه سخنان خود با اشاره به توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب مبنی ‎بر توجه به بحث پندیات در اشعار مداحی، خاطرنشان کرد: در امر مداحی باید وقت گذاشت و اشعار خوب، فاخر و پندآموز حفظ کرد.
مداح برجسته کشوری به تاکیدات مقام عظمای ولایت بر توجه به مسائل روز در امر مداحی اشاره کرد و اذعان نمود: البته گاهی برخی مداحان در توجه به مسائل روز دچار جناح‎بازی و خوانش اشعاری مثلا در خصوص مسائل سیاسی می‌شوند که این صحیح نیست.

طاهری با اشاره به سروده خود مبنی بر مسائل روز و مرتبط با تأکید رهبری بر ازدیاد نسل، بیان کرد: با توجه به اینکه دین ما آکنده از ولایت بوده، نگاه به دغدغه‌های ولی از جمله مسائل روز و نگاه به شهدا که باید در همه زمان‌ها باشد باید مورد توجه مداحان قرار بگیرد.

* ضرورت توجه مداحان به پیام‎رسانی قبل از روضه

وی با تأکید بر پیام‎رسانی قبل از روضه، عنوان کرد: باید در انتخاب و سرودن اشعار به سادگی و متناسب با فهم عموم مردم توجه و دقت داشت زیرا اشعار سخت متشکل از صنایع ادبی فراوان از جمله استعاره، تشبیه و … باعث می‌شود که شعر از فهم عموم خارج شود.
مداح اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث سینه‌زنی، شورخوانی و سرودخوانی در کنار مداحی تعریف می‌شود، تصریح کرد: تعریف مداحی تنها با شورخوانی اثر مطلوب و جواب‎دهی خوبی ندارد و در کنار مداحی، سینه‌زنی و بعد از روضه‌خوانی، شورخوانی خوب و مزه می‌دهد.

* دعا جزء لاینکف مداحی است

مداح برجسته کشوری در ادامه با بیان اینکه دعا جزء لاینکف مداحی است، خاطرنشان کرد: دعاخوانی کار مداح بوده و مداحی که نتواند دعا و قران را هم به عربی بخواند، برای او این عیب بزرگی است و دست‌اندرکاران مداحی باید در امر آموزش این مهم، بحث صرف و نحو عربی را به مداحان آموزش دهند که در پیاده کردن دعا و مقاتل موفق عمل کنند.
طاهری با اشاره به اینکه گاهی انسان می‌تواند با صوت و لحن زیبا معنای دعا را به برای مستمع القاء کند، گفت: مداحان باید توجه داشته باشند که هر دعا و مناجاتی روضه ندارد.

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا اواخرش روضه دارد، افزود: با توجه به اینکه برخی دعاها و مناجات‌ها همانند دعای عرفه، افتتاح، جوشن کبیر و…روضه ندارند، باید در ابتدا و یا انتهای آن‌ها روضه گفت و این دعاها معنایشان روضه است.
مداح اهل بیت(ع) و مربی این دوره آموزشی در ادامه سخنان خود ضمن پاسخگویی به سوالات مداحان، در پاسخ به سوالات یکی از مداحان مبنی‎ بر تقلید کردن از سبک دیگر مداحان که موجب عدم موفقیت است، اذعان کرد: مداحی اصلش با تقلید بوده و شروع مداحی همانند بسیاری از قاریان قرآنی با تقلید است.
طاهری در بخش دیگری از سخنان خود تنها تفاوت بین مداحان زن و مرد را میزان صدا و عدم شنیدن صدای زن توسط نامحرم عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *