محل کنونی غدیر خم کجاست؟

محل کنونی غدیر خم کجاست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / محل کنونی غدیر خم کجاست؟

غدیر خم در چهار کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه حدوداً در فاصله 200 کیلومتری شمال غربی مکه قرار دارد که یکی از میقات های پنجگانه است.[۳] این مکان به دلیل وجود مقداری آب و چندین درخت، محل توقف و استراحت کاروانیان بوده است.[۴]

محل کنونی غدیر خم کجاست؟

محل کنونی غدیر خم کجاست؟
غدیر خم
غدیر خُم نام برکه ای[۱] که در محلی به نام خُم در مسیر مکه به مدینه قرار داشته است.[۲] در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این مکان، امام علی علیه السلام را به عنوان ولی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. این حادثه به واقعه غدیر معروف است.

محل کنونی غدیر خم کجاست؟

جغرافیای غدیر خم
غدیر خم در چهار کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه حدوداً در فاصله 200 کیلومتری شمال غربی مکه قرار دارد که یکی از میقات های پنجگانه است.[۳] این مکان به دلیل وجود مقداری آب و چندین درخت، محل توقف و استراحت کاروانیان بوده است.[۴] تصاویر بالا مربوط است به منطقه‌ای که کاروان حجاج در راه برگشت از حجةالوداع در آن منطقه توقف کرده‌اند. در تاریخ آمده است به این منطقه به دلیل وجود برکه‌ای، غدیر خم گفته می شد. این برکه در منطقه جحفه واقع است.

پی نوشت:

1- ابن منظور، لسان العرب، ریشه غدر، ذیل کلمه الغدیر
2- حموی، معجم البلدان، ج۲، ص۳۸۹؛ ابن اثیر، النهایه، ماده «‌خمم ».
3- حموی، معجم البلدان، ذیل کلمه جحفه.
4- ابن خلکان، وفیات الاعیان، ج۵، ص۲۳۱.
منابع: ابن خلکان، وفیات الاعیان، به تحقیق احسان عباس، بیروت، دارالثقافه. / ابن منظور، لسان العرب، قم، نشر ادب حوزه. / حموی، یاقوت، معجم البلدان.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *