مدل منبر مساجد و هیأت‌ها برای جهاد تبیین باید به‌روز شود | ارزانی

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / مدل منبر مساجد و هیأت‌ها برای جهاد تبیین باید به‌روز شود | ارزانی

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور می‌گوید: برای جهاد تبیین باید روند کنونی منبر کمی به‌روزرسانی شود و سوال و جواب هم وارد آن شود. در این صورت نوع ارائه بحث نیز خودمانی‌تر خواهد شد و برخی از حجاب‌ها حذف می‌شود.

مدل منبر مساجد و هیأت‌ها برای جهاد تبیین باید به‌روز شود | ارزانی

هیاتحجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود در این ماه‌های اخیر مورد تاکید قرار دادند، اظهار داشت: این جهاد در روزگار کنونی بسیار ضروری و لازم و بر همه ارکان و اقشار کشور هم واجب است. تبیین به معنای بیان درست، دقیق، همه‌جانبه، جامع‌نگر و بیان دستاوردهای یک فعل و عمل است.

جهاد تبیین، یک تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور جدای از تبیین نیازمند جهاد در این عرصه هستیم، افزود: این جهاد یعنی تلاش شبانه‌روزی، خستگی‌ناپذیر و دائمی برای کنار زدن روایت‌های غلطی که دشمنان ارائه می‌کنند و برای این کار باید با تمام قوا وارد عمل شد.

ارزانی با اشاره به اینکه جهاد تبیین بر عهده قشر خاصی نیست و با اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه بیشتر جوانان را مخاطب قرار دادند، تصریح کرد: ایشان جوانان را میوه دل امت نامیدند که به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام جوان با ویژگی‌های خاص خود پذیرش بیش‌تر و بهتر و قدرت انتقال بالاتری برای ارائه مطالب دارد و در این زمینه‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

تبیین یک اصل قرآنی است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه تبیین، یک اصل قرآنی است، گفت: در آیه تبلیغ در قرآن داریم: «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنین نکنى امر رسالت او را ادا نکرده‌اى» این یک نمونه تبیین است که در بخش دوم آیه داریم که اگر آن را انجام ندهی، گویی کاری انجام نداده‌ای و این نشان می‌دهد چقدر تبیین و بیان کردن اهمیت دارد.

وی افزود: تبیین در خصوص امور دارای سه مرحله است. ابتدا قبل انجام کار است. درباره برخی از امور باید از قبل اطلاع‌رسانی و تبلیغ کرد. مرحله دوم حین انجام کار است و در نهایت بعد از عمل باید تبیین داشت. این روزها با فضای مجازی، کار بسیار سهل و آسان شده است و به راحتی می‌توان امور را تبیین کرد.

ویژگی‌های لازم برای یک تبیین درست

ارزانی با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی در حوزه تبیین، شاهد تخریب هستیم که مقام معظم رهبری نیز از این روند گلایه کردند و به اخلاق‌محوری در تبیین توصیه کردند، افزود: نباید هوچی‌گری و سروصدا راه انداخت، بلکه باید تبیین را منطقی و دقیق و همراه با عاطفه ارائه کرد تا اثرگذار باشد. همچنین تبیین باید همراه با عقلانیت و شفافیت باشد.

مدل ابتدایی پرسش‌ و پاسخ در مساجد و هیأت‌ها دوباره احیا شود

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری، هیأت‌ها را خاستگاه جهاد تبیین معرفی کردند که می‌توانند به مساجد نیز بسط داد، با چه راهکار عملیاتی باید سراغ این جهاد در این فضاها رفت، اظهار داشت: اوایل انقلاب در مساجد و هیأت‌ها مدل‌های خوبی رواج داشت و بستری برای پرسش و پاسخ مردم با مسئولین و کارشناسان فراهم بود که در ترویج اهداف انقلاب اثرگذار بود.

وی افزود: باید در کنار منبر مساجد و هیأت‌ها فضای منبر پرسش و پاسخی و میز خدمتی هم ایجاد شود و مسئولین حضور پیدا کنند و ایده و برنامه‌های خود را تشریح کنند و از اقدامات خود گزارش دهند. حتی پیش از یک اقدام هم می‌توان از این بستر برای اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کرد. فرضاً مسئول بگوید بنا دارم این طرح را در منطقه شما اجرایی کنم، نظر شما چیست؟

مدل منبر مساجد و هیأت‌ها برای جهاد تبیین باید به‌روز شود | ارزانی

فضای مساجد و هیأت‌ها خودمانی و به‌دور از تشریفات است

ارزانی گفت: در زمان دفاع مقدس برای همراه کردن مردم از همین ظرفیت‌ها استفاده می‌شد و افراد یا شخصاً راهی جبهه می‌شدند و یا کمک‌رسانی می‌کردند. مردم در هیأت‌ها و مساجد بدون نگاه به عناوین و مراتب و تشریفات خود کاملاً خودمانی حضور پیدا می‌کردند و در این گعده‌ها می‌شد سوالات و موضوعات را مطرح و تبیین کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: در ارائه مباحث نیز حتما باید مستندنگاری، نگارش کتاب و مقاله را در دستور کار داشت، اما به قول حجت‌الاسلام قرائتی باید مطالب و شبهات را ساندویچی شده ارائه کرد.

مدل کنونی منبر برای جهاد تبیین باید به‌روز شود

وی با بیان اینکه مدل کنونی منبر در مساجد و هیأت‌ها حتماً باید توام با پرسش و پاسخ شود، تصریح کرد: در زمان صدر اسلام هم پیامبر(ص) منبر طولانی نمی‌رفت؛ به جز موارد مستثنی و همواره روند به این صورت بود که در لابلای مباحث ایشان نیز مردم اظهار نظر و طرح سوال می‌کردند و همان مطالب به بحث جهت می‌داد. بنابراین باید روند کنونی منبر کمی به‌روزرسانی شود و سوال و جواب هم وارد آن شود و در کنار این فضای کنونی قرار گیرد. در این صورت نوع ارائه بحث نیز خودمانی‌تر خواهد شد و برخی از حجاب‌ها هم حذف می‌شود.

ارزانی با اشاره به برنامه‌های ۲۶ هزار و ۱۱۲ کانون‌ فرهنگی و هنری مساجد در عرصه جهاد تبیین افزود: در حوزه ما روایتگری درست و صحیح از اقدامات بسیار کارگشاست. این روزها زیست‌بوم بچه‌های مسجد در قالب فضای مجازی در اختیار ماست که می‌توانیم اقدامات و برنامه‌های متعدد را اطلاع‌رسانی کنیم. در جلسات متعدد با ۱۲۴۷ رابط استانی نیز تقاضا کردیم تا با روش‌های جذاب به صورت زمان‌بندی شده فعالیت‌های کانون‌ها را اطلاع‌رسانی کنند تا این بستر بیش از پیش در معرض دید مردم قرار گیرد.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *