مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

خانه / پیشنهاد ویژه / مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

حجت الاسلام الله اکبری گفت:حضرت فاطمه سلام الله علیها همچون سیاست مداری قهرمان، به رسالت الهی خویش عمل می کرد وبرای روشن ساختن افکار عمومی از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه روز به درِ خانه مهاجر وانصار می رفت تا آن ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده اند، بیدار سازد.

مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

پایگاه اطلاع رسانی هیات: درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر صل الله علیها .میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر صل الله علیها و دیگری نود و پنج روز.با توجه به رحلت پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانندلذادر این خصوص با دکتر «محمد الله اکبری»، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود
مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

چه روندی پس از رحلت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم شکل گرفت که با ادامه آن در فاصله‌ای کوتاه از رحلت جانسوز رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم، تنها یادگار ایشان یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت رسید؟

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم چهار دختر داشتند که آخرین و کوچک ترین آنها حضرت فاطمه سلام الله علیها بود. فاطمه سلام الله علیها در کودکی مادر خود را از دست می دهند. همین تنهایی پدر گرامی شان در خانه باعث افزایش رابطه عاطفی پدر فرزندی آنها می شود. وقتی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم به مدینه می روند، فاطمه سلام الله علیها نیز بلافاصله به مدینه رفته و در خانه پدر زندگی می کنند. رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم بارها در مورد فاطمه سلام الله علیها فرموده اند: فاطمه پاره تن من است. فاطمه بانوی برتر مسلمانان و همه جهانیان است لذا در باب فضایل و برتری های فاطمه سلام الله علیها سخنان زیادی از رسول خدا شنیدیم که در مورد دختران دیگرش شنیده نشده است. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم همیشه قبل از رفتن به منزل خود ابتدا به نزد فاطمه سلام الله علیها می رفت و جویای احوالش می شد، همه اینها بیانگر رابطه عاطفی بین پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و فاطمه سلام الله علیها است.

 بنابراین تا زمانی که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در قید حیات بودند، همه مسلمانان به این بانوی بزرگوار اسلام احترام قایل بودند و وی را به عنوان یک بانوی نمونه و برتر می شناختند ولی بعد از رحلت پدر بزرگوارشان، همه اینها وارونه شد و با وجود اینکه رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در حدیث غدیر و حدیث منزلت در باب فضیلت امام بیاناتی داشتند و حتی علی علیه السلام را به عنوان جانشین و امیرالمومنین منصوب کرده بودند ولی بعد از رحلت وی عده ای از فرمان رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم سرپیچی و ابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب نمودند لذا طبیعی است که وقتی فردی به زور به قدرت رسیده سعی می کند از رقبای خود به اجبار بیعت بگیرد تا مبادا بعدها برایش مشکلی ایجاد کند، به همین دلیل بارها  برای بیعت گرفتن از حضرت علی علیه السلام پیغام می فرستاند ولی ایشان نمی رفتند تا اینکه آخرین بار به زور درب خانه علی علیه السلام را شکسته و وی را کشان کشان به مسجد می برند یعنی آنها ضمن بیعت گرفتن، هتک حرمت فرزند رسول خدا را هم می کنند، خانه ای که حتی پیامبر اکرم بدون اجازه وارد نمی شدند و جبرییل و فرشته در آنجا رفت و آمد می کردند.

اینجا این مسئله قابل بررسی است که پیامبری که خاتم انبیا بود و در میان مردم حرمت داشتند حتی مردم قطرات آب وضوی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را به عنوان تبرک به سر و صورت خود می زدند حالا که از دنیا رفتند، فاطمه انتظار دارد که بزرگان صحابه برای عرض تسلیت و دلجویی نزد وی و علی علیه السلام بیایند ولی شرایط جامعه به گونه ای بود که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده و طبق روایات شیعی حتی یک نفر هم به خانه فاطمه سلام الله علیها نرفته و تسلیت نگفته است؛ این در حالی بود که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم رسم کرده بودند که همسایگان تا سه روز غذای خانواده مصیبت دیده را بدهند در حالی که آن حکومت به گونه ای در اطراف خانه علی علیه السلام حصر ایجاد کرده بودند که هیچ کس جرات رفتن به خانه فاطمه سلام الله علیها را نداشتند و در صورت رفتن به اتهام مخالفت با خلیفه دستگیر می شدند؛ در واقع اینجا غصب حکومت یک مسئله و هتک حرمت اهل بیت علیهم السلام مسئله دیگر است.

 لذا اگر فرض را بر این بگیریم که حتی فاطمه بخواهد صدمات جسمی و فیزیکی را تحمل کند اما از زیر بار صدمات روحی و روانی که مردم باعث و بانی آن بودند، نمی توانست جان سالم را به در ببرد، حتی اگر می گفتند فاطمه سلام الله علیها یک هفته بعد از رحلت پدر گرامی شان از دنیا رفتند باز هم تعجب آور نبود، چون به قدری فشارها و منع رفت و آمدها زیاد بود که حتی ممکن است این بانوی بزرگوار دق مرگ شده باشند. در واقع هم صدمات جسمی و هم فشارهای روحی و روانی از عوامل اصلی شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده است،

 لذا رویدادهای تلخ، شرایط سخت بیماری و  فراق پدر بیش از پیش شرایط جسمی و وضعیت روحی حضرت زهرا سلام الله علیها را دشوارتر می کرد، اما حضرت فاطمه سلام الله علیها، با وجود تحمل این مصائب، هیچ گله و شکایتی از بیماری خود نداشتند.حضرت فاطمه سلام الله علیها سرانجام پس از رحلت پدر بزرگوار صل الله علیه و آله و سلم، از حق خلافت همسرش که به تعیین الهی بود به شدت دفاع نمود و در جریان هجوم عمر بن خطاب (به هواداری از خلافت ابوبکر)، به خانه اش به گونه ای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمه های سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه های بیشماری بر جان و روح او نشست.

مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود
مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

چرا در کتب تاریخ، اقوال و نیز ادبیات و شعر آیینی همیشه از حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان نخستین مدافع حریم ولایت یاد می‌شود؟

به هر حال دستگاه ابوبکر حق خلافت حضرت علی علیه السلام را غصب کرده بود لذا علی علیه السلام هم از بستگان خونی خود انتظار کمک داشت و هم از انصار و مهاجرین که هیچ کدام چنین کمکی نکردند. آن افراد انگشت شمار هم در حدی نبودند که امام بتواند با آنها اقدامات نظامی بکند لذا در این میان فقط یک یار و یاور وجود داشت که آن هم کسی جز همسرشان حضرت فاطمه سلام الله علیها نبود، نبود، حضرت فاطمه علیهاالسلام همچون سیاست مداری قهرمان، به تکلیف و رسالت الهی خویش عمل می کرد و برای روشن ساختن افکار عمومی از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه روز دست حسن و حسین علیهماالسلام را می گرفت و سوار بر مرکبی می شد و همراه با حضرت علی علیه السلام به درِ خانه مهاجر و انصار می رفت تا آن ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده اند و انحراف موجود، بیدار سازد و غافلان و راحت طلبان را هوشیار سازد. فاطمه زهرا سلام الله علیها در حقیقت، با رایزنی سیاسی خود، با یاران رسول الله صل الله علیه و آله و سلم اتمام حجت می کرد و با حضور خویش سعی می‌نمود مسیر انحراف امّت را روشن سازد. این بانوی بزرگوار حتی در مسجد سخنرانی می کنند و می فرمایند: مگر شما نبودید که به لطف پدرم مسلمان شدید و از جهالت نجات یافتید و از آن وضع نابسامان اجتماعی، فرهنگی و فکری خلاص شدید؛ حالا چه شده که هنوز آب کفن پدرم خشک نشده روی گرداندید؛

این در حالی است که ما این سخنرانی را از هیچ کدام از مردان و دیگر بستگان امام علیه السلام نمی بینیم. با وجود اینکه کسی جرات به میدان آمدن نداشت ولی فاطمه سلام الله علیها با جسارت تمام به میدان آمد و این سخنرانی کوبنده را ایراد کرد، به همین دلیل است که گفته می شود حضرت فاطمه سلام الله علیها اولین کسی است که در دفاع از حریم ولایت اقدام عملی می کنند ضمن اینکه خودش ولایت بود،درب تک تک خانه ها را می زنند و به مردم می گویند که برای دفاع از حق ولایت علی علیه السلام به میدان بیایید. در اینجا منظور از ولایت، دفاع از حق حضرت علی علیه السلام است که می خواهد حق از دست رفته وی را برگرداند. در واقع مهم ترین موضعگیری صدیقه کبری سلام الله علیها علیه سقیفه چیان و خلیفه، در دفاع از ولایت و جانشینی انتصابی و انتخاب مردمی امیرمؤمنان علی علیه السلام انجام گرفت، این بیانات صریح، حماسی، پرشور و اعتراض آمیز، با انبوهی از معارف و بلاغتی بی نظیر، معروف به «خطبه فدکیه»  بود که در مسجد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در حضور مهاجرین، انصار و ارباب سقیفه ایراد شد.

مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود
مدافع واقعی حریم ولایت فاطمه بود

علت اختلاف در روز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها چیست؟

در هیچ یک از کتب تاریخی شیعه و سنی، تاریخ شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل نشده است چون ثبت فوت زنان در آن دوره برای هیچ مورخی اهمیتی نداشته البته در تاریخ و روایات شیعیان روز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها به سالروز رحلت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم گره خورده است. در میان روایت‌های مختلف و تاریخ‌های ارائه شده در راستای تعیین دقیق روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت معتبرتر است. در یکی از این دو روایت تاریخ دقیق شهادت را ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و در دیگری ۹۵ روز پس از رحلت ذکر شده است اما به‌نظر من منشا این اختلاف ساختار خط کوفی قدیم است. این خط فاقد «نقطه» بود، بنابراین هیچ بعید نیست که در سده‌های پس از شهادت «سبعین» و «تسعین» خوانده باشند از گذشته تاریخ شهادت حضرت در کشورهای شیعی یکی بوده اما در ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این روز دو بار برگزار می شود.

اعتبار فاطمیه اول و دوم کدام بیشتر است؟

از نظر بنده فاطمیه اول اعتبار بیشتری دارد ولی نظر علمای حوزه و البته شهرها و کشورهای عربی (بحرین، عراق) هم قابل توجه است، چون این دوگانگی در تاریخ شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد و قبل از انقلاب فقط علما به اندازه یک یا دو ساعت در حوزه این روز را عزاداری می کردند لذا از نظر اخبار تاریخی روز شهادت فاطمه سلام الله علیها 75 روز بعد از رحلت پدر گرامی شان بوده است و در مورد این روز اخبار مویدی در منابع سنی ها و شیعیان وجود دارد؛لذا ما هنوز نتوانستیم در مورد عزاداری و جشن مناسبت های دینی کنار بیاییم.

رحلت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم 28 صفر و شهادت امام رضا علیه السلام و امام حسن علیه السلام بین 28 تا 29 صفر به وقوع پیوسته است که در نجف اشرف این سه روز را در 28 صفر عزاداری می کنند و از غروب شب 29 صفر به مناسبت گرامیداشت شب «لیله المبیت» که حضرت علی علیه السلام به جای پیامبر اکرم خوابیدند را جشن می گیرند؛ این در حالی است که در شب «لیله المبیت» در ایران هیچ خبر و برنامه ای حتی در صدا و سیمای ما نیست در حالی که این امر یک فداکاری بزرگی  محسوب می شود.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *