مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

خانه / پیشنهاد ویژه / مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

در طول سال‌های اخیر هیأت‌ها و مداحان در موضوعات گوناگون به میدان آمده و کنار مردم بوده‌اند؛ آن‌ها در وقایعی مانند زلزله کرمانشاه، سیل غرب و جنوب کشور، همچنین تبعات اقتصادی و فرهنگی ناشی از نامدیریتی‌ها و اخیراً هم کرونا در خط مقدم بوده و هستند.

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

پایگاه اطلاع رسانی هیات: هیأت در تفکر اسلام ناب و شیعه بسیار با کلیسای بعد از رنسانس تفاوت دارد، حتی با روضه‌ خوانی توابین در زمان شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام هم فرق دارد، هیأت و روضه تبلور و محل ظهور نگاه توحیدی و معارف اهل‌بیت علیهم السلام است، آن‌ هم با تمام ابعاد شخصی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و حتی اقتصادی و نکته مهمی که وجود دارد، اضلاع سازنده مکتب هیأت است که از سخنران، مداح و مردم مخاطب تشکیل‌ شده است.

در طول سال‌های اخیر هیأت‌ها و مداحان در موضوعات گوناگون به میدان آمده و کنار مردم بوده‌اند و بسیاری از هیأت‌ها و مداحان در جلسات خود صراحتاً مسؤولان را مخاطب قرار داده و به طرح مشکلات گوناگون مردم پرداخته‌اند، از طرف دیگر در وقایعی مانند زلزله کرمانشاه، سیل غرب و جنوب کشور، همچنین در کنترل تبعات اقتصادی و فرهنگی ناشی از نامدیریتی‌ها و اخیرا هم کرونا در خط مقدم امدادرسانی به مردم و خصوصا مناطق کم برخوردار بوده و هستند.

حمیدرضا علیمی و سید رضا نریمانی، دو تن از مداحان  نامدار، دغدغه‌مند و محبوب اصفهانی، در چند ایام اخیر، با همکاری هم، به صورت جهادی و خودجوش در مشکلات جامعه و مردم ورود پیدا کرده و منشأ حرکات جهادی خوبی شده‌اند، به خصوص در مسأله ویروس کرونا، با ورود این مداحان به عرصه کمک‌رسانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روحیه دهی و فراخوان جمع ‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان کرونا، موج فعالیت‌های جهادی در اصفهان شدت بیشتری گرفت.

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند
مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

گروه همدلی هیأت فدائیان حسین علیه السلام و هیأت مکتب‌ الحسین علیه السلام اعلام کرده بودند که برای حمایت از پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها قصد تولید ماسک و لباس‌های مخصوص را دارند و از کسانی که توانایی کار دوزندگی و خیاطی دارند هم دعوت به همکاری کردند.

حمید علیمی و بچه‌های هیأت مکتب‌الحسین به میدان آمدند، مداحی که هر بار نوحه معروفش که روایت عشق به اهل البیت علیهم السلام هست را در هر کجا بشنوی، گریه امانت نخواهد داد.

سید رضا نریمانی دبیر ستاد جبهه مردمی سلامت اصفهان است، مداحی که هنوز نوحه‌اش برای مدافعان حرم آتش به جان‌ها می‌اندازد و دل را هوایی دفاع از حریم عمه جانمان حضرت زینب کبری سلام الله علیها می‌کند.

مسوؤلانی که برای جمع کردن رأی حاضر هستند و برای شنیدن مشکلات، غایب

سید رضا نریمانی در همین راستا با انتقاد از عملکرد مسؤولان و همچنین مشکلات مردم می‌گوید: مردم کشور ما مردم بسیار خوبی هستند، آن‌ها دوست دارند بیش از آن که کسی کمکشان کند، حرف‌هایشان را به مسؤولان بزنند و مشکلات شهرشان را مطرح کنند که این امر در روزگار ما تبدیل شده به رؤیاهای مردم و این رؤیا زمانی عملی خواهد شد که مسؤولان یا افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و… رأی بیاورند در جمع مردم حضور پیدا می‌کنند و پای صحبت آن‌ها می‌نشینند، اما وقتی پشت میز می‌روند، همه چیز را فراموش می‌کنند.

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند
مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

این مداح اهل‌بیت علیهم السلام یادآور شد: انتخابات مجلس همین چند ماه گذشته بود و بسیاری از همین نمایندگانی که امروز در مجلس حضور دارند، پیش از انتخابات بین مردم حضور پیدا می‌کردند و قول حل مشکلات را می‌دادند اما می‌بینم که هنوز اتفاق قابل توجهی رخ نداده است، بحث حل نشدن مشکلات یک طرف موضوع است و بحث نیامدن مسوؤلان بین مردم طرف دیگر، مردم این سؤال را از ما می‌پرسند که چرا دیگر خبری از آن کاندیدا که امروز نماینده مجلس، عضو شورای شهر و… شده است، نیست و برای شنیدن و حل مشکلات مردم بین آن‌ها نمی‌آیند.

وی ادامه داد: مردم ما امروز به چه کسی امید دارند؟ برخی از مسؤولان با عملکرد نادرست خود، امید مردم را گرفته‌اند، مردم ما به امام حسین علیه السلام و اهل البیت علیهم السلام امیدوار بوده و هستند و ما هم به لطف اندک آبرویی که از آن‌ها داریم در بین مردم حضور پیدا می‌کنیم.

جوانان و گروه‌های جهادی در اصفهان هم مشغول کارند

نریمانی تصریح کرد: نیازمند یک انقلاب در انقلابمان هستیم که البته به لطف خدا فکر می‌کنم این انقلاب به همت جوانان انقلابی رغم خواهد خورد، در اصفهان تا به حال کارهایی بسیاری انجام شده و هم اکنون هم مشغول هستیم که البته از نام بردن محله‌ها معذوریم چرا که شاید درست نباشد و حتماً هم با قدرت بیشتر به کارها و فعالیت‌های خود در اصفهان ادامه می‌دهیم.

حکایت مردمی که اعضای یک پیکرند

یکی از آسیب‌های دنیای ما، نگاه نژادی، قومیت‌گرایی، محله گرایی و کلاً گرایش‌های این چنینی است، البته مردم ما در سال‌های انقلاب اسلامی و حتی بسیار قبل‌تر از آن نشان داده‌اند که بنی‌آدم اعضای یک پیکرند و چو عضوی به درد آورد روزگار، برای کمک می‌شتابند، همان‌طوری که در حوادث تلخی چون زلزله کرمانشاه و سیل جنوب کشور، مردم از گوشه و کنار ایران اسلامی، علی‌رغم مشکلات خودشان برای کمک شتافتند چراکه متوجه اولویت‌ها هستند، زندگی هم‌وطن، هم‌مسلک و هم نوع خود را در خاک و آب می‌دیدند.

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند
مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

سواد، آگاهی، بصیرت وشناخت وظایف، نیاز برای برخی مطالبه‌گران

برخی مشکلات و مسائل کشور و مناطق محروم با اردوهای جهادی و پویش‌های مختلف مردم نهاد قابل حل و فصل و پیگیری است، اما برخی موارد از توان و ظرفیت اقدامات مردمی خارج است و نمی‌توان انتظار داشت.

برای مثال، مشکل زاینده‌رود، آلودگی هوا و یا ریزگردها را پویش‌های مردمی حل کنند و باید از نهادهای مربوطه مانند مجلس، دولت و سازمان  واداره محیط‌زیست و… مطالبه کرد، البته اگر افرادی مانند رئیس سازمان محیط زیست مشغول تحریف امام راحل و دعا کردن برای باد آمدن و حل مشکل آلودگی نباشند.

شناخت این فرایندها و شیوه دنبال کردن مسائل توسط فعالان مجازی موضوعی است که باید بسیاری از مطالبه‌گران و منتقدان به مسائل و مشکلات نسبت به آن اشراف داشته باشند تا مشکل را به درستی شناسایی و از راه مناسب برای حل آن اقدام کرد.

البته باید از برخی از این شیفتگان اینفلوئنسر شدن در فضای مجازی که از قضا برخی خودشان آقازاده سیاسی هم هستند پرسید واقعا شما جز غر زدن و تلاش برای موج سواری بر احساسات مردم دقیقا کدام گره را گشودید یا مشکل را از پیش پای مردم برداشتید؟ همان‌هایی که هر از گاهی برای دیده شدن بیشتر حتی تلاش‌های گروه‌های مردمی را زیرسؤال برده اما راه حلی یا اقدامی به عنوان راهکار جایگزین ارائه نمی‌کنند.

این در حالی است که در دوران کرونا بسیاری از مردم شاهد بی‌مسؤولیتی چنین افرادی در رعایت پروتکل‌ها و ممنوعیت‌های ستاد مقابله با کرونا بودند و مردم باید در لا به لای تصاویر مطالبه‌گری مجازی‌شان، مهمانی‌های شبانه و دوردورهای خیابانی را مشاهده می‌کردند.

شیفتگان خدمت یا تشنگان قدرت

نریمانی، پیش‌تر در مراسم اربعین با انتقاد از برخی مسؤولان و همچنین مطالبه مشکلات مردم، صراحتاً گفته بود: امام حسین علیه السلام روز عاشورا خطاب به لشکر مقابل هر چه نصیحت کردند دیدند بی‌فایده است و در پاسخ به سخنان ایشان فقط هلهله می‌کنند و کف می‌زنند تا صدای ایشان نرسد، ایشان آنجا فرمودند: «چه کنم که شکم‌های شما از حرام پر شده و دیگر صدای مرا نمی‌شنوید».

مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند
مداحان جهادی که در میدان عمل حرف می زنند

این مداح اهل بیت علیهم السلام ادامه داد: من خیلی کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم اما علت اینکه آقایان مسؤول مشکلات مردم را نمی‌بینند و صدای مردم محروم به گوششان نمی‌رسد، آقایان مسؤول، آقای رئیس‌جمهور، آقای وزیر، آقای نماینده مجلس، آقای استاندار، آقایانی که پشت میز نشسته‌اید، وظیفه شما این است به داد مردم برسید.

وی تأکید کرد: اگر صدای ما و امثال ما را می‌شنوید و کمک نمی‌کنید نگاهی به زندگی خودتان بیندازید. به خودتان بیایید. چرا صدای این مردم خونگرم و محجوب خوزستان را نمی‌شنوید؟ چرا این مردم هنوز از آب آشامیدنی محرومند، چرا هنوز از سیل سال گذشته که دام و طیور و مزارعشان آسیب دید هنوز مشکلاتشان حل نشده؟

و اما داستان افرادی که صدایشان فقط از بالای گود می‌آید

دو نکته به نظر می‌رسد حائز اهمیت است، نخست اینکه مسؤولیت اداره کشور و رسیدگی به مشکلات مردم، از وظایف و البته در توان مسؤولان اجرایی، نظارتی و تصمیم گیر کشور است و گروه‌های جهادی صرفاً در مقام کمک به آن‌ها عمل می‌کنند، بنابراین عدم دقت در انتخاب مدیران و مسؤولان، نظارت و همچنین مطالبه همگانی مردم، تأثیر مستقیم بر اوضاع و مسائل جامعه و کشور دارد.

نکته دوم این که همیشه از بالای گود نگاه کردن و فریاد زدن آسان‌تر از وسط میدان بودن است، همیشه افرادی هستند که مسائل را به هم گره می‌زنند و می‌گویند «بجای فلان کار، بهمان کار را باید می‌کردید، بجای اقتصاد، به فکر فرهنگ مردم باشید یا برعکس»، توجه به اولویت‌ها در کنار تعطیل نکردن اموری به بهانه اموری دیگر، اهمیت ویژه‌ای دارد که غفلت از این موارد می‌تواند خسارت‌بار باشد و کلاً کار و فعالیت را تعطیل کند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *